Stasa benen med lindor?

E

ettben

Man hör ofta att man kan stasa benen när man lindar utan paddar,, men hur ser det ut igentligen då? blir hela benet svullet eller bara delar?
OM man anv lindor utan paddar hur hårt ska man då linda för att det ska bli "fel"? Kan man stasa benet även om man typ får in 1-2 fingrar mellan lindan och benet? Spelar det nån roll vilken typ av linda man anv?

Sv: Stasa benen med lindor?

enligt min erfarenhet går det bra att linda hästen för ridning utan paddar utan att det stasar, men man måste ha rätt typ av lindor. Som jag har lärt mig är lindor som är elastiska "på höjden" men inte "på längden" (alltså är inte elastiska så att man kan linda hårt, hårdare, hårdast) den typ man kan använda utan paddar under. Med de lindorna kan du inte "få in 1-2 fingrar" mellan ben och linda, då kommer de glida ner och bli en fara för hästen. Jag brukar linda lika hårt som jag skulle linda på mitt eget ben, det funkar för mig.

OM man anv lindor utan paddar hur hårt ska man då linda för att det ska bli "fel"? Kan man stasa benet även om man typ får in 1-2 fingrar mellan lindan och benet? Spelar det nån roll vilken typ av linda man anv?

Nej, nej, nej och åter nej. Man ska ALDRIG linda utan padd, OAVSETT typ av linda

*ja, jag börjar bli trött på min egen medverkan i dessa linda-utan-padd-sammanhang* :o

läs mer i denna tråd, eller tusentals andra likadana om du söker, så behöver diskussionen kanske inte upprepas igen. inlägg #20 http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1018671&highlight=ridlindor

Lycka till :)

Senast ändrad:

Vad är poängen med att utesluta lindan? Jag har frågat det tidigare men jag tycks aldrig få ngt svar :confused:

Är det av ren tidsbesparing/lättja som man väljer att linda direkt på hästens ben, eller är det av okunskap? Kan det till och med vara så att man tycker att det helt enkelt ser snyggare ut när man lindar utan padd?

Jag förstår verkligen inte :confused:

Efter all information som gått ut till oss hästägare gällande hur man på ett korrekt och säkert sätt lindar hästens ben så har jag svårt att tro (vill inte tro) att man av ren okunskap utesluter en sådan självklar sak som en padd.

Tidsbesparingen/lättjan köper jag inte heller, för det tar ingen längre tid att linda med padd än vad det tar att linda utan. Och är det så illa att man sätter hästens hälsa & säkerhet i andra hand för att få snyggt lindade ben...ja då är det verkligen illa, mkt illa :(

Så vad gör du då i det scenario som beskrivs i inlägg #27 i ovan länkad tråd?

Bra inlägg:bow:
Vill man ha en ett smidigt bandage så finns det lätta, fina neoprenpaddar (har använts i travsporten länge) som ger både stödjande och stötupptagande funktion.

*KL*

Jag, som lärde mej rida och linda för sååå många år sen, skulle aldrig linda utan padd- nånsin.

Jag har sett hästar med senskador pga lindor och är inte det minsta sugen på att själv vara vållande.

Sen har jag funderat på detta med 1-2 fingrar som ska in under lindan. Har man en padd finns det klar tryckutjämning.. Utan padd, hur långt in under lindan kan man känna hur hårt man dragit?

Alla som nån gång fått ett riktigt stödbandage (a la sjukvård) lagt om ditt ben vet hur fruktansvärt lätt det är att missa i jämn lindning och hur ortroligt obekvämt det är. Vi är människor- vi talar såklart om detta, vad gör hästarna???

Nu lindar jag inte ben jätteofta längre, hästen som hade behov av solskydd vid ridning är borta sedan ett par år och nya hästen går lika bra med vanliga benskydd.

/ lavinia, med många års lindning i bagaget..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 385
Hästvård Min häst fick svår mugg som tog nästan 8 månader att läka ut helt (flertalet antibiotikabehandlingar invärtes och utvärtes). Detta...
Svar
0
· Visningar
595
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 739
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
548
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka