Startkit + vilken katt?

C

Calenfiriel

Jag flyttar om en vecka, och när vi bott in oss lite så ska vi äntligen få en katt av en kompis.
Först var det inga alternativ, vi skulle få den skygga lilla honan, men nu har kompisens mamma tröttnat på allihop, så nu får vi välja - social (stor) hona, social (stor) hane eller skygg (liten) hona.
Jag tycker synd om den skygga honan, för henne tycker dom är tråkigast, men med tanke på att det är första katten för mig och sambon, så kanske man ska ta en av de mer lätthanterliga? Men jag var ju inställd på att ta den lilla skygga, känner mig taskig om jag inte tar henne, men ändå är jag mer sugen på en av de två mer sällskapliga.
Någon som har några åsikter?
Jag kan inte välja efter färg för allihop är gråa. :p

Och sen - hona eller hane?
Jag tror inte att någon av dem är kastrerad, så hona vore väl första tanken, men om jag väl skulle vilja kastrera/sterilisera henne sedan så är väl det mycket dyrare?
Men hon är och ska förbli innekatt, så att hon skulle komma hem och va på smällen är ju inget att vara orolig för... Finns det några bra anledningar att kastrera/sterilisera en innegående hona?

De föddes på midsommar, så de har ju hunnit växa till sig när vi väl ska få en av dem. Hade tänkt att jag kunde undersöka hur de är nu och hoppas på att de följer samma mönster när de växer upp, om deras vanor och beteende och sådär, och välja den jag tycker passar mig (oss) bäst.


Och sen den andra issuen:
Vad behöver jag skaffa, och till vilket pris?
Matskål och sånt är ju självklart, men vad kostar t.ex en toalåda, och vad är det för skillnad på låda som de går in i och öppen låda, och vad är bäst? Vad är dyrast? (jag är inte snål om det är något katten verkligen behöver, men är det frågan om fåfänga håller jag mig gärna kort) Katterna har där de bor nu en sån låda som de går in i, kan det bli svårt för katten ifall man byter till en öppen låda?

Och så kattmat: Enligt de flesta jag har frågat så är torrfoder ingen hit, men vilket blötfoder ska man välja då?
Om katten inte vill ha nåt annat än det den har nu (tror dom går på fri tillgång torr och lite blöt, men har ingen koll på vilka märken) så får jag naturligtvis köpa det, men annars vill jag gärna ha lite tips på bra priser (vi pluggar både jag och sambo, han med studielån, jag med bidrag) och såklart bra mat!

Jag är ganska van vid katter, men har aldrig haft en egen. Farmor har haft katter hela livet, inte mindre än fyra åt gången typ, och jag har flera kompisar som har katt, men jag tänkte att om jag frågar här i forumet så får jag fler svar (förhoppningsvis).
 
Sv: Startkit + vilken katt?

Jag skulle generellt fundera: är de kullsyskon alla tre? Varför är två stora och sociala och en liten och skygg? Vad är "fel" på henne? Jag hade inte valt henne, inte pga temperamentet utan för att jag hade funderat på vad som ligger bakom att hon är annorlunda.

Alla katter som inte används i avel bör kastreras. Orsak hos honor: 1. Livmoderinflammation. Kommer som ett brev på posten om katten får gå och löpa hela tiden, är smärtsamt, farligt om det inte upptäcks i tid, och det kostar så bra mycket mer med akutvård än med en kastrering innan problemen kommer. 2. Löp! De flesta honor är riktigt pestiga när de löper, de skriker (HÖGT) dygnet runt i en veckan, varannan var tredje vecka, har man otur håller de på så året runt. Visst kan man ge p-piller men där är det två biverkingar som är mycket vanliga, juvercancer och temperamentsförsämringar. Juvercancer kan man nästan räkna med om katten får gå på piller år efter år.

De flesta katter bryr sig inte om de har öppen låda eller hus, så köp du den du tycker passar. En med kant på kan vara bra att ha om den är öppen, för annars sprätter det lätt kattsand över hela golvet.
Vi ger Mjau burkmat. Bra foder för ganska liten peng, innehåller inte spannmål eller annat "skräpmat".

Tänk på att katten ska vaccineras om inte det redan är gjort (två sprutor á 150-300:-) och en försäkring kan vara vettigt att skaffa. Det kostar bara ett par hundralappar om året för en basförsäkring, och vet.vård är dyrt!

Matskål, (vattenskål), toalåda, spade, några leksaker och en klösbräda är ett vettigt "startkit". En transportbur behövs också, lösa katter i bilen är en enorm fara för allt och alla. En klosax (här använder vi en nageltång) är bra, klippta klor sparar både inredning och hud när man leker.
 
Sv: Startkit + vilken katt?

Av de billiga fodren är Mjau troligen bäst, den är faktiskt helt OK hur man än ser på den, säger de som vet. Både torrfoder och våtfoder.

Du bör kastrera om du inte avser att avla. OK, om honan har stillsamma löp så känns det inte akut, men har hon inte stillsamma löp så upptäcker du varför... Dessutom finns alltid risk att hon vill sticka när hon löper. Löper hon ofta tar det på hennes krafter.
Att löpa tomgång gång på gång är inte nyttigt för livmodern, i naturen blir de ju regelmässigt dräktiga. Därmed Stor risk för diverse livmodersprobem med tiden. Och alternativet p-piller lång tid = risk för juvercancer. Humöret blir också jämnare. Katten själv lider INTE av att vara kastrat, tvärtom!
Kastrera vet jag...

De flesta katter trivs bra/bättre med en kattkompis. Överväg att ta två!
Om du är sugen på den blyga honan - ta henne. De sociala får lättare att få nya hem. Och när den blyga får förtroende för dig - och väljer att ge dig sin kärlek - vilken kick!

De lite blyga har faktiskt sin charm. Vagis´pappa Muskis är en sån blyg. Fungerar utmärkt inom familjen men blyg/småskygg för främlingar. Vi har aldrig ångrat att vi har Muskis...
 
Sv: Startkit + vilken katt?

För det första tycker jag du ska skaffa två katter om du ska ha innekatt. Det är mycket lättare att ha två än att ha en, speciellt när det gäller kattungar/unga katter som kräver mycket aktivering. Vi skaffade en katt till att börja med, en liten hankatt på fyra månader, och han höll på att driva oss till vansinne. Han kräver flera timmars aktivering varje dag för att må bra, så vi skaffade en till katt efter ett tag och nu är han en lycklig kisse igen. Det är dessutom lättare att lämna två katter ensamma hemma än en. Det kostar ju mer att ha två, men jag tycker definitivt att det är värt det!
När det gäller toalåda så tror jag främst det är en smaksak för kattägaren. Jag föredrar den med tak då det luktar mindre och man slipper se allt, den är visserligen dyrare men kommer ju att hålla i många år så i längden blir det inte så mycket.
Billig och bra kattmat kan jag rekommendera Mjau, både blötmat och torrfoder. Blötmaten är jättebra och torrfodret är också helt okej med tanke på priset!
En kastrering kostar inte så mycket, ca 500-1000 kr med id-märkning beroende på var du bor och om det är hona eller hane. Jag skulle definitivt inte vilja ha en okastrerad katt vare sig det var hona eller hane, om jag inte hade planer på avel vill säga, så jag tycker du ska kastrera.
Angående vilken katt du ska välja så tycker jag du ska ta den (eller dom ;) ) som du känner mest för, men oavsett vilken du väljer så är jag säker på att du kommer att tycka om henne/honom - man kan ju inte låta bli att älska dom små liven! :D
 
Sv: Startkit + vilken katt?

Varför inte ta en titt på t.ex www.katt.nu för lite information och tips... Jag tycker det verkar som du vill ha båda katterna ;) Finns det nån orsak till att inte ha två? Annars är det, som du säger, en bra idé att studera dem lite och försöka se vilken som kan passa er bäst.

Jag tycker inte själv att det spelar så stor roll om det är en hona eller en hane, och tycker den ska kastreras i vilket fall som helst. En hona som löper kan vara jobbig, plus att risken för livmoderinflammation finns.

Vilken typ av låda du ska ha spelar nog inte så stor roll för katten, viktigare är nog vilken sand det är och placeringen av lådan. När det gäller sand och mat så är det bra att börja med det katten är van vid från tidigare, och sedan vänja den vid nåt annat om man vill.
 
Sv: Startkit + vilken katt?

Min veterinär rekommernderar endast torrfoder, filmjölk och vatten. Alltså inget blötfoder.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 249
Senast: Bison
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Min första tråd om kaniner:) jag har en fråga, vi ska kastrera vår hane, som alltid har bott ensam. Dock ville vi ha en till, vi valde...
Svar
0
· Visningar
569
Senast: Twister2007
·
Övr. Katt Jag har en underbar Norsk Skogkatt hona (kastrerad) som kommer att få en liten kompis i höst. Jag har alltid drömt om en Sibirisk katt...
Svar
17
· Visningar
2 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp