Startfälttävlan Hermanstorp 19 juli

Sv: Startfälttävlan Hermanstorp 19 juli

Tydligen drygt 20 anmäla nu. Mig och Tigern inkluderade :D Fortf ingen mer härifrån?

Min plan är att komma. Behöver få min påskrift i ryttarboken bara och den dröjer (om jag ens får den :p ) Vill inte anmäla innan.

"Anmälan sker via mail till Sandra mjau_mau@hotmail.com senast den 15 juli 23.00. Ange namn
på ryttare, häst/ ponny, klubb och telefonnummer samt vilken klass du vill starta."

Haha! Jag är nog övertrött, men jag tyckte att det var sjukt roligt att man ska göra något "seriöst" som att skicka en anmälan till mjau_mau :D När jag läser sådant så känns det odramatiskt och inte förenat med livsfara! Mer sånt. Med en ännu gulligare mailadress kanske jag en vacker dag vågar anmäla mig till något dylikt ;)

Igår 23.00 när anmälningstiden gick hade vi 52 anmälda :banana: Dressyren delas mao för att inte sluta vid 21 ;)

Jättekul att så många anmält!

Vad roligt :) Gick det bra? Några kommentarer som kan göra arrangemanget bättre nästa gång?

Kul att du hälsade :D Och hoppas jag inte störde för mycket på framridningen till dressyren :o

Det blev totalt 45 starter och 5 st som bara red terrängen. Alla gick vidare till terrängen och verkade väldigt positiva. Skitkul!

Tiger blev lite skraj på framridningen till dressyren, sicksakade sig fram mellan ekipagen och höll på att tappa matte ;) Men när han sansade sig var han riktigt trevlig, o avslappnad på banan o fick fin kritik :) Programmet kändes mkt mer ridbart denna andra gången :D Hoppningen felfritt o trevlig bjudning. Terrängen felfri (+ galopp rakt igenom vatttnet efteråt (ej med i banan) helt utan tvekan :D) och helt ok tempo, lite trött. Fick kommentar att räta upp mig lite mer även om jag stod upp bra för övrigt samt att han ska komma tillbaka lite mer innan hindren (det ständiga, mer energi och ihop, men det blir bättre o bättre :)) och vi fick en 8 på stilen :laugh:

Men det blir ingen riktigt debutant i år, hoppas Hermanstorp ska ha åtm en startfälttävlan till och att vi får komma iväg o träna på lite andra banor. Det tror jag räcker. Vill känna att han ska kunna genomföra en 90-klass med lätthet och inte tycka det blir för jobbigt.

Kul att få en bild bakom nicket. Nej då, kände att jag var i vägen för er emellanåt. Blev ju lite trångt på framridningen med två klasser samtidigt.

Vi var totalt ur fokus både jag och häst på framridningen till dressyren, fick inte alls med mig henne. Inne på banan så var det som att vi var tillbaks sisådär 5-6 år i träningen = fullkomlig KATASTROF! :crazy: Domaren frågade efteråt hur gammal hästen var = alldeles för gammal och fick då kommentaren att det inte heller var en anledning då. Blev knappt godkända och fick rida från dressyren med hårda förmaningar om att ha kontroll på min häst i hoppningen och terrängen nu när hon ändå godkände oss. För två veckor sen red vi debutantprogrammet på förvisso snälla men dock 58% och nu knappt godkända i RMII så tja, inte samma häst, eller ryttare.

Sen nollade vi i hoppningen, inte världens mest rytmiska runda men på bara 60 cm och med den dressyren bakom mig så får jag ändå vara nöjd, fokus var inte riktigt där det skulle.

Terrängen gick jättefint sen. Viss tvekan över graven och sen ett stopp på en svart stock men hon hoppade finfint på de "konstiga" hindren och ett kanonsprång över sista. Fick fin kritik för min stilla sist, kan korta lädren lite och komma upp ur sadeln mer bara och att hästen var positiv och med trevlig inställning så vi kommer att få mycket roligt i framtiden.... hon är 17 i år. :angel: :D

Det var bra med många funktionärer men som jag nämnde, en skylt med direktion om vart terrängbanan låg vore bra när man kom till "skogen". Och kanske info om att det är en bit. Jag tyckte jag var ute i god tid men insåg väl där att jag inte skulle hinna gå terrängbanan innan dressyren vilket gjorde mig lite stressad då det stått i RM att bangång skulle göras före dressyren. Nu löste det ju sig, de var ju väldigt trevliga och flexibla vid terrängbanan men det stressade mig, just när man inte är så van. :laugh: Annars var allt trevligt och välordnat, hoppas ni har någon mer i år, kommer gärna igen.

Precis! Även om jag var lite förvirrad när vi pratade, jag visste inte ritkigt hur det gick till på terrängen och hade precis kommit dit. Jag brukar vara lite mer tillmötesegående :D

Jag kände igen det där med "ur fokus" :angel: Min lilla häst har 3 lägen: ett "sommarläge" där han är trött och trist, vilket han nästan alltid tillämpar i skritt och vid väntan och kan vara svår att få ur typ hela den varmare årstiden, därav namnet ;) Ett trevligt läge där man hittat "on"-knappen, då är allt hur lätt som helst. Brukar infinna sig i trav o galopp utan större problem. Och ett ":eek:"-läge, som han hamnar i när han inte riktigt klarar av att ta in situationen (alltid med många nya hästar) och då vet man aldrig riktigt vart han blir av.

I går började vi glatt med lite slarvig trav för att inte hamna i det trista läget (där man hamnar oxå hamnar om han blir spänd och då vågar han knappt gå inne på banan). Vilket fungerade bra tills han mött en häst för mycket och hoppad undan en gång för mycket. Då övergick häststackarn till ":eek:"-läget och när jag precis trodde han sansat sig i skritt igen så kom första skuttet. Sedan tog det inte lång stund innan jag satt löst eftersom han samtidigt blev rädd och hoppade åt sidan. Och jag ville inte dra sönder de jäkla flätorna som är svåra nog att få att sitta kvar utan att hänga i dem :angel:

Men vilken klubb kom du i från eg? Har ni startat fälttävlan innan eller har du ridit fälttävlan innan?

Lite planer på en enklare anläggningsskiss finns, då ser man förhoppningsvis vart man ska gå till terrängen. Nu blev det ju längre än vanligt oxå pga bansträckningen, ni kanske noterade den "vanliga" framhoppningen till tävling?

Det var ju precis när man kom fram till skogen, där var det mest naturligt att fortsätta följa vägen, åt höger, fast man skulle gå in på stigen till vänster. Missade nog var framhoppningen normalt är, var så fokuserad på vart jag skulle. :o Förstod ju dock att terrängbanan även var närmre, med tanke på vattnet.

Men jättefin bansträckning tycker jag, med bra mix av stockar och typhinder. Var ju bombis hon skulle titta på gulröda lådan men inte en blick. :laugh:

Vi är nybörjare på ft båda två. Första gången vi beträdde en ft-bana var i slutet av april i år. Red en inofficiell startft för två veckor sedan, det var debuten. Vet inte om vi kommer längre men är glad att vi kommit hit överhuvudtaget så... :laugh:

Där du tog åt höger kom man upp för om åren när man gick från andra änden av ridhuset. Nu är den vägen dock bortplöjd och uppodlad :D Där stigen gick åt vänster, typ 20 meter efter på första fältet brukar framhoppningen vara, så då är det ju lite närmre en vanlig tävling :)

Vad roligt! Jag tycker det är klart mysigast att rida "träningstävlingar" och föredrar absolut att åka ut på sådana i hoppning tex. Hoppas det kommer lite högre startfälttävlan nästa år och inte bara 60 cm :laugh:

Liknande trådar

Fälttävlan Nu börjar jag bli förvirrad... Hade velat åka och träna på någon annan bana med min tränare och tittar runt lite. Plönninge har en...
Svar
3
· Visningar
3 244
Senast: zaberas
·
Fälttävlan Hur mycket måste man följa TR på klubbtävlingar? Får man tex arrangera hur låga klasser man vill? Vilka krav ställs på funktionärerna...
Svar
4
· Visningar
1 649
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka