Starta utlandsregistrerad häst, vad gäller?

Dottla

Trådstartare
JaG undrar om någon vet vad som krävs, typ om d behövs ett speciellt rekord eller om man måste kvala eller något annat. Jag ska efter femton år i Italien flytta hem igen och har en starthäst med mej. En 5 - årig vallack. Tack på förhand!

Sv: Starta utlandsregistrerad häst, vad gäller?

Registreringsreglemente 2013

Importerade valacker (vbl) gäller väl tillfällig träning i Sverige och avgift?
Har för mig att man inte får registrera utlandsfödd valack (vbl).

Från ST:
Nya importregler införs 2013

Importreglerna för travhästar ändras 2013. De nya bestämmelserna berör utländska hästar, det vill säga ej svenskregistrerade hästar som förs upp på en svensk träningslista.

– Vi vill göra reglerna tydligare och hantera importer på ett bättre sätt. Det ger oss ett mycket säkrare statistiskt underlag och därmed bättre information ut till alla intresserade. Det förenklar också vårt arbete en hel del, säger Svensk Travsports avelschef Christina Olsson.

Det finns två sätt att ta in travhästar för träning, tävling och avel i Sverige:

1) Temporär införsel. Avsikten med en temporär införsel är att tävla/avla i Sverige under en kortare tid, men i verkligheten har allt fler av dessa hästar varit här i många år. All statistik för en sådan häst ansvarar inte Svensk Travsport för utan det land hästen infördes från. Antalet temporärt införda hästar har ökat kraftigt och det har varit ekonomiskt fördelaktigt jämfört med att importera. Svensk Travsport justerar därför nu avgiften för temporär införsel och en avgift införs även vid förnyelse.

2) Definitiv import. Avsikten med en definitiv import är att hästen under överskådlig tid skall tävla/avla i Sverige. Svensk Travsport tar då över ansvaret för all statistik och hästen stamboksförs.

Senast ändrad:

Kan jag alltså inte importera honom definitivt för att han är valack?

Har för mig det, då han saknar avelsvärde. Inte sett nån som är importerad som valack och sedan blivit registrerad. Brukar stå en * efter namnet och sedan (DE eller annat...)

Men jag är inte 100 säker, bäst är nog att kontakta ST för mer info.

Nej, valacker kan inte importeras annat än temporärt.

Ja då, men jag har ingen koll på om den måste göra ett kval först eller ej.

Har han godkänt lopp eller kval inom 8 månader, borde han få starta som vilken häst som helst.

Ja det har han:) anledningen till att jag undrade är för att i Italien är det en del krav på de utländska hästarna för att de ska få starta här och jag har ju inte hållit på med trav i Sverige på så länge så jag har noll koll där! Tack för era svar:)

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 428
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 380
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar