Starta upp körhäst

F

flickancarra

Jag har läst om ridhästar som är ur kondition att man ska börja med någon veckas skritt, sen någon vecka trav innan man kan träna med galopp. Är det likadant när man kör?

Här hemmavid har vi rätt mycket backar och jag vill minnas att jag läst att körhästar lättare tar sig upp för en backe i trav än skritt... Så hur ska jag köra här hemmavid med min lille shettis som inte tränats på ett år? Har ni några tips?

Hur långa pass brukar ni börja med kan vara en bra fråga att slänga in här också. =)

Tacksam för tips.

Sv: Starta upp körhäst

Och så vill jag tillägga att på min 15-minuters tur igår (innan jag fick punka) så testade jag att trava och hon kom in i en lunk snabbt och trivdes verkligen! (hon är en gammal travponny). Är det fel att trava då? Det kändes inte som att hon fick jobba så hårt när hon travade men visst höjer det ju pulsen.. hm.. ja, bara en tanke.

Skritt upp och ner för backar är kanon. Trav och galopp är lättare för hästen, alltså har man mer att vinna på om de skrittar. Mycket jobbigare. När det gäller mina egna så går jag på känsla. Har en ponny med en otrolig grundkondition, han travar jag när jag sätter igång honom efter vila. Den andre får skritta ca varannan dag i två veckor innan vi börjar jobba i trav. Galopperar gör jag sällan, men när jag gör det, gör jag det i en tung sandbacke. Din häst tar säkert ingen skada av att du travar lite :)

Glömde: långsam igångsättning hos mig är 60-90 min skritt. För min andre ponny: 45 min, lite trav. Det är ofta samma runda för båda hästarna, men upplägget är olika.

Ok, då mindes jag rätt. Men om jag då vill mjukstarta och kommer att möta dessa långa uppförsbackar tidigt, borde jag inte låta henne trava då för att ta de i skritt senare när man kommit igång lite mer?

jag är lite orolig inför nedförsbackarna när hon kommer att få använding av bakselen. hon är en gammal ponnytravar så jag tror inte hon är van vid baksele. Hon har inte reagerat något med att ha den på men jag kan tänka mig att hon kanske reagerar när det blir tryck. Borde jag då skritta eller trava nerförsbacke i början?

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade hellre skrittat, men det är jag. Jag är taskig matte :angel: Ett annat alternativ är annars att leda hästen uppför de tuffaste backarna. Kanske ett sätt? Hon har ju stått ganska länge.

Du borde absolut skritta i nerförsbacke första gången med bakdelen. Gärna med en hjälpreda som går bredvid hästen.

Jo, någon brevid får jag ha.. Får be någon hänga med på cykel tror jag. =)

Tack för tipsen! Jag får se vilken typ min pålle är.

Men visst har jag för mig att det finns en oskriven regel att man inte får lämna kuskbocken när man är ute och kör? Annars tror jag iofs att jag känner mig säkrast på marken när jag håller henne vid sidan om det skulle vara något. blir hon trött så får jag kanske göra så då.

Har aldrig hört den, men det måste varit en med groom som sagt den ;) Jag går alltid av vagnen minst två gånger varje körtur, för jag måste komma förbi en bom. Lycka vore att slippa bommen och därmed slippa stiga av, men det verkar omöjligt.

jag är lite orolig inför nedförsbackarna när hon kommer att få använding av bakselen. hon är en gammal ponnytravar så jag tror inte hon är van vid baksele. Hon har inte reagerat något med att ha den på men jag kan tänka mig att hon kanske reagerar när det blir tryck. Borde jag då skritta eller trava nerförsbacke i början?

Skritta alltid nedför ffa när hästen inte är tränad på länge. Trav i nedförsbacke sliter nå enormt på framknän o kotor. Sen är det bra träning för hästen att bromsa vagnen nedför, måste amvända rumpan lite ;)
Ta det lugnt även uppför, det sliter inte på hästen men du kan lära in en ful ovana - när det tar emot så spring undan. Väldigt tidsödande att jobba bort :/

Okej! Det ska jag ha i åtanke! Hade jag inte tänkt på... Tack!

Fick en fundering på om jag skulle ha med mig en medhjälpare som går kommer jag ju inte kunna trava alls, och har jag med en som cyklar, så måste hon ju hålla ordning på cyklen samtidigt. Är det mycket extra belastning för en pålle som inte är i kondis om man har med en som åker med i rockarden på platt mark och som sen hoppas av och går brevid i backarna?

Nä, tänker bara att det blir en så stor tjänst att be henne om... I skritt är det ju ingen fara men då tar det lång tid innan vi ens kommer fram till första backen.. känns det som. Fast det är iofs kanske bara 1 km dit... hm. Men jag begär inte att grannfrun ska springa brevid när jag travar för det var rätt maklig takt hon kom in i! Skritt blir det.

Min häst hade vilat sedan november (12+ timmar hagvistelse med kompisar per dygn) och har nu varit igång i två veckor.

Han har fått gå ca 15-30 minuter, promenader i skogen samt släpa på smågrejer (däck och stockar). Har bara skrittat och travat någon liten bit med ryttare.
Planerar att börja trava så snart det är farbart för rockarden och jag vågar rida utan risk för att försvinna ner i underjorden (tjällossning) :p

Vad fin häst du har!

Hur mycket spelar igentligen utevistelse in, teoretiskt...? Mina går på lösdrift och har varit i en "flock" på mellan 4 och 5 pluttar. Som shettisägare så har jag fått inse att stora hagar gäller på vintern och små på sommaren..

Om hästen stått ett helt år skulle jag iallafall skritta i 3 veckor, varannan dag. Första veckan 20min, andra 30min, tredje 40min. Fjärde veckan lägga in 5min trav, femte 10min trav och några galoppsteg (galoppfattningar är väldigt stärkande!), och därefter som vanligt :) Viktigt att ta det försiktigt när de stått länge, min har stått i 3 månader och har skrittats i 4 veckor nu innan vi lagt in trav.

Skritt är gångarten som stärker mest, så både uppför och nerför i backar är bara nyttigt :)

Åh, tack så mycket för dina råd. Låter klokt. Jag ska börja i hagen här hemmavid tills hon är skodd och där har jag lite lättare att komma igång med henne innan vi beger oss ut i de värsta backarna.. :idea:

Tack! Har man stor hage som uppmuntrar till att röra sig mycket tror jag det spelar in en del faktiskt.
De får självklart ingen regelrätt kondition eller arbetsmuskler, men grunden sitter så klart bättre på en häst som går ute än en som står i en ruta några timmar per dag.
Och så tror jag att de får en sund styrka i senor och annat av att gå ute mycket.

Traven jag kommer börja med nu är alltså bara småsnuttar som ökar efter hand.

Det viktigaste tycker jag när man ska igång med en häst som stått länge är att hålla motivationen/energin/viljan uppe.

Se till att skritta aktivt! Växla tempo även där. Gör nån liten båge här och där, minska tempot, öka tempot. Lägg in halter..
Känner du att pållen börjar tappa motivationen lägg in en kort travsträcka

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
529
Senast: Mli
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
839
Senast: Nevermind
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 409
Ridning Har en häst 6 år (föredetta travare) som jag nu haft i snart ett år som slutade i travet när vi köpte honom och övergick till ridhäst...
Svar
5
· Visningar
1 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka