Starta företag för handikappridning

Fillifjonkan

Trådstartare
Jag har en skogsbruksfastighet som tidigare fungerat som lantbruksfastighet (vet dock inte riktigt den egentliga benämningen). Jag har 3 hästar för fritidsridning men har nu fått förfrågan om jag kan ha handikappridning dvs en kille med CP skada ska komma och rida 1 g/vecka. Då jag har en mycket stabil häst så känner jag mig positiv till det, föräldrarna sa att jag ej behöver bekymra mig om försäkring då sonen har försäkring som täcker.
1. Behöver jag ändå teckna försäkring?
2. Bör jag starta någon form av företag för att kunna dra av moms eller räcker det med att jag har aktivt skogsbruk?
3. Annat bra-att-veta?
 
Sv: Starta företag för handikappridning

Jag skulle inte vilja låta någon rida/köra min ponny om hon inte haft sin försäkring som täcker olycksfall. Dessutom täcker även min hemförsäkring samma sak, d.v.s. om min ponny skulle orsaka nån skada. För om det visar sig att kille (och hans familj) som ska rida din häst inte hade full koll på sina försäkringar som dom trodde, vad gör du då?
 
Sv: Starta företag för handikappridning

Jag vet inte alls hur du ska göra.
Men jag vill ge dig en eloge för att du engagerar dig och gör det du gör!

Jag har varit en del på ett dagvårdsställe där personer med olika former av handikapp interagerar med djur och hjälper till att sköta dem, får rida eller köra.
Det är fantastiskt att se vad det betyder för dem!
 
Sv: Starta företag för handikappridning

Jag jobbar på en handikappridklubb, och jag har lärt mig att det krävs en hel massa utbildning för att kunna ge en elev med cp-skada rätt hjälp och rätt typ av ridning. Det krävs en häst med exakt rätt rörelsemönster för individen till exempel. Bara en sån sak kan vara jättesvårt att matcha. Nu vet ju inte jag hur stor cp-skada pojken har, ville bara varna så ni verkligen tänker efter. Det är inte roligt med kramper och så vidare uppe på en hästrygg.
 
Sv: Starta företag för handikappridning

När det gäller företagsbiten så kan du till att börja med faktiskt köra det som hobby, för du lär inte göra några större vinster på det. Vill du ändå ha det i företagsform kan ha det som bisyssla till skogsbruket.
 
Sv: Starta företag för handikappridning

Huruvida det är svårt eller kräver mycket kunskap beror på syftet med ridningen och typen av funktionsnedsättning. CP är väldigt heterogent och kan vara allt från lindrig till svår och med olika tilläggshandikapp. Jag vet t.ex. personer med cp som rider i vanlig ridgrupp.

Om syftet bara är att komma upp hästryggen och åka häst är huvudsaken att häst och omgivning är säker. Dvs att det är en trygg häst, att det finns ev hjälpmedel och att det finns tillräckligt med människor som hjälper till. Om personen har omfattande rörelsenedsättning kanske det behövs en person som håller i hästen och en eller två personer som går bredvid ryttaren. Om personen har syn-, hörsel- eller kognitiv nedsättning kan man också behöva alternativ kommunikation eller pedagogik.

Om syftet är att lära sig rida så behöver kommunikation ev anpassas och ev hjälpmedel.

Jag tycker inte man ska göra det svårare än vad det är. Men alltid ha säkerheten i fokus.

Lycka till!
 
Sv: Starta företag för handikappridning

Strömsholm har (har haft iallafall) mycket bra handikappledarutbildningar. Ring till dem och hör dig för vad du ska tänka på. Även om du väljer bort att gå kurserna så har de säkert en hel del tips till dig.
Om dina hästar är försäkrade så finns ibland en försäkring i hästförsäkringen som täcker om hästen råkar skada någon. Kolla upp det. Annars hade jag faktiskt tecknat en extra försäkring för det kan bli så dumt om något händer och inga försäkringar finns. De på Strömsholm kan säkerligen hjälpa dig med det också.

Lycka till! Handikappridning ger enormt mycket för alla parter. Tänk på att det kan räcka med att sitta på hästen i några minuter de första gångerna och öka sakta så att hen slipper få en massa träningsvärk i onödan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp