Starta en ridtravare

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare nicken
  • Startdatum Startdatum
N

nicken

Jag har en travare som är nyligen inriden och inhoppad som en vill starta på travet igen. Han ska fylla 7 i maj och är efter Nick Lobell. Kan man starta en ridtravare som dessutom hoppar?? Eller kan det bli förmycket för hästen? Måste man sko honom också för det vill jag inte??

Skor har du väl på hästen om du rider honom regelbundet?! Och jo, ska han hålla för att tränas så är det nog nästan ett måste att sko hästen, annars spelar det nog ingen roll om han hoppar eller inte på sidan av...

Hej!
Det går alldeles utmärkt att starta en ridtränan travare. MEn du lär se till att han är grundligt tränad då, samt att han lär gå lite provlopp innan för att kolla läget...
Men varför vill du inte ha skor på??

Jo han kan starta. Jag hade en sköthäst som jag tävlade lite clearrounder och red lektion med emellan starterna.och det blev inte för mycket för honom.
En travare "fyller år" Vid årskiftet så din häst räknas som 7 åring redan imorgon! :banana:
Skoningen är viktig för travhästarna, vissa funkar utan skor och andra funkar inte utan skor. och det finns hur många olika sortes skor som helst, så för att veta vilka som just din häst behöver är det bra att låta nån erfaren kusk köra fort och köra provlopp med honom.
Hästen måste också ha en tränare för att få starta.
Har hästen startat förut kan du ju kontakta dom som hade han då så kan du kanske få hjälp och tips av dom.
Lycka till! :rofl:

Klart man kan starta en travhäst som rids :rofl:
Det finns många som enbart ridtränar sina starthästar och bara kör snabbjobb med dem då och då. :banana: men som sagt, du ska nog kolla lite på det där med skor, finns ju alla möjliga sorters skor så ta kontakt med en erfaren hovslagare och om du inte vet nån ring då till din närmaste travbana de kan säkert hjälpa dig få en duktig hovslagare :) Du ska nog köra honom lite innan du begär att det ska gå bra om inte hästen varit i vagn på länge! Be nån duktig kusk eller amatör att prova köra hästen lite innan du tar ut honom i provlopp osv. Lycka till!

det räcker inte med att hoppa!
en travare måste ha en mycket bra kondition innan den ens börjar gå snabbjobb...
banunderlaget sliter mycket på hovarna så mitt råd till dej är att sko honom annars kommer han å bli ömfotad tro mej....
men tävla barfota kan han göra om du säger till hovslagaren att ``spara hoven`` så att det finns att slita på när det är dax!
se bara till att han har fin hovkvalite :D

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
686
Senast: Görel
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 971
Senast: zarmino
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 710
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar