Stärkelse i havre

the_connemara

Trådstartare
Nu har jag läst/hört lite varstans att stärkelsen i havre är väldigt lätt för hästen att bryta ned och om den inte ges kilovis vid samma tillfälle så är det ingen som helst risk att den inte hinner brytas ned i tunntarmen (till skillnad mot korn, majs osv).

På buke har jag fått uppfattningen att många är rädda för havre pga stärkelsen. Har jag missuppfattat något eller är det av andra orsaker man är rädd för havre?

Sv: Stärkelse i havre

Inte bara bukiser som har ett skräck fobia :eek: mot havre! många utanför har samma inställning trotts att dom har ingenting imot alla dom olika färdiga kraftfoder som innehålla mellass, havre, korn och ibland majs.

Havre har alltid varit och komma att bli den bäste kraftfoder för den arbetenda häst.

På buke har jag fått uppfattningen att många är rädda för havre pga stärkelsen. Har jag missuppfattat något eller är det av andra orsaker man är rädd för havre?

Stärkelsen som finns i bl.a. havre är ett stort problem för IR-hästar (och hästar med EPSM). Stärkelsen bryts vanligtvis ner till glukos i hästens tunntarm. Glukos tas upp i blodet och när glukoshalten i blodet stiger producerar bukspottkörteln insulin som är en signalsubstans. Insulin behövs för att få glukostransportörerna GLUT 4 att förflytta sig till cellens yta och hämta in glukos till cellen som den sedan kan använda för att producera energi.

Hos IR-hästar fungerar signalsystemet inte som normalt utan det behövs kraftigare signaler (= mer insulin) för att få GLUT4 transpotörerna att förflytta sig till cellernas yta och hämta in glukos. Problemet är att en hög insulinhalt i blodet kan utlösa laminitis, dvs. en inflammation och försvagning av lamellranden i hoven som kan leda till fång.

För hästar som inte är IR (eller har EPSM) och behöver kraftfoder, dvs. högpresterande hästar, är havre ett utmärkt foder!

:bow:

Hur stora mängder havre är det som påverkar? Tex käkar hästen 100 g havre, ger det för hög insulinhalt om den i övrigt äter fritt på grovfoder? Finns det liknande/samma stärkelsetyper i annat än havre/spannmål som också ger liknande effekt?

Hur stora mängder havre är det som påverkar? Tex käkar hästen 100 g havre, ger det för hög insulinhalt om den i övrigt äter fritt på grovfoder? Finns det liknande/samma stärkelsetyper i annat än havre/spannmål som också ger liknande effekt?

100g göra varken från eller till. Med fri tillgång hö kan hästen stå hela dagen och plocka ut de saftigas biter, all så det som innahålla mest socker.

Jobba inte hästen finns det ingen anledning att ger kraftfoder.

Insulinsvaret beror både på mängden glukos och på hästens insulinkänslighet så det går inte att säga att en viss mängd havre ger ett visst insulinsvar. Det är individuellt.

Det finns dock ingen anledning att ge en IR-häst något stärkelserikt foder överhuvudtaget. Undantaget kan möjligtvis vara en IR-häst i hård träning och om man ger havre efter ett hårt träningspass. Hästen måste dock arbeta anaerobiskt, dvs. nära sitt maximum.

Stärkelse är en polysackarid och består av en kedja av glukosmolekyler. Hästen producerar ett enzym (amylas) som bryter ner bindningarna varvid fria glukosmolekyler bildas som kan tas upp genom tarmväggen. All stärkelse fungerar på i princip samma sätt. En viss stärkelse är dock svårare att bryta ner och kan då hamna i grovtarmen där den fementeras till laktat. Stärkelse som inte bryts ner kallas för resistent stärkelse. En del av stärkelsen i t.ex. vetekli består av resistent stärkelse vilket gör att den är mindre farlig för en IR-häst än t.ex. motsvarande mängd stärkelse i havre.

Men för mycket av stärkelsesorten som bryts med till laktat i grovtarmen skadar i sin tur? Iom pH-sänkningen? Har jag fattat rätt?

Ang havremängden så tänkte jag mer om man inte vet om hästen är IR :-)

Men för mycket av stärkelsesorten som bryts med till laktat i grovtarmen skadar i sin tur? Iom pH-sänkningen? Har jag fattat rätt?

Ja, du har i princip fattat rätt. Om stora mängder osmält stärkelse kommer ner i grovtarmen gynnar det tillväxt av laktobasiller (grampositiva bakterier) som fermenterar stärkelsen till laktat. Detta sänker pH-värdet i grovtarmen. Men pH-värdet måste sjunka till under ca. 6 för att någon skada ska uppkomma. Om pH-värdet sjunker så mycket så kan gifter (toxiner) ta sig igenom tarmväggen och ut i blodomloppet vilket kan leda till laminitis. Denna form av laminitis verkar uppkomma genom något olika mekanismer än endokrin laminitis som drabbar hästar med EMS eller PPID (detta tror man åtminstone f.n.). Det krävs dock att stora mängder stärkelse kommer ner i grovtarmen för att någon skada ska ske. Typexemplet är en häst som tar sig in i foderkammaren och äter upp en halv säck havre.

Så man kan säga att stärkelse kan orsaka både enzymatisk och endokrin laminitis.

Nu har jag läst/hört lite varstans att stärkelsen i havre är väldigt lätt för hästen att bryta ned och om den inte ges kilovis vid samma tillfälle så är det ingen som helst risk att den inte hinner brytas ned i tunntarmen (till skillnad mot korn, majs osv).

Stärkelsen i havre är mer lättsmält för hästar en flera andra sorters stärkelse tex från korn. Om man vill ge spannmål till sin häst så är havre ett bra val. Sedan finns det hästar som inte bör äta någon form av spannmål. Det är ju i första hand de som är/eller lätt blir insulinresistenta. För dessa hästar kan det klart rent teoretiskt kanske vara sämre med stärkelsen i havre än ngn annan eftersom den bör höja blodsockret snabbare. Då ökar halten av hormonet insulin (insulin är ett hormon och inte en signalsubstans) i blodet och fångrisken ökar. Men väljer man korn så är risken att en del hamnar i grovtarmen och det är inte heller bra. För en IR häst är det ju helt klart bäst att låta bli spannmål.

Jag har en häst som lätt blir IR och en annan ponny som också är lättfödd. De får aldrig havre eller annan spannmål. Men till vårt fullblod (och till fåren) ger jag havre utan tvekan.

Kan rekommendera "Foderrekommendationer för häst" (eller vad den nu heter) från SLU där står maxgränserna för utfodring av havre. Har den hemma i bokhyllan..

Kan rekommendera "Foderrekommendationer för häst" (eller vad den nu heter) från SLU där står maxgränserna för utfodring av havre. Har den hemma i bokhyllan..

Men det är för en frisk häst, jag var ju intresserad av effekten på en häst som var R

Folk har dålig koll helt enkelt. Att man tror att stärkelsen i havre är så dålig är förmodligen för att foderföretagen vill få det att låta så för att man ska köpa deras produkter som är såååå mycket bättre. Samt såååå mycket dyrare. ;)
Sen är det som folk skriver annorlunda om man har en IR-häst osv men det området har jag ingen koll på.

Stärkelsen i havre är mer lättsmält för hästar en flera andra sorters stärkelse tex från korn. Om man vill ge spannmål till sin häst så är havre ett bra val. Sedan finns det hästar som inte bör äta någon form av spannmål. Det är ju i första hand de som är/eller lätt blir insulinresistenta. För dessa hästar kan det klart rent teoretiskt kanske vara sämre med stärkelsen i havre än ngn annan eftersom den bör höja blodsockret snabbare. Då ökar halten av hormonet insulin (insulin är ett hormon och inte en signalsubstans) i blodet och fångrisken ökar. Men väljer man korn så är risken att en del hamnar i grovtarmen och det är inte heller bra. För en IR häst är det ju helt klart bäst att låta bli spannmål.

Jag har en häst som lätt blir IR och en annan ponny som också är lättfödd. De får aldrig havre eller annan spannmål. Men till vårt fullblod (och till fåren) ger jag havre utan tvekan.

Fast IR är ju ett permanent tillstånd, som kan hållas i schack med rätt foder, precis som Diabetes typ II där det ibland räcker med kostomläggning och motion.

Fast IR är ju ett permanent tillstånd, som kan hållas i schack med rätt foder, precis som Diabetes typ II där det ibland räcker med kostomläggning och motion.

Det är en defintionsfråga, eftersom det kan hållas i schack med rätt utfording och motion. Ju bättre foder och desto mer motion hästen får (eller människan) desto bättre blir insulinkänsligheten (dvs desto bättre fungerar insulinsignalen och mer socker kommer in i cellena) och IR minskar. Det är ju ett tillstånd som ändrad hela tiden. Är det då ett permanent tillstånd?

Däremot så har en del hästar lättare för att bli IR än andra. I en del fall (eller imånga) så verkar detta vara ärftligt. Det är permanent på så sätt att en häst som en gång har haft låg insulinkänslighet lättare får det igen. Jag uttryckte mig antagligen otydligt i det tidigare inlägget.

Det är en kronisk medfödd "sjukdom", blir fel att säga att hästen inte längre är IR pga att man ger foder med lågt s/s innehåll. Så fort den får äta havre eller gräs så kommer den få besvär igen!

Att en IR häst är symptomfri är inte det samma som att den inte längre är IR.

KL
Havre har ca 40% stärkelse. Lättsmält eller ej så är det en himla massa stärkelse! Förstår inte att folk fortfarande fodrar med sånt nu när man vet hur många potentiellt skadliga effekter det kan ge. Inte bara för hästar som är IR, stärkelse är en bidragande orsak även till korsförlamning, kolik och andra magproblem, dålig hovkvalitet, beteendeproblem etc. Hur kan det vara värd risken????? :crazy:

Jag ger inte spannmål till min icke-IR häst, varför i hela friden skall man göra det när man lika gärna kan ge hö, lusern, betfiber och olja, vilket fyller behoven även för hästar i hård träning.

Liknande trådar

Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 209
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 475
Senast: Aaricia
·
Hästvård Beteende störningar hos häst Hästar är i grund och botten ett steppdjur och ett flyktdjur som har kvar sina instinkter och...
2
Svar
29
· Visningar
2 974

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka