Stärka rygg & bakkärra?

Linda_A

Trådstartare
Efter att ha nosat på cert i Norge men (troligen) missat pga rörelserna och sen låtit en bekant som är hundkiropraktor kolla upp Breeze har vi insett att det behövs mer fysträning än vad vi kan åstadkomma på egen hand för att han ska röra sig optimalt med sin något långa rygg.

Simning är väl det vi tänker på i första hand, men det kan man ju inte göra tre dagar i veckan, så komplement skulle behövas. Löpning faller tyvärr bort på att varken matte eller husse har kondition eller intresse för sådant. Cykling hade varit helt okej om det inte vore för att det lilla vilddjuret redan dragit omkull husse & cykel några gånger. Vi jobbar på hundmötena och de har blivit bättre, men man har inte tillräckligt med kontroll när man cyklar. Dessutom är han redan lite snedmusklad (kanske för att han går med sele med fäste framtill) och vår bekant sa att hon ofta ser den typen av snedbelastning hos hundar som cyklas mycket om man inte byter sida ofta.

Det vi har gjort de sista månaderna är mer promenader i ojämn terräng (typ blåbärsris), men han studsar ju fram mer än skrittar i skogen, även i koppel. Vi har också jobbat på att han ska sitta upp och balansera på bakbenen, och tycker att han blivit starkare där.

Tar också gärna emot rekommendationer på bra hundsim & hundfysträning i Göteborgsområdet.

Innan ni börjar träna generellt så skulle jag komma till rätta med snedbelastningen så att inte denna blir värre. Har er vän kollat igenom honom fullt ut för att se hur han ser ut muskulärt, hur han rör sig i alla gångarter samt om han kan stretcha fullt ut efter en långpromenad?

Min hundfysioterapeut upptäckte på min hund att han snedbelastade pga. sträckning i vänster ben. Efter stretchning under hösten efter varje långpromenad så kunde vi köra igång med backträning för att träna upp vänster benet. Efter uppvärmning så gick vi då diagonalt upp för en brant backe - diagonalt så att vänsterbenet var närmast backen - i tio minuter. Ascot är nu jämt musklad och mjuk i kroppen (kan stretcha som han ska).

För att upprätthålla musklerna samt för att se till att han är jämnt musklad på båda sidor har min hundfysioterapeut rekommenderat fortsatt backträning, dock att man tränar båda bakbenen, dvs. först diagonalen åt ena hållet sen diagonalen åt andra hållet osv i 10 min. Innan backträning sker så klart uppvärmning och efter nedvarvning samt stretch.

Drag och ska man satsa på cykling så är en springer en bra investering om hunden inte kan springa ordentligt utan.

En springer ser ju lite intressant ut. Men han måste nog ändå vara lugnare vid hundmöten för att det ska fungera. Däremot ser det ju ut som om det skulle se till att han inte springer snett.

Har du en bra sele så kan du dra däck i backar.

Wp, korsvisa benlyft, formträning på ostabila underlag. :up:

Har funderat lite på just att dra däck, men vågar man sig på det på egen hand som novis? Vill ju inte felbelasta heller. Vad för sele ska man ha? Vi har en nomesele till spåret och en Metizosele med fäste på bröstet eller på ryggen till promenader.

Vad innebär korsvisa benlyft och formträning? :)

Jag rekommenderar att man använder en sele där man kan fästa linor/snöpinnarna på sidorna.
Och släng den där fram"knäppta" skiten

Innan ni börjar träna generellt så skulle jag komma till rätta med snedbelastningen så att inte denna blir värre. Har er vän kollat igenom honom fullt ut för att se hur han ser ut muskulärt, hur han rör sig i alla gångarter samt om han kan stretcha fullt ut efter en långpromenad?.

Vi ska absolut börja med en mer djupgående genomgång. Vår bekant är från Norge så vi har inte varit hos henne för en full analys, utan hon har känt igenom honom ett par gånger då vi träffats på utställningar.

Den typen av backträning låter ju som det skulle vara ganska lätt att åstadkomma.

Har funderat lite på just att dra däck, men vågar man sig på det på egen hand som novis? Vill ju inte felbelasta heller. Vad för sele ska man ha? Vi har en nomesele till spåret och en Metizosele med fäste på bröstet eller på ryggen till promenader.

Vad innebär korsvisa benlyft och formträning? :)

Wp-sele för drag där belastningen är i marknivå. Korsvisa benlyft = lära hunden att lyfta v bak + h fram och tvärtom (och gärna sträcka ut dem framåt och bakåt också), väldigt bra träning för ryggen bland annat. Formträning = lära hunden att hålla sin korrekta form (belasta jämnt, inte krumma ryggen, osv) även på svårare underlag som madrass, vippbräda, boll, osv. (Om hunden håller korrekt form ståendes på marken, annars får man börja där.)

Jag rekommenderar att man använder en sele där man kan fästa linor/snöpinnarna på sidorna.
Och släng den där fram"knäppta" skiten

Det är lite pest eller kolera när det gäller den där selen. Antingen har vi det eller så är det stryphalsband, och det är ju också mindre kul när en boxer drar igång. Men till drag är den ju inte den selen att tänka på.

Det är lite pest eller kolera när det gäller den där selen. Antingen har vi det eller så är det stryphalsband, och det är ju också mindre kul när en boxer drar igång. Men till drag är den ju inte den selen att tänka på.
Då hade jag valt en massa lydnadsträning o kedja.

Jag har framknäppt sele på Monster, jag tycker de är jättebra. Men den har även fäste på ryggen och som regel är den knäppt där. Skulle jag behöva ha den knäppt fram (så har vi haft det förr) så vore jag noga med att han varierar vilken sida han har kopplet på, alltså inte bara gå i ungefärlig fotposition!

Jag använder fortfarande främre ringen i situationer där jag känner att jag behöver det, då har jag koppel både i ryggen och i främre ringen.

Då hade jag valt en massa lydnadsträning o kedja.

Det är ett pågående projekt, så att säga. Men för att bryta vid hundmöten är den framknäppta selen betydligt bättre eftersom man inte stryper och triggar igång hunden ytterligare. Jag vill ju undvika att det går från "jag måste hälsa och blir frustrerad när jag inte får" till "jag tycker hundmöten är obehagliga så jag blir rädd och/eller aggressiv".

Jag har framknäppt sele på Monster, jag tycker de är jättebra. Men den har även fäste på ryggen och som regel är den knäppt där. Skulle jag behöva ha den knäppt fram (så har vi haft det förr) så vore jag noga med att han varierar vilken sida han har kopplet på, alltså inte bara gå i ungefärlig fotposition!

Jag använder fortfarande främre ringen i situationer där jag känner att jag behöver det, då har jag koppel både i ryggen och i främre ringen.

Hmm, ja, vi har försökt variera sida mer, men att alltid ha dubbelt koppel kanske vore nåt.

Det är ett pågående projekt, så att säga. Men för att bryta vid hundmöten är den framknäppta selen betydligt bättre eftersom man inte stryper och triggar igång hunden ytterligare. Jag vill ju undvika att det går från "jag måste hälsa och blir frustrerad när jag inte får" till "jag tycker hundmöten är obehagliga så jag blir rädd och/eller aggressiv".

Hmm, ja, vi har försökt variera sida mer, men att alltid ha dubbelt koppel kanske vore nåt.

Jag har precis flätat ett nytt, kort, med fästen i båda ändar och resår. Enkelt att ha med, fäster det i framringen och mitt bälte, klart.

En antipull-sele rekommenderar jag varmt. Vår fanatiska och starka rottweiler blev som en ny hund. Ingen framknäppt skräpsele, det är ju som att be att de blir sneda. Vi trivdes bra med den här, och kunde på ett bra sätt bryta "jag vill fram och äta upp dig"-vid hundmöten.

non-pull-harness-with-points.png

Jag hade börjat med att åtgärda snedheten, annars går det ju aldrig att träna korrekt. Utan åtgärd kommer all träning att öka snedheten snarare än rätta den.

Water treadmill tycker jag är bra träning att börja med, för att få jämn belastning. Efterhand som hunden blir jämnare och starkare går det att träna hemma. Vi körde mycket cavalletti, först i skritt och sedan i trav med tonvikt på att utföra korrekt. Det blev en träning i sig, att lära in momentet.

När väl den träningen satt gjorde han samma sak i skogen, d v s flöt över på ett helt annat sätt.

Du kan inte ha ett extra koppel att hålla i när du cyklar då?

Alltså sele i en springer och sen halsband alt knäppa fram på selen och hålla det kopplet i handen. Så har jag gjort med hundar som antingen gör utfall eller som försöker springa rätt ut i skogen efter vilt. Fungerar väldigt bra tycker jag!

Om hunden är helt bra i kroppen, utan att den avlastar någon gammal mindre skada osv så kommer den muskla sig jämnt i hela kroppen av att röra sig i varierande tempo i varierande terräng. En hund som är bra i kroppen och tex går skogspromenader som enda motion börjar inte bygga muskler ojämnt. Däremot är det ofta mycket, mycket svårt att hitta rätt grundproblem hos hunden. Det är inget som är gjort på 20-30 min utan kräver en betydligt mer genomgående kontroll.

Det är såklart lätt att hitta massvis av symptom för den med lite kunskap, men börjar man försöka bygga muskler innan man fått ordning på grundproblemet så kommer hunden aldrig bli bra på riktigt.

Efter att ha nosat på cert i Norge men (troligen) missat pga rörelserna och sen låtit en bekant som är hundkiropraktor kolla upp Breeze har vi insett att det behövs mer fysträning än vad vi kan åstadkomma på egen hand för att han ska röra sig optimalt med sin något långa rygg.

Simning är väl det vi tänker på i första hand, men det kan man ju inte göra tre dagar i veckan, så komplement skulle behövas. Löpning faller tyvärr bort på att varken matte eller husse har kondition eller intresse för sådant. Cykling hade varit helt okej om det inte vore för att det lilla vilddjuret redan dragit omkull husse & cykel några gånger. Vi jobbar på hundmötena och de har blivit bättre, men man har inte tillräckligt med kontroll när man cyklar. Dessutom är han redan lite snedmusklad (kanske för att han går med sele med fäste framtill) och vår bekant sa att hon ofta ser den typen av snedbelastning hos hundar som cyklas mycket om man inte byter sida ofta.

Det vi har gjort de sista månaderna är mer promenader i ojämn terräng (typ blåbärsris), men han studsar ju fram mer än skrittar i skogen, även i koppel. Vi har också jobbat på att han ska sitta upp och balansera på bakbenen, och tycker att han blivit starkare där.

Tar också gärna emot rekommendationer på bra hundsim & hundfysträning i Göteborgsområdet.
Ta kontakt med Annika Falkenberg om ni bor i Göteborgsområdet. Hon är human sjukgymnast som nu endast jobbar med hundar. Väldigt duktig. Hon kan hjälpa er sätta upp en bra träningsplan.

Jag tror ju mycket på skritt-träning nu när jag ser hur mycket det har gjort för min hund som varit skadad :) Nu har hon visserligen gjort annat såsom träning i vattentrask, balansträning mm - men just skritt-träningen på gåbandet har gjort att hon längt sitt steg rätt mycket. Jag har fått öka på farten några snäpp och ändå tar hon färre steg nu än tidigare då stegen är längre och kroppen mjukare.
Hon hade ju även låst sin rygg (troligtvis pga att hon avlastat sin skada), så efter besöket hos kiropraktor blev det ännu en rejäl skillnad med mer rörlighet, planare rygg och bättre rörelser.
Men just skritt-träningen har varit viktig. Hon får gå åtminstone 5 gånger i veckan och nu även med viktmanchetter. Kan varmt rekommenderas om möjlighet finns.

Kiropraktor är någon jag absolut kommer använda mig av mer om något känns fel i rörelsemönstret. En liten låsning kan ställa till mycket och snedbelasta kroppen - kanske är värt ett besök ? :)

Om hunden är helt bra i kroppen, utan att den avlastar någon gammal mindre skada osv så kommer den muskla sig jämnt i hela kroppen av att röra sig i varierande tempo i varierande terräng. En hund som är bra i kroppen och tex går skogspromenader som enda motion börjar inte bygga muskler ojämnt. Däremot är det ofta mycket, mycket svårt att hitta rätt grundproblem hos hunden. Det är inget som är gjort på 20-30 min utan kräver en betydligt mer genomgående kontroll.

Även om det blir skogsrundor och spring i skogen flera gånger i veckan så är ju de huvudsakliga promenaderna i koppel på plan mark och då är det tyvärr så att han drar väldigt mycket om han får syn på nåt intressant. Och då skjuter han ju ifrån med högerbenet, det syns ju tydligt att han belastar det mer. Så det känns inte konstigt för mig att han är aningen snedbelastad. Nu handlade det inte om någon jätteskillnad, men det fanns lite mer muskler i höger bak än i vänster. Han är ju inte heller halt utan det domarna kommenterade var att han inte hade tillräckligt med driv bakifrån och att de önskade sig mer stadighet bakifrån och genom ryggen.

Kiropraktor är någon jag absolut kommer använda mig av mer om något känns fel i rörelsemönstret. En liten låsning kan ställa till mycket och snedbelasta kroppen - kanske är värt ett besök ? :)

Ja, kiropraktorn som kände på honom hittade lite spänningar i ryggen, men tyckte att det släppte ganska lätt när hon jobbade igenom dem. När hon kände på honom förra året satt det lite låsningar i nacken, men det har inte kommit tillbaka sen vi gick över från halsband till sele. Det där kasten hit och dit i halsband eller sele är ju onekligen mindre nyttiga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Att umgås som par
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Vad gör vi? Del CCXII

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring

Hästrelaterat

Tillbaka