Stärka hästen

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag söker efter bra träningar till att muskla/stärka upp hästen på alla sätt och vis. (En grov c-ponny) Ska börja muskla upp henne ordentligt och extra viktigt i benen då hon haft en inflammation i v framben för några veckor sedan. Skulle vara såå snällt om någon skulle kunna komma med enkla träningstips såsom: muskla rumpan, halsen,benen och allt möjligt.. Har själv tillgång till grässpaddock, åker och massa uteritt.. Tack i förhand!❤️

Klättra om du har möjlighet till detta.

Galoppfattning från skritt för att få dem sätta under sig.

Trav och galoppbommar

Viktigt att hästen inte ramlar fram på borgarna.

Finns hur mycket som helst men det är dessa jag kom på nu. Lycka till!

Eftersom hästen nyligen varit skadad så sätt igång väldigt försiktigt så att skadan inte återkommer. Skritta o lägg in korta trav travintervaller. Börja med t ex 1 min x 3 o öka med några minuter i veckan.
När hästen är mer igång så är alltid mycket övergångar o tempoväxlingar nyttigt. Se till att hästen alltid är i balans.

Du kan inte muskla specifika delar av kroppen på hästen däremot stärka den Generellt.
Om hästen har haft en ledinflammation i något ben så handlar det inte om att benet i sig ska stärkas utan hur hästen belastar sig i kroppen som helhet och sättet den belastas på , som beror på många olika saker - ryttarens inverkan, vilken balans/obalans hästen arbetas i, vilka underlag den rids på , osv.

Jag hade i första hand om jag varit du försökt få lite bättre förklarat av veterinären som behandlat din häst, vad denne rekommenderar för arbete utifrån att ha sett hästen och behandlat den . Du borde ffa fått ett generellt igångsättnings program om det bara är veckor sedan hästen hade en ledinflammation .

Utöver det när du fått ett sånt generellt program av veterinären hade jag rådfrågat någon kunnig som även den känner till dig och hästen .
Lycka till !

Eftersom hästen nyligen varit skadad så sätt igång väldigt försiktigt så att skadan inte återkommer. Skritta o lägg in korta trav travintervaller. Börja med t ex 1 min x 3 o öka med några minuter i veckan.
När hästen är mer igång så är alltid mycket övergångar o tempoväxlingar nyttigt. Se till att hästen alltid är i balans.
Tack så mkt❤️

Du kan inte muskla specifika delar av kroppen på hästen däremot stärka den Generellt.
Om hästen har haft en ledinflammation i något ben så handlar det inte om att benet i sig ska stärkas utan hur hästen belastar sig i kroppen som helhet och sättet den belastas på , som beror på många olika saker - ryttarens inverkan, vilken balans/obalans hästen arbetas i, vilka underlag den rids på , osv.

Jag hade i första hand om jag varit du försökt få lite bättre förklarat av veterinären som behandlat din häst, vad denne rekommenderar för arbete utifrån att ha sett hästen och behandlat den . Du borde ffa fått ett generellt igångsättnings program om det bara är veckor sedan hästen hade en ledinflammation .

Utöver det när du fått ett sånt generellt program av veterinären hade jag rådfrågat någon kunnig som även den känner till dig och hästen .
Lycka till !
Tack.. Dock så är det benet svagare och set jag frågade var om musklings träningar inte om att jag ska fråga nån veterinär

Klättra om du har möjlighet till detta.

Galoppfattning från skritt för att få dem sätta under sig.

Trav och galoppbommar

Viktigt att hästen inte ramlar fram på borgarna.

Finns hur mycket som helst men det är dessa jag kom på nu. Lycka till!
Åh tack så mkt!❤️

Tänk på att när hästen varit skadad kan du inte gå in för att specifikt träna ett ben eller muskel för då är risken för överansträngning o nya skador stor. Hästen måste byggas upp generellt och stärka hela kroppen.
Men det måste väl veterinären ha sagt? Det är väldigt vanskligt att experimentera själv med specifik träning. Bygger upp hela hästen o ta det sakta. Givetvis efter att veterinären har okejat o gett råd inför igångsättning.
Lycka till.

Jag skulle ridit mycket öppna och sluta, i skritt. Om ni inte kan det än så har du ett ypperligt tillfälle nu. Ta hjälp av en tränare!

Tänk på att när hästen varit skadad kan du inte gå in för att specifikt träna ett ben eller muskel för då är risken för överansträngning o nya skador stor. Hästen måste byggas upp generellt och stärka hela kroppen.
Men det måste väl veterinären ha sagt? Det är väldigt vanskligt att experimentera själv med specifik träning. Bygger upp hela hästen o ta det sakta. Givetvis efter att veterinären har okejat o gett råd inför igångsättning.
Lycka till.
Går det ens att bygga upp ett specifikt ben? Eller va? Aja iaf veterinären vi har har sagt att jag ska ta det lugnt samtidigt som jag arbetar henne mycket i skritt mindre i trav och lite i galopp.. Jag ska försöka muskla upp henne också och eftersom att det finns mycket sätt att muskla upp kan man bara googla..

Går det ens att bygga upp ett specifikt ben? Eller va? Aja iaf veterinären vi har har sagt att jag ska ta det lugnt samtidigt som jag arbetar henne mycket i skritt mindre i trav och lite i galopp.. Jag ska försöka muskla upp henne också och eftersom att det finns mycket sätt att muskla upp kan man bara googla..
Men jättebra svar annars så tack så mkt =D

nej, det är inte möjligt att bygga upp ett specifikt ben. Om man tränar hästen allsidig och liksidigt kommer "alla" ben bli lika starka.

När man pratar om att bygga upp en häst för hållbarhet handlar det mycket om muskler. Muskler är bra, de hjälper till att stabilisera leder så att det är muskler som tar stryk, inte lederna själva* Man bygger också upp hästens smidighet och teknik i att bära upp ryttare/dra vagn så att den kan göra detta med så liten påfrestning som möjligt.

Du behöver ta hjälp av en duktig tränare. Att göra en "stärkande" övning fel, eller för länge, är nedbrytande, och kan vara lika illa som att göra fel.

*Väldigt förenklat

Ja, det går att t ex stärka ett visst ben, exempelvis med viktmanschetter, speciell skoning eller liknande. Detta är dock ingenting man ska experimentera med själv utan att ha hjälp av tränare, veterinär och/eller hovslagare och givetvis enbart i specifika fall. Därav rådet att inte göra det, utan att stärka upp hästen allmänt genom generell träning och mer satsa på att göra hästen jämnstark, liksidig, mjuk och smidig och arbeta korrekt.
Jag arbetar min häst efter träningsprogram av sjukgymnast (med särskilt hästkompetens) efter ledinflammation och vi arbetar efter drygt fem veckor fortfarande endast på raka spår och bara i skritt och trav. Ännu inte mycket rörelser eller skolor utan generellt arbete rakt fram i form och balans.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·
Träning Hej. Jag har precis köpt en ponny som är överviktig. Kanske till och med lite fet. Och har inte full kondition då han blivit mycket...
2
Svar
21
· Visningar
5 781
Senast: em-pirre
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30