Stärka bakdelen..? (igen)

J

jemps

Hej!
Jag vet att denna tråd har skapats många gånger, MEN, är man desperat så är man.

Jo, det är så här att jag köpte häst för ca 4 månader sedan. Om jag nu inte är konstig så tycker jag allt att han har tappat muskler på bakdelen! Riktigt pinsamt, och jag behöver hjälp, hur stärker man baken på bästa sätt? Helst inte något om att rida ute och klättra lr nåt, då det är näst intill omöjligt att rida ut nu i stormtider när det antingen blåser, är geggigt eller är iskallt och stenhårt.

Bör väl tillägga att hästen är ett åttaårigt halvblod i bra kondition.

Skulle vara jätteglad om nån hjälpte mig!

Sv: Stärka bakdelen..? (igen)

det bästa är ju allsidigt arbete, passa på att rida ut när det inte blåser, klättra och så. Kan du inte rida ut så hoppa små men många hinder på banan, men det bästa är allsidig träning.

Det är inte helt ovanligt att detta sker när hästar bytar ryttare, du kanske rider på ett annat sätt, kanske tränar annorlunda och hästen kanske går ute mer eller mindre, och kanske hagarna nu och då, skilljer sig mycket i terräng.

Du kanske också ska fundera över om du gjort ändringar i foderstaten jämfört med vad din häst åt hos sin tidigare ägare. En del hästar kräver ganska mycket mat bara för att hålla sin muskulatur, och ännu mer om man vill öka muskelmassan för att svara mot högre krav.

Om du kanske ger hästen mindre energi och protein än den ätit tidigare, kan det på ganska kort tid leda till att hästen förlorar både hull och muskelmassa.

Värt att kolla upp, så att din häst har tillräckligt med protein att "bygga tillbaka" muskulaturen som den tappat! Får den inte tillräckligt med byggstenar till sina muskler kan du träna hur rätt som helst utan resultat....

Håller med föregående talare..
Träningsmässigt är det viktigt att du verkligen rider FRAMÅT kanske lite friare - nästan i övertempo i början - och mycket övergångar & växlingar mellan tempon och gångarter - gärna i lätt sits. Många hästar kan bli lite spända i början med ny ryttare - och tappa rygg & bakdel - samtidigt som många ryttare är lite "försiktiga" och bromsar lner hästen - då hamnar oftast den större delen av vikten på framdelen. -Ditt problem kan dock vara något annat - så det bästa är nog om du kan konsultera någon duktig instruktör i närheten.
Lycka till!

Se över foderstaten så att hästen får rätt mängd protein och energi. Kolla även kvaliten på proteinet i fodret (soja=svårupptagligt för hästen).
Övningar: Cavaletti gärna upphöjda, övergångar tex skritt 4 steg-trav 6 steg-skritt 4 steg osv.. Det som stärker bakdelen är när hästen använder bärkraft på bakbenen (det vanligaste är skjutkraft). Den ska alltså lägga mer tyngd på bakbenen i stället för att skjuta i från sig tyngden. Den stora muskel som sitter uppe på rumpan som gör att baken ser rund ut är Gluteus muskeln, det är hästens motor och den är kopplad till ryggmuskulaturen, alltså om du gör mycket "start och stopp" övningar så aktiverar du denna muskel och får dessutom med ryggen.. :bump:

Tack för alla bra svar! Kan säga att hästen har exakt samma foderstat, så det är nog inte det. Och som Diestro sa, att jag ska rida framåt mer, är nog inget problem. Hans problem är mer att han går på för mkt fram. Inte springer undan, utan att han helt enkelt skjuter på för mkt och har svårt att bära sig i ett samlat tempo.

Då är det nog övergångar som gäller. Skritt-trav, trav-skritt, skritt-galopp och galopp skritt osv. Ger lydig häst som är uppmärksam och måste bära upp sig med bakdelen.

Måste bara fråga mer om fodret, har du analyserat höet/hösilaget? Vad har den för foderstat?
När avvmaskade du senast? Hur ser avföringen ut?

Man kan i de flesta fall fodra sig fram till en hyfsad överlinje, verkar inte riktigt stämma om den tappat så mycket muskler på så pass kort tid...

Om det finns något annat problem som stör näringsupptaget gör du mer skada än nytta genom att träna mer!

Lycka till

Det går ALLTID att rida ut, klättra osv.. resten är dåliga ursäkter. Håller fö med inläggen om cavaletti, övergångar, och kolla grovfodret! Lycka till

Ni som klättrar, hur gör ni? I tidsintervaller eller klättrar en stund och gör något annat sen?

Har ni tips på hur man ska klättra?

Det här problemet hade jag och min förra häst. Eftersom du skriver att det inte går att rida ut p.g.a storm osv. Så är det väldigt bra att t.ex jobba hästen i kort samlad skritt. Och när hästen klarar av detta går du över i trav och sedan till gallopp. Trava över bommar är väldigt effektivt också. Har du tillgång till paddock eller ridhus med hinder? Isåfall kanske du skulle kunna löshoppa. Det brukar uppskattas av de flesta hästarna.
Lycka till!

Måste säga att det faktiskt kan hända mycket utan särskilt stor mängd träning, om nu foderstaten inte är helt korrekt.
Jag lade om foderstaten på mitt gamla sto, med mer protein, tillskott av E,D-vitamin samt selén, och trots att det nu varit mycket svårt att träna pga av olika omständigheter, så har hon fått tillbaka ganska så bra med muskler där bak.
Både Gluteus och Tensor har svällt. Kanske ska tillägga att hästarna går ute på fridrift.

Du kan travhoppa. det är jättenyttigt, och tänka på att han inte ska hoppa iväg för fort framåt, utan mer vänta och komma intill hindret. Kan ju har 2 travbommar in för att hjälpa. Sen är studs riktigt styrkebyggande med! behöver inte vara särskilt högt.

Om man nu inte har någon klätterbacke, eller tillgång till hinder att travhoppa över...eller något annat än en helt vanlig ridbana eller ridhus, så är ett väldigt "redskapslöst" tips att rida på volt i trav och sedan galopp och sakta steg för steg minska och öka volten. Hästen måste sätta under sig och stärker på ett enkelt sätt upp bak-kärran. Väldigt bra rörelse i många avseenede. Enkelt är oftast bäst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka