Stark häst i galopp!

P

Provincia

Hej!
Jag undrar om någon har några bra råd om hästar som blir väldigt starka i galoppen? Några speciella övningar: vad har ni för erfarenheter?

Sv: Stark häst i galopp!

du menar i galoppen? Men om hästen då drar väldigt och det är svårt att göra halvhalter?

Att hästen blir stark i galoppen betyder att den inte bär sig själv.
Jobba i skritt och trav tills den blir stark nog.
Bra övningar är skolorna. När du sedan börjar med galoppen gör du bara fattningar (galoppera bara ett par språng och ta sedan ner hästen i trav eller skritt).

Immer

Provincia skrev:
du menar i galoppen? Men om hästen då drar väldigt och det är svårt att göra halvhalter?
Snarare att du redan i skritt & sedan i trav kontrollerar att hästen verkligen lyssnar på dina förhållningar. Skritt-halt-skritt-halt osv UTAN att hästen rycker tygeln ur handen på dig, utan att hänga. När det funkar går du äver till trav - trav-halt-trav-halt - många, många övergångar gör att hästen samlar sig mer och du får igenom halvhalterna. När det fungerar kan du få det att fungera även i galoppen. Hästen känns "stark" för att den egentligen kanske inte har styrka nog att galoppera så samlat som du begär, varför den "lägger sig i handen" och den uppfattas som stark. Och som Immer skrev, bara fatta galopp, sakta av efter några steg. Se till att sakta av INNAN hästen tar över kommandot.

avsaktningar, tempoväxlingar och förhållningar! i massor.
blir hästen stark i galoppen (dvs tappar balansen) gör halt å rygga LUGNT några steg tex el sakta av till skritt å fatta igen...

det blir ALDRIG bättre för att man sitter å sliter å drar i galoppen utan sakta av direkt och samla ihop hästen igen.

Mycket halv halter, vanliga halter, dressyr övningar, volter,markarbete, bara sammla i hop hästen på mett mjukt o bra sätt...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 038
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama