Står och skrapar i golvet

LIICHOO

Trådstartare
Hej! tog den tråden jag tyckte var lämpligast för detta, men ber om ursäkt om den är fel.

Jo, jag har ett new forest sto som alltid är lugn och snäll i all hantering, men när man ställer upp henne i gången så böjar hon att skrapa med hoven i glovet. Hon står och skrapar och skrapar till man kommer riktigt fram till henne och borstar/kelar, sen får man gå max 3m bort från henne och då börjar hon med skrapandet igen.

Vad är det här ? vill hon ha uppmärksamhet eller vad "gräver" hon för ? Läste om att brunst kan leda till sånt och hon är det nu men hon har alltid gjort så, vare sig det eller inte, hos förra ägaren också.
och hur gör man för att hon ska sluta ?

Tacksam för svar!
Lisa :)

Sv: Står och skrapar i golvet

Hon kräver uppmärksamhet och det ger du henne så fort du pratar med henne eller gå fram till henne. Hon begär att du ska kela, och du gör som hon säger helt enkelt! Jättebra med en lydig matte tycker hon.

Bästa sättet att komma tillrätta med det här beteendet är att inte ge henne vad hon kräver- uppmärksamhet. Ignorera henne helt, prata inte med henne, gå inte fram. När hon tröttnar och slutar (kan ta tid) så kan du gå fram till henne (då är det DU som har bestämt det, inte hon).
På det här sättet slipper du bråka med henne, och hon lär sig att hon inte bestämmer över när du ska komma till henne.

Räkna med att det kan ta tid att få henne att sluta- hästar är envisa. Det är viktigt att du är konsekvent, ignorera hela tiden.

Lycka till!

Bästa knepet för att få dem att sluta är att inte gå fram till dem utan att hålla sig en bit bort och om de krafsar, kasta något lätt på dem så att man överraskar dem lite. Typ en piggborste som inte gör ont eller något utan bara känns som nåt som petar till hästen. På så sätt säger du ifrån på avstånd utan att behöva skrika eller gå fram till hästen. Ibland räcker det att stampa till med foten när man är en bit bort, samtidigt som man säger "nej" eller liknande. Men just att kasta en grej är väldigt effektivt.

Är inte någon vidare bra ide. Du ger ju fortfarande hästen det den kräver- uppmärksamhet.

Jag ser det mer som ett tecken på oro.

Jag skulle säga åt den o sen berömma när den står stilla.

Vet ingen som slutar av att bara låta den stå tills den slutar själv.

Trösta den o umgås med den.
vem vet?
det kanske slutar med att den börjar att kasta sig.
Hur gör ni då?

Hatar ouppfosrarde hästar som inte kan stå still alls. det är ett led i nödvändig uppfostran, även att kunna bli hanterad av Vet. o Hovis utan att de måste akta sig eller riskera att göra illa hästen.

Senast ändrad:

Jag är absolut inget proffs.. men jag har haft häst i hela mitt liv. INGEN av dem har någonsin betett sig som ovanstående annat än korta tillfälliga gånger. De har genast lagt av eftersom det inte hade avsedd effekt. Inte ens unghästarna har envisats.

Hade det vart oro i TS fall hade hästen knappast bara skrapat i golvet, då hade hon säkerligen varit orolig också på andra sätt.

Dessutom skriver TS att hon alltid är lugn i all annan hantering, vilket styrker teorin om att hon inte är orolig i gången heller.

TS har ju redan provat med att gå fram till henne, vilket funkar för stunden, men problemet kvarstår ju. Pga att hon är en väluppsfostrad matte som ger hästen det den vill ha!

I de fallen hästen verkligen är orolig kan såklart din metod fungera bra, tror som sagt bara att det inte är det som är problemet här. Hade din metod funkat i det här fallet hade tråden inte funnits, eftersom TS redan provat det.

Är inte någon vidare bra ide. Du ger ju fortfarande hästen det den kräver- uppmärksamhet.

Håller med,den metoden gillar jag inte. Ignorera anser jag också vara det bästa. Som sagt,jag tror att hästen kräver uppmärksamhet - vilket den då får (fast i negativ form) om du kastar ngt på den eller säger till den.

Uppmärsamhet som uppmärksamhet...

Hehehe...så där gör min häst med när han står på stallgång. :D
Men det gör han mer för att han försöker skynda på matte.
För matte kan vara väldigt petig med utrustningen och väldigt pratglad om det finns andra personer i närheten och då kan det taaaaa väldigt lång tid.
Men han slutar lika fort om man säger till honom...om han inte slutar så ignorerar man honom ett tag och då slutar han av sig självt. :)
Kanske kan vara så det är med din häst med. :)
Att hoppa, stampa eller kasta något lätt på hästen tycker jag inte är lämpligt eler värdigt en häst...det är i alla fall ett sätt jag inte skulle vilja bli tillsagd på om jag vore häst.
Mvh Xoya.

oj oj oj vad jag känner igen det där!! håller med om att det är uppmärksamhet hon e ute efter. jag brukar ignorera min kuse men om det blir riktigt mycke skrap så brukar jag göra ett litet "hostande". brukar upp höra en stund då i alla fall!!!

när hästar som jag har jobbat med har gjort så så har jag försökt med tusen olika metod.

Kastat, skrikit, stampat, bytt plats, ignorerat -- allt!

men inget har riktigt hjälpt, kasta saker, skrika och sånt hjälper inte. så fort man gjort det så börjar de igen.

sen att ignorera fungerar inte hästarna jag vart med blir bara värreoch värre av det och skrapar mer och mer!

det enda som ha hjälpt är att ge hästen hö att äta undertiden som jag har mockat, fixat utrustning och gjort allt det där som hon hatade att vänta på.

så mitt tips är att ge henne nått att göra underitden som hon väntar på dig. för hur kul är det att bara stå i stallgången?

Förr eller senare tröttnar hästen om du ignorerar den, men det kan ta lååång tid. Kanske flera månader och du måste vara absolut konsekvent.

min häst sysslar med det däran ibland när han vill ha uppmärksamhet.
men om jag ignorrera han så slutar han, när han inser att jag kommer inte ge honom det han vill ha.
kanske inte funkar på alla hästar men kanske värt att pröva? :laugh:

Det har fungerat på alla hästar jag testat det på så det är nog ingen dum idé. Uppmärksamhet får ju inte hästen, den ser ju inte mig komma dit direkt. Det är ju bara något som plötsligt ramlar ner på hästen så fort den skrapar, mycket obehagligt.

Det fungerar kanske. Frågan är dock vad som är vettigast: lära hästen av med beteendet eller skrämma den till att sluta?

Skrämmer inte, ger den ett val bara. Obehag vid dåligt beteende eller bra beteende och inget obehag. Precis samma som vid all annan inlärning, man ställer på hästen med en belastning och hästen väljer att lyda eller inte lyda. Mängden obehag är ju efter situation, att driva hästen framåt för skänkeln är också en form av obehag som hästen ger efter för. Detta är ju inget som den skräms av trots det.
Om man studerar hur hästar beter sig mot varandra så är det ingen häst som skulle vänta ett halvår på att en annan häst uppförde sig bra i hagen. Man tar itu med bekymret direkt i en flock, samma med uppfostran i hantering.

KL

Bästa sättet att få den att sluta är att sluta "parkera" hästen på gången.
Ställ den bara där när du håller på med den. Inte annars.
Skall du mocka, ställ hästen i en tom box.

-Detta fungerar med all säkerhet! :D

Du har helt klart en poäng i det du skriver. Men en häst som tex väver i hagen pga tristess ignoreras av kompisarna. Man får nog göra skillnad på beteende.

Men du har helt rätt i att hästarna är myckjet effektivare i sin uppfostring av varandra än vad vi är med dem.

Tror vi kan dra som slutsats att båda sätten fungerar, men att det säkert styrs lite av individen det gäller. (?)

Absolut. Givetvis ska man gå efter vad som passar ens häst, men det vet man å andra sidan inte förrän man provat några olika sätt :)

Det där med vävning i hagen är ju mer en störning än ett naturligt beteende så givetvis ignorerar de andra hästarna den. Vem vill vara med nån det är fel på? ;)

Liknande trådar

Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 535
L
Träning Hej! Har nyligen kommit med ett tio-årigt sto som är väldigt trevlig, men ouppfostrad. Hon är korsning arab/Frederiksborgare. Jag...
Svar
3
· Visningar
835
Senast: Lunaedies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix