Står långt bak med bakbenen

Trasdockan

Trådstartare
Hej!
Jag har märkt på min ponny att ibland står han långt bak med bakbenen, som om han ska kissa, fast inte riktigt lika mycket, men han kissar inte eller så.
Kan detta bero på att han har ont någonstans och försöker avlasta eller vad beror det på?

Sv: Står långt bak med bakbenen

Om han inte visar några andra symptom kan det mycket väl vara så att han sträcker på sig för att det är skönt. Annars kan hästar inta kisställning vid vissa former av kolik, men inte som enda symptom.

har hästen fått fång står den i kisställning!

Exakt! Allt för att avlasta framhovarna som bär upp den mesta tyngden. INTE tvärtom!

Detta är annars ett symptom för stelkramp, sk "sågbocksställning".. Men de e ju rätt ovanligt så han står nog bara så för att det är lite nice:)

Är de i några särskilda situationer han står på detta sätt?

min valack kan ibland hamna i det läger när han är uppbunden och vill demonstera lite (visar att han har bråttom eller mer uppmärksamhet) ;) men han hamnar ju bara i den. Inte "ställer sig"...

kan även vara så att hans tälet sig så för att avlasta trakterna, vanligt när traktstöden inte är verkade, overkade traktstöd "skjuter" upp i hoven under belastning så då kan hästar tycka det är skönare att få över tyngden på tån.

Hej!
Jag har märkt på min ponny att ibland står han långt bak med bakbenen, som om han ska kissa, fast inte riktigt lika mycket, men han kissar inte eller så.
Kan detta bero på att han har ont någonstans och försöker avlasta eller vad beror det på?

Ring veterinär omg. Kan vara fång.

För att förtydliga, han ställer sig inte i den positionen som liksom "nu ska jag ställa mig så här", utan han mer "hamnar" så av sig självt ibland.

Tack för alla svar, veterinären var ute och tittade på honom idag och kunde inte hitta några tecken på fång, hälta eller annat. Så det är nog hans "bekvämlighetsställning" :)

Jag tippar med på bekvämställningen. Min ponnyusling står med så, påminner lite om en tax.. Han kan visserligen skylla lite på dålig exteriör, men mest är det nog bekvämt.
Dessutom, om han blir kissnödig behöver han ju bara fälla ut snoppen :angel:

Hej!
Hästen kan ha ont i ryggen och därför försöka avlasta en spänd ländrygg tex.
Den kan ha ont/va obekväm även om inte veterinären hittade nåt just nu.
Se det som en varningslampa..

Jag tippar med på bekvämställningen. Min ponnyusling står med så, påminner lite om en tax.. Han kan visserligen skylla lite på dålig exteriör, men mest är det nog bekvämt.
Dessutom, om han blir kissnödig behöver han ju bara fälla ut snoppen :angel:
Har hästen nåt som är obekvämt försöker den hitta en bekväm ställning som avlastar,det betyder inte att den är bekväm ändå liksom.;)
Har hästen dålig exteriör så är risken stor att den får spänningar och besvär med sin kropp.
Var uppmärksam på de signaler hästen ger,det kan löna sig så problem inte utvecklar sig till kroniska problem.

Hästar kan också göra saker de gillar eller tycker är skönt utan att det betyder att de är sjuka eller skadade. Varje gång en häst rullar är det inte pga kolik.

Men visst, händer det ofta bör man hålla koll.

trakterna bak!

kolla genast upp trakterna/traktstöden! kolla även upp trakterna fram.

detta får ofta sekundära bekymmer i länden med muskelförstoring i området som följd...

veterinärer har oftast dålig kunskap om sådant så det är absolut värt en koll.
en häst i vårt stall had tendens att stå så och han måste ha lidit länge utan att kunna göra nåt åt det förutom att försöka avlasta trakterna...

tänk om de ändå kunde prata..

Ganska vanlig ställning för hästar som har ryggproblem. Däremot är detta inte den vanliga fångställningen; då står de tvärt om med bakbenen under sig och frambenen framför.

Ett par av våra hästar på ridskolan där ja jobbar står även som du beskriver om någon allt för stark pappa lyckats spänna sadelgjorden för hårt.

Vet en häst som stod så nästan jämt. Han hade shivering....

Hästar kan också göra saker de gillar eller tycker är skönt utan att det betyder att de är sjuka eller skadade. Varje gång en häst rullar är det inte pga kolik.

Naturligt vis så kan det vara så. Jag tycker dock som Lilla Skutt att det är bättre att förekomma än att förekommas.

Det tyder på högre hästkunskap.

Absolut. Men frekvensen spelar en ganska betydande roll. Vilket jag också skrev i mitt förra inlägg där jag höll med om att beteendet bör kollas upp om det händer ofta. Kanske hade du inte hunnit läsa det, eftersom du blev så taggad av få drämma till mig med bristande hästkunskap. Fö är det bara roligt att läsa dina försök att bevisa min okunskap, go ahead, darling.

Hejsan jag har läst att det finns en hästras som står så med benen när de står rakt eller så. Din ponny kanske har en sån ras i bakgrunden. Men om han är renrasig så ska du nog kolla med veterinären som de andra har skrivit.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 054
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 580
Senast: Freazer
·
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 826
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10
  • Senast tagna bilden XVI