Står inte still

C

Chiikk

Det är så att min nordsvensk inte står still när jag ska sitta upp på honom. Han börjar gå runt i cirklar eller ska gå iväg. Han står stilla tills jag står vid sadeln, då börjar han att gå. Jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att stå stilla :confused:
Snälla hjälp mig?

Sv: Står inte still

Träna, träna träna. Sitt upp mer än en gång vid varje till fälle. Ett par gånger efter ridturen också kanske, när han har fått springa av sig. Han ska lära sig helt enkelt.

Pröva med att ställa honom med huvudet mot stallväggen.

kolla igenom utrustnignen så han inte har ont.
Har han ont i ryggen, så går han undan för att slippa ha en ryttare på ryggen. Sitter sadeln bra?

Hästen är van vid att när ryttaren suttit upp så går man iväg. Den mentala bryggan i hästens huvud mellan ryttare som sitter upp = framåt är lätt att minska såtillvida att hästen börjar förekomma, dvs börjar gå iväg innan ryttaren är klar med uppsittning.

För att bryta måste du vara väldigt tydlig i att uppsittning och att börjar röra sig framåt är två skilda moment. Därför går du tillbaks ett steg nu, så att du avbryter uppsittningen så fort hästen börjar röra sig. Avbryt, ta tillbaks hästen till halt, vänta tills du ser att han verkar stå still, börja sitta upp igen. rör han sig, avbryt, börja om. I början får du givetvis nöja dig om du kommit upp så pass att hästen stått stilla hela tiden fram tills du kanske är i luften över hästen - rör han sig då får du acceptera för denna gången, men givetvis korrigera genom att göra halt igen och kräva att han står still innan ni sen går framåt igen. Förstår du hur jag menar? Ju mer konsekvent du är, desto snarare kommer hästen att förstå att momenten är separata vad gäller uppsittning och att gå framåt, och börja lyssna på dig och ta till sig kommandot.

Bra förslag när du tränar det här kom från någon annan - vänd hästen mot väggen för att underlätta när du börjar öva in.

Ett sånt beteende kan ju tyda på att hästen har ont i ryggen då den tycker det är obehagligt då man ska sitta upp. Men det kan ju också vara ren och skär olydnad! Sitter sadeln bra? Det kan vara bra att kliva upp från en pall eller liknande för att minska påfrestningen på både hästens rygg och sadeln. Om h*n ändå går iväg, bli arg och visa att det är fel. Gå tillbaka till ursprungsposition och prova igen. Står h*n still, beröm mycket!! Lycka till!

Jag sitter upp på mina pållar från pall så ofta jag kan, det uppskattas mycket för att man kanske inte sitter upp lätt och drar man i sadeln så måste hästens balanser sig.

Har hästen problem med ryggen så trilskas hästen när du sitter på den, det märker man, men är det själva uppsittningen så är det inga problem med ryggen.

Detta löser sig!

sante skrev:
Har hästen problem med ryggen så trilskas hästen när du sitter på den, det märker man, men är det själva uppsittningen så är det inga problem med ryggen.

Den kan ju reagera på uppsittningen också, men är det ryggen reagerar den ju säkert när man sitter på den också!

Varje gång jag suttit upp på min prins så stoppar jag i fem kronor(en godis :angel: )! På så sätt har jag nu en häst som alltid står stilla, sk*tbra :smirk:

Chiikk skrev:
Det är så att min nordsvensk inte står still när jag ska sitta upp på honom. Han börjar gå runt i cirklar eller ska gå iväg. Han står stilla tills jag står vid sadeln, då börjar han att gå. Jag vet inte vad jag ska göra för att få honom att stå stilla :confused:
Snälla hjälp mig?

Det låter som min nordsvensk!! :) Han är precis likadan!!! Jag sitter upp från pall och swå fort jag står på den och har fått honom rätt framför så tar haqn ett steg. Hans favoritsysselsättning är ändå att vänta tills jag sätter foten i stigbygeln och sedan ta ett steg bort med rumpan......och jag trillade rakt ner första gången. Men nu har jag lärt mig hans knep :idea: . Det är bara att träna och träna. Nu gör vi så att jag ställer mig på pallen och min man leder fram min häst, ställer sig framför honom och lägger ett spö mot rumpan ( flyttar han ut den så petar han till honom för att påminna honom om var han ska ha den och hjälper inte det så får han en snärt ).
det går lättare och lättare för varje gång.

så det finns hopp! :D

Så gjorde min nordis också förut.
Jag testade allt. Var konsekvent och backade henne tillbaka till utgångspunkten, ställde henne mot väggen, mot staket..
Men inget hjälpte. Ställde jag henne mot väggen eller staketet vände hon runt i alla fall. Hur många gånger det var nära att jag blev pannkaka mellan vägg och häst vet jag inte. Eller hur många gånger jag var tvungen att hoppa rakt in i staketet för att pållan marcherade iväg :eek: :crazy:

Det var inte förrän jag började sitta upp från brunnen på gården som hon stod stilla.
Visst, det tog ett tag innan hon förstod, men till slut hade hon lärt sig att när matte ställer mig vid brunnen ska jag stå stilla tills hon ber mig om något annat.
Nu förknippar hon i alla fall brunnen med att stå stilla.
En bra början tycker jag :D

Senast ändrad av en moderator:

Hejdu...
Du är inte ensam tro mig, min nordis är likadan.. Såg även att de va fler med nordisar som var likadana..
Kan ju börja med att säga att jag är mitt i träningen med att stå still vid uppsittning.. Men gudarna ska veta att jag stått helt förtvivlad många gånger... Hon gör precis som din. Så fort jag kortar tyglarna lite så går hon framåt, stoppar jag där så då går hon bakåt istället.. Närmar jag mig sadeln så då går hon runt, framåt, å bakåt på samma gång.. =) Otäckt.. MEN!!! Vi har kommit en BRA bit på väg tack vare grymt fina människor som jag fått råd stöd och tips ifrån.. En bra grej som funkar alldeles förträffligt det är att longera, springa av henne ordentligt innan jag ens börjar tänka på att sitta upp... Alltså Riktigt så hon får rasa av sig det värsta... Sen är hon så lugn så lugn... Sen tar jag det numera steg för steg... Jag börjar med att korta upp tyglarna,,(Står bredvid med tyglarna ungefär vid framvalvet) börjar hon stapla då så stannar jag vid att bara ha lite korta tyglar tills dess att hon står helt still,, sen släpper jag helt och berömmer... Steg 2 är att korta tyglarna och sätta foten i stigbygeln Börjar hon återigen att trilskas då så stannar jag vid det tills dess att hon står helt still, då tar jag ur foten igen och berömmer... Steg 3 , Korta tyglarna, sätta foten i Och så upp på hästryggen... Då brukar hon genast börja gå iväg.. Och då gör jag Absolut ingenting förutom att hålla in med tyglarna och göra halt, inga benskänklar ingenting,, sitter bara så avslappnad som är möjligt och bara halt tills det att hon står still...(Brukar strunta i att sätta i foten i höger bygel då detta kan kännas som en liten kick i sidan på henne för då går hon) Jag har testat med väggar och dylikt men då har jag bara blivit förskräckt och uppstressad och detta har då smittat av sig så då har det icket funkat.. Hänt att hon småstegrat sig och dit vil jag inte igen.. Hoppas att jag gjort mig någorlunda förstådd... Önskar dig verkligen lycka till och jag är övertygad om att du och din häst kommer att hitta just det sättet som funkar bäst för er...

Din häst har kanske idén att står man still sitter ryttaren upp och går man slipper man. Prova att göra tvärtom, belöna din häst när den står still genom att inte sitta upp och när den går får den upptäcka att du sitter upp iallafall, att det inte gör någon skillnad. Laborera med det ett tag och se.
Du måste givetvis se till att uppsittningen är så behaglig som möjligt för hästen. Kanske ska du sitta upp från en pall istället, eller be någon hålla emot på andra sidan. Titta efter om det finns något som orsakar obehag för hästen när du sitter upp. Kanske sadeln inte passar optimalt eller du sparkar till den någonstans eller du orsakar så stor ojämvikt under momentet uppsittning att hästen måste lyfta en hov för att inte välta och så kommer rörelsen igång... Be någon titta på er hur det går till, i vilket ögonblick rörelsen börjar, hur ni samspelar etc.
Din häst är kanske så van vid att ni brukar traska iväg så fort ni kommit ut på gårdsplanen att den glömmer av att invänta din uppsittning först. När du suttit upp ska du låta hästen stå still en bra stund, så att den riktigt begrundar situationen, medan du gör det trevligt för den, berömmer den och kliar den där den gillar att bli kliad. Skaffa för vana att aldrig sätta igång direkt så fort du landat i sadeln.
Det kan också bero på situationen. Med andra hästar runtomkring är den mer orolig än när ni är ensamma inne på ridbanan. I tävlingskondition med mycket kraftfoder har den ett hetsigare humör än när den är off. Testa olika omständigheter!
Lycka till!

Min nordis är/var likadan... :angel:

Jag har lyckats att få bort det nästan helt förut men sen har hon vart utlånad på foder och när jag fick hem henne var hon halft hysterisk vid uppsittning! :eek:
Bara man ställde sig vid henne och i "uppsittningsriktning" så började hon BACKA... backa, backa, backa... helt omöjligt att ens få i foten i stigbygeln.

Okej, nu ska detta tränas bort, tänkte jag. :mad:
Jag började att ställa henne vid gödselstacken i somras (då det var tomt med gödsel där ;) ) som är omringad av tre betongväggar. Ställde henne så att hon varken kunde backa eller flytta sig i sidled! Gick hon framåt kunde jag något sånär hålla henne i tyglarna...
Jag använde nu också en PALL för att minska det ev. obehaget för henne.
Hon försökte backa men kom ingenvart! Jag kunde ta mig upp...

Min tanke var också att försöka få henne att glömma detta moment som något stressande och obehagligt... Efter ett tag när hon märker att det är ingen idè att backa elelr flytta sig så glömmer hon det där... det var tanken...

Jag höll på sådär i ett par månader. Provade emellanåt att sitta upp utan att hon hade en vägg bakom sig men det gick mindre bra...

Har nu också köpt en ny sadel och hon har blivit mycket bättre! Kan nästan stå helt stilla nu utan att ha en vägg bakom sig!

Lite träning till så står hon stilla sen!

Chiikk skrev:
Snälla hjälp mig?

min lilla pålla gjorde samma sak, men slutade när jag började sitta upp från en pall.
jag tror at hon tyckte det var svårt att hålla balansen när jag satt upp från marken.

för att bryta mönstret helt satt jag även upp från "fel" håll till att börja med. nu står hon helt still tills jag är färdig och säger att vi ska gå.

så gjorde min när hon inte gillade sadeln. jag tror pållen försöker tala om för dig att den inte vill, men varför får du nog ta reda på själv.
lycka till

sante skrev:
Jag sitter upp på mina pållar från pall så ofta jag kan, det uppskattas mycket för att man kanske inte sitter upp lätt och drar man i sadeln så måste hästens balanser sig.

Detta löser sig!

Det kan jag inte hålla med om, min häst var precis som du beskriver, hon var halvt omöjlig att sitta upp på MEN när man var uppe var hon en ängel. Jag blev förbannad på henne eftersom ja tänkte "herregud du är ju så snäll när man rider krångelhäst" men sedan visade det sig att bommen var av på sadeln och att pållan hade sju förskjutningar i ryggen så vissa hästar sköter sig när man rider iaf. Så jag tycker att du borde kolla upp hästen och framförallt kolla sadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 203
Senast: Valle
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka