stannar och vill inte gå

Zaida

Trådstartare
hejsan allihop!

jag har en liten go ponny, men dessvärre e hon inte alltid så go som till exempel när jag ska rida ut själv så stannar hon och vägrar att gå framåt ( hästar i en hage bredvid vägen vi går på). Det hela slutar alltid med att jag vinner efter en stunds kamp.....men vad kan man göra för att hon ska sluta upp med det här tråkiga beteendet??? gång på gång visar jag juh henne att det inte hjälper att "dumma sig"............

Sv: stannar och vill inte gå

Hehe, sånt där håller min medryttarponny också på.. och jag får han inte framåt förrän jag hoppar av och leder han en bit!:mad:
I stallet är han hur snäll som helt:love:
Men det är ju bara att fortsätta och vara envis och inte ge sig.. till slut kommer h*n sluta att hålla på så där skulle jag tro!

har samma problem med min ponny, han stannar och vägrar gå framåt, backar in i saker, och när det var som värst för nåt år sen stegrade han sig ibland. om man har möjlighet kan det vara bra att backa hästen dit man vill ha den, men om du har en hage bredvid är det inte särskilt bra, då hästen kan backa in i stängslet.
förutom att backa har jag fortfarande inte hittat nåt sätt att få honom att gå, jag hoppar av, svär lite, och drar honom framåt. man kommer förbi, men mer än så är det inte... :smirk:

min ponny har väldigt konstigt psyke och temperament, så jag skulle tro att han lägger av med det här om ett tag, när han hittar ett annat sätt att dumma sig. din kanske är likadan?

ja, min pony backar oxå och ibland försöker hon stegra sig....dom e juh för goa dom där små söta :love:

men ja antar att det bara är att kämpa vidare!

Vilket problem.Min förra ponny gjorde samma sak.När vi red ut kunde hon gå en liten bit.Sen på alltid samma ställe stannade hon och vägrade gå framåt.Jag gjorde allt jag kunde, rappade till med spöt, lättade i handen, försökte leda henne.Inget hjälpte.Slutade med att jag fick lämna bort henne.Jag tycker du ska göra samma sak om det inte går över.En sådan häst kan man inte lita på.Men det är ditt val.:devil: :mad:

hm, jag tycker att det låter som att hon testar dej för ledarrollen.
var bara bestämd med henne och låt henne ALDRIG "vinna"
gör hon så överallt eller bara på vissa ställen?

ta ut henne i skogen där det inte finns riska att hon backar ut i vägen framför bilar, eller in i staket eller liknande
har du testat vända henne och backa henne åt "rätt" håll?
brukar funka på en buse i mitt stall;)

Nej, jag skulle aldrig lämna bort min häst jag älskar henne och det är inte ett så hemskt problem för jag får henne alltid att gå framåt utan att behöva lappa till med piskan. idag när jag red ut tänkte jag att jag skulle berömma henne just när vi kom till det stället och det gick hur fint som helst! jag tror bara att det är en pony-fason, men den går nog att få bort bara man är tillräckligt envis!

ja, hon testar mig säkert. jag fick henne när jag var tio år nu är jag 21 och har precis "tagit" tillbaka henne efter att hon varit ute på foder i några år där hon inte alls blev bra skött.

jag låter henne ALDRIG vinna det är jag alldeles för envis för! :)

men idag när jag red ut så berömde jag henne mkt mest hela tiden....särskillt när vi kom till just det där stället där hon tycker att hon vill vända och gå hem (det är en hage med hästar där så kanske har det ngn inverkan???) men iallafall så gick det alldeles utmärkt :banana:

men ja ska testa det där med att backa henne åt det håll jag vill!
tack för tippset!

Gör det obekvämt för henne när hon stannar !
vifta med tyglarna ( ej dra i munnen ) fläng benen
fram och tillbaka osv...
Så fort hon tar ett steg framåt så slutar du.
Man kan se oerhört löjlig ut när man håller på !!
Men det hjälper !
Hej från Hambo

Hej hej!! Känner igen detta!! Det är typiskt PONNYFASONER!!!:devil: Hi hi* Det är bara att vara envis tillbaka! Min envisa ponny har kommit på att stegra sig är en bra utväg!.. men jag ger mig aldrig..:P Lycka till:idea:

då har hon säkert basat över dom som hade henne på foder och tror att det är så livet funkar.

påverkar säkert att det är hästar där också,
men hon är ju inte omöjlig om hon redan gått förbi där en gång :)

bra med mycket beröm!!

nej, hon är absolut inte omöjlig vi kommer juh alltid framåt efter lite protest....vi kommer alltid förbi. jag har iallafall börjat med att berömma henne mkt när vi kommer till just det där stället och det funkar!!

Hej!
Din ponny är inte dum, snarare tvärt om..
Eftersom att hästar är flockdjur så vill de ju ha sina kompisar med sig vart de än går :banana:
Så.. försök att alltid rida med någon så att hon får gå med kompisar, jag förstår att det kan vara jobbigt men det är ju hästarnas flockbeteenden som visar sig.

Kram :p

jag påstår inte heller att min häst är dum! läs ordentligt så ser du situationstecknet!

Ja, var börjar jag...har ett fjordsto som beter sig exakt på samma sätt emellanåt. I början var det varje gång vi försökte komma iväg själva, men nu händer det bara någon gång då och då. Hon var van att alltid ha sällskap och inte behöva gå iväg själv. Stannade runt hörnet från stallet och snurrade, backade, gick på snedden och var allmänt jobbig. Så fort vi hade sällskap(häst, cyklande el gående människa) var allt topp. Började att alltid promenera bort från stallet och satt upp vid olika ställen. Vart efter så satt jag upp efter kortare sträcker för att till slut kunna rida från början. När hon trilskas (vilket fortfarande händer ibland) har jag laddat upp med en mängd olika "chockattacker" så att hon inte vet vad jag skall hitta på. Fladdrar med slacka tyglar, viftar med benen, styr in i en cirkel, ryggar, styr medvetet ner i diket eller mot träd. Det som fungerat bäst är att mana på henne i det bus hon håller på med. Då blir hon så paff att hon lägger av. Backar hon så driver jag på i ryggningen, svänger hon mot höger så styr jag henne åt det hållet, stannar hon och står som en betongklump så säger jag halt och låtsas som det var det JAG ville mm mm.

Hejsan!

När jag köpte min häst, för ca fem år sedan så sade förra ägarna att det fanns två saker som absolut inte gick att göra med henne: köra och rida ensam i skogen (detta blev såsmåningom avgörande när de sålde henne, de ville ha en häst som man inte kan rida ut på själv).

I början gjorde jag mycket horsemanship och dominansövningar med henne och när hon var dålig i sina leder så ledde jag henne överallt. Detta gjorde att hon kände sej mer säker med bara mej och lärde sej att det inte var så hemskt att lämna flocken, att jag kunde vara hennes flock. När jag började rida igen så... Var det inte så roligt :devil: .... Så fort man försökte rida själv så bara stegrade hon och slog med bakbenen.

Sätt upp små mål. Börja med att runda trädet på stallplanen. sedan att skritta halvvägs med grannen. Har ni väl kommit iväg, fortsätt inte att rida då, utan vänd. Antingen kan du då ge upp och göra något annat, ssm att rida ut med ngn annan eller rida lite på banan. Eller så gör du om det ngr gånger tills hon inte trilskas alls.
Tänk på mycket beröm och att så fort det går bra, vänd och sluta för dagen. Det finns ingen anledning att forsätta då.

Sånna här fasoner går över fort.
Lycka till och tänk på att din ponny är ett flock djur!

Det som hjälpte min kompis med sin envisa haflinger när hästen inte ville gå, var att driva runt runt runt hästen i en mycket liten cirkel... hästen insåg då att det var roligare att gå framåt än att tvingas gå runt runt, så nu går hon glatt framåt.

Cecilia! :) Dom där små cirklarna kan göra underverk på de flesta problem man har.. *fniss* Vi hade problem med en av våra unghästar vid inridningen.. hur snäll som helst, problemet var bara att hon inte ville gå - överhuvudtaget :) Så vi började med dom där små cirklarna och det funkade.. gissa om det såg kul ut, alla andras unghästar flängde rundor, men vi red små minicirklar runt hela paddocken ;) nu går hon frammåt som en liten kanonkula, små långsamma galoppvolter och stoa snabba :) Alldeles kanon..

rekomenderar faktiskt folk att ta dom där små cirklarna, i synnerhet om man har en ponny som reser sig... risken att börja försöka backa en häst som är "lätt" i framdelen är ju att den reser sig och det finns alltid en överhängande risk att hon halkar och faller bakåt med ryttaren kvar på ryggen.... så Små fina cirklar funkar alldeles utmärkt, kör hårt :) (om hon däremot backar på eget bevåg, fortsätt backa tills hon BER om att få gå framåt *S* Hästen har alltid två al, sitt sätt eller ryttarens sätt, och hästens sätt måste bli det obehagliga alternativet om det är olydnad inblandad.. :)

Zaida skrev:
jag påstår inte heller att min häst är dum! läs ordentligt så ser du situationstecknet!

Men jag bara påpekade att din häst inte var "dum"..! Bara en smart liten häst! :idea:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 890
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 204
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama