Stanna? Från glasklart till dimma...

95johsv

Trådstartare
Nu är det så att jag när jag vill stanna "fryser" bäckenet och fyller ut min svank (sjunker ihop i bäckenet). Detta fungerar sådär. Inemellan måste jag påminna om vad jag vill ytterligare...

Nu har jag läst "Dansar med hästar" av K F Hempfling. Bra bok och var ju tvungen att testa och se hur det fungerar för mig. Gjorde som jag förstod att han menade med att stanna: Större svank och lutade mig lite lite framåt och sedan "frös" i bäckenet. TVÄRNIT!! :D

Eftersom jag rider AR och alltid har fått höra att mitt bäcken är hästens höfter och mina axlar är hästens axlar så ställer allting sig lite tvärtom! Detta har ju alltid fungerat, och tanken att när man sätter sig mer i sadeln ska hästen trampa under sig mer stämmer ju väl överens...

Är det någon som kan hjälpa mig med lite för/nackdelar med de olika tänken? :confused:

Hur gör ni?

:bow:

Sv: Stanna? Från glasklart till dimma...

Jag tycker också att det är svårt ibland att hålla isär alla olika metoder och teorier, men svaret har du ju redan i det här fallet! Din häst är väl den bästa instruktören egentligen. Jag tänker mig också att om man som du gjorde "lättar" lite i sätet så tillåter man hästen att träda in under sig och därmed stanna. Så jag tror att du kan lita på Hempfling och din häst här!

När jag stannar hästen så lägger jag inte någon vikt bakåt, då de flesta hästar inte är tillräckligt starka för det. Tanken är ju att hästen ska följa mitt bäcken och vinkla det när jag vinklar mitt, men detta är ju en balansgång och om man lägger för mycket vikt bakåt så skjuter man oftast bort ryggen istället då hästen inte klarar av att följa med bakåt. Som du beskriver att fylla ut svanken låter lite som när jag tänker att jag tar min navel inåt-bakåt och bröstbenet nedåt - då fylls ju min svank ut? (Man vinklar bäckenet). Detta gör jag när jag ber om piaff...
Svårt att beskriva vad exakt jag gör när jag stannar, jag liksom stannar min kropp - fryser bäckenet. Men jag skulle nog hellre avlasta lite genom att ta min vikt lite framåt än att vikten bakåt vid halt. Bara man inte lutar sig för mycket, då kommer man nog bara ur balans och får en halt på framdelen! Det är också en av de saker jag kommer ihåg från min första lektion för en AR-tränare, att jag absolut inte skulle luta min vikt bakåt vid halt.

jag har faktiskt experimenterat lite hur min häst bäst gör halt efter vissa kommandon (inspirerad av en tråd här) och kommit fram till samma slutsats som dig. Alltså att hästarna lättare och fortare stannar om jag sitter mer i en avlastningssits när jag "stannar" bäckenet.
Det kändes helnåkt i början, men nu gör jag det automatiskt :)

Jag var fundersam på om han la över allt på fram men det känns inte så. Det känns som han stampar till extra med baken och stoppar bakifrån och fram. Sedan tror jag att det blir för jobbit för honom att stå kvar så för han flyttar gärna om benen efter några sekunder. :)

Åh så bra att höra någon som rider piaff som säger så! Det är det jag har varit mest orolig över. Att lära om när jag ska börja med de svårare delarna. Känns som att jag vill få det så rätt som möjligt nu så vi slipper att fundera senare... Känns som vi gör ganska samma när vi stannar fast jag överdriver nu i början. Inte för att min häst ska lära sig, för att JAG ska få in det i min tjocka skalle :D

Vilken tråd var det? Kan ju vara kul att läsa :)

Hur lång tid tog det innan du blev van?

Får jag fråga en sak till när jag ändå är här och skriver...

Hur gör ni när ni ökar resp kortar gångarterna?
:bow:

Du kan väl söka på halt eller liknande här på barock, jag kommer inte ihåg vilken tråd det var... Typ "hur gör ni halt" eller liknande.

Jag fick mitt "moment of clarity" i somras tror jag, och fick som du överdriva i början för att själv vara medveten om vad jag gjorde. Jag måste nog fortfarande tänka lite extra på det ibland så att jag bibehåller avlastningssitsen även i halten. Det är allt som krävs!

Jag ökar genom sitsen, jag tror att jag helt enkelt länger hästens steg genom att länga mina egna höftrörelser. Tänket är iallafall att räkna i takt med hästens steg och sedan öka eller minska takten på räknandet. Typ

Vore onekligen intressant att läsa hur andra gör?!

Har på gröna hästar samma erfarenhet som trådskrivaren - dvs lutar man sej svagt framåt, svankar något och "fryser av" så stannar hästen, men då handlar det ju oftast om att få stopp på hästen övht...
Men sen då? Det blir sällan några bra halter av det (men en bra halt hänger väl egentligen inte så mycket på själva haltens hjälper utan på kvaliteten på jobbet i övrigt).

Jag har gett upp med att få det logiskt just för tillfället, den mörka damen svarar helt enkelt allra bäst när jag visualiserar att jag släpper på - och stänger av/in, energin i magen. För att ta det lite längre visualiserar jag emellanåt att jag jordar mej - detta påverkar alldeles säkert både andning, tyngdpunkt och följsamhet. Stänger jag av energin helt handlar det väl om att jag kontraherar hela magen och "krummar" ryggen något - eller så är det något annat. Men då handlar det också enbart om halter från skritt och trav, och då på en allra mest basal nivå - dvs det är bra om hästen stannar övht. ;) Har dock en klar känsla av att det säkerligen skulle fungera även när det blir svårare och svårare, då halterna får en annan kvalitet än vad jag är van vid från tidigare - framförallt är känslan en annan.

Detta fungerar ju även när jag går bakom och tömkör (då hon väl känner av förändringen i min kropp genom tömmarna), eller för den delen har henne lös på en promenad (då hon väl läser mitt kroppsspråk)...

Så som sagt, vore onekligen intressant att läsa hur andra gör?!

*Lånar knapp*

Men handlar det inte i slutändan om att man lär hästen vad man önskar genom olika signaler och att man på bästa möjliga vis försöker underlätta för hästen att utföra det man önskar?

Olika hästar lär sig olika lätt och de behöver olika åtgärder för att det ska bli lättare för dem. Det skulle ju vara en förklaring till varför olika hästar/ryttare tycker olika saker fungerar.

mvh Jessica

Visst handlar det om det! :bow:

Mitt problem är att jag är såpass grön när det gäller att verkligen tänka på hur jag vill ha det (min första häst som jag äger... har varit medryttare innan) och jag vill då inte göra saker nu i grunden som jag behöver senare för piaff tex. Inte så kul att upptäcka att mitt kommando för stanna behövs för att få en bra piaff! Sedan då med allt vad omlärning innebär... HU!

Så alla ju fler som skriver hur ni gör ju mer hjälper ni mig :D

Men jag tycker att har man bara en fungerande kommunikation med hästen, och om hästen är redo rent fysiskt att utföra en rörelse, så räcker det att man tänker det man vill att hästen ska göra för att den ska förstå vad jag menar just nu, även om hjälperna blir väldigt likartade.

Man får nog mest problem vid snarlik hjälpgivning om man har en häst som gärna "gissar" vad ryttaren vill att den ska utföra redan innan hjälpen är given, men det gäller nog bara att behålla lugnet när hästen "gissar" fel och korrigera vänligt men bestämt. Det är viktigt att hästen väntar på kommandot innan den utför det som önskas. Det räcker med så ytterst små variationer i exempelvis höftvinkling, viktfördelning och/eller axelställning etc för att hästen ska förstå att man önskar olika saker med snarlika hjälper.

mvh Jessica

Kanske det, har inte tänkt på det så. :) Jag är en väldigt tekniskt ryttare. Måste dela upp allting i 1000delar och lära mig dem först utan häst, innan jag provar på hästen. Det är bara sådan jag är.

Har hamnat i den sitsen att så jag fattade galopp och red på volten betydde samma sak. Vi är fortfarande inte hundra överens om hur galoppskänkeln är pga mig... :P

Därför vill jag inte hamna i den sitsen igen pga hur jag gör halt, eller något annat för den delen... Jag är sådan att jag provar det jag tycker verkar att fungera. Fungerar det så funderar jag mycket hårt och länge innan jag ändrar något eller lägger till något. Detta eftersom jag vill så småningom komma dit där minihjälper/tankeläsning :D fungerar.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 376
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 212

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar