Stängsel, stolp, tråd etc

Alexandra_W

Trådstartare
Har i många år haft elrep, 5 mm. Trästolp.

Nu måste jag dock stängsla in ny mark, och dessutom byta tråd på befintligt (det är mossa och skit på elrepet).

Funderar på att köra med 3 mm polytråd, och på nya delen köra med trästolp vid hörn och grindar men turbostolpe (sån där flexibel, inte plast) som trampas ner.

Men hur är hållbarheten på de där turbostolparna egentligen? Fördelar/nackdelar?

Synlighet på smalare tråd? Andra erfarenheter?

Sv: Stängsel, stolp, tråd etc

Är det en sommarhage eller året-runt hage?

Vi har genom alla år haft den tunnaste polytråden i våra hagar (nåja, nästan iaf, hade 12mm band en vända, men tröttnade relativt snart på att laga...). Ingen av våra hästar har någonsin haft problem att se tråden, även om vi för säkerhets skull låtit fölen gå på vår inhägnade stallplan med vita trästaket första veckan. Har faktiskt bara positivt att säga om polytråden, den är helt oslagbar vintertid när det är blötsnö, betydligt mindre benägen att flacka.

Stolparna vet jag inte riktigt, har aldrig använt dem själv, men har kompisar som är positiva till dem.

Ett tips är sk Franska elband med trästolpar. Vårt har suttit uppe i snart 15 år och är och ser ut som nytt fortfarande. Hästarna verkar uppfatta det som ett trästaket. Vi har bruna breda band. Det är fiffiga lösningar på det mesta och lättskött till tusen. Ser dessutom snyggt ut. Jag var lite fundersam i början men har bara positivt att säga om dem nu efter erfarenhet av dem. Lite dyrare i inköp men billigare i längden än vanliga fladdriga elstängsel.:)

:o:grin:Såg just att det var ett tag sedan du startade tråden! Du är väl redan klar med staketet kan jag tro.

Liknande trådar

Hästvård Ni som har erfarenhet av stängsel/att stängsla med aluminiumtråd, kan ni inte berätta om era erfarenheter? Jag har bara vana av elrep...
Svar
8
· Visningar
4 689
Senast: mizzmaria
·
Anläggning Vi har idag 5 mm elrep som stängsel i våra hästhagar, men av säkerhetsskäl och hänsyn taget till förmåga att leda ström, så funderar jag...
Svar
16
· Visningar
10 809
Hästmänniskan Jag ska göra en tillfällig sommarhage, och tänkte använda stolpar som man kan flytta (förstärkt med trästolp i hörnen). Men vilka är...
Svar
12
· Visningar
1 840
Senast: Panni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama