Stängsel inhägnad för får och hästar?

L

lotti_08

Vi tänkte ha lite får gående på vår mark i sommar.
Framöver vill jag ha hästar men för att slippa dubbelt jobb undrar jag nu om det finns något stängsel/staket eller liknande som funkar för båda så jag slipper göra om jobbet?

Sv: Stängsel inhägnad för får och hästar?

Ett bra elstängsel. Sätt med tre trådar så du kan ha en ganska lågt. Fårnät vill jag inte ha till häst om dom skulle fastna i det. fåren brukar dessutom vara ganska bra på att hänga i fårnäten och töja ut dom.

Vad ligger elkostad för stängsel ungefär? För det är väl igång dygnet runt?
Hur fungerar stängselt om hunden eller katten råkar gå emot? Det är väl rätt kraftig kräm i dom där? Är egentligen emot elstängsel men det verkar vara det som gäller?

Vi har elstängsel med fem trådar och det håller både får och hästar (inkl lamm och shettisar...) instängda. Funkar nog med färre trådar också, men vi vill inte riskera att jaga lamm runt hela byn eller att de kommer ut på den stora vägen vi bor granne med.

Kostnaden för att hålla ström i stängslet är mycket liten.

Hundar får en stöt om de går in i stängslet och katter smiter enkelt mellan trådarna :)

Kostanden för ett välskött elstängsel i el är försumbar och inget som märks på elräkningen direkt.

Om staketet är rätt uppsatt så får både hund och katt ström som känns om de kommer emot. Intelligenta hundar och katter brukar därför inte göra den tabben mer än en eller ett par gånger.

När det gäller får så kan det, speciellt om man ska ha lamm också behövas mer än tre trådar. Man behöver sätta dem ganska tätt och det kan behövas fem eller fler om man även ska kunna ha hästar på samma stänge.

Vill du inte ha el och vill ha staket till både häst och får så får det blir trä som då sitter tätt nere omkring och glesare uppåt, precis som eltråden. Men det kommer att kosta betydligt mycket mer än att sätta eltråd.

Vi hade får ihop med hästarna förra året.
Vi hade förutom de 3 vanliga trådarna, 2 till längst ner, men tyvärr rymde samma fårskallar hela tiden. När de väl fått smak på att sticka ut är det nästan kört.
Vi drog på extra ström och fixade staketet, och varje morgon stod 2 mammor med 4 lamm utanför och bajsade på trappen :mad:

Så till slut åkte de till fårhagen igen :)

Dum fråga kanske, men borde man inte kunna använda hönsnät? :confused: Hästarna kan inte fasna med fötter i nätet och fåren kan inte komma ut?? :confused:

Man kan använda hönsnät men med rymningsbenägna får så hjälper det inte. Det är inte kraftigt utan det går att för fåren att trycka sig igenom. Precis som en häst kan få en ett ben igenom.
Då finns det andra nät som är mindre riskfyllda att använda men det är väldigt dyra. Kan t ex vara minknät eller plastnät av bättre kvalité.

jag har hört om lamm som fastnat med benen i hönsnät :(
Dessutom är de oftast ganska klent material och det behövs tätt mellan stolpen, helst en ram så man kan spänna upp dem ordentligt. Hönsnät är inget jag skulle vilja använda till varken häst eller får.

Hade får , lamm och hästar i samma hage på ett ställe jag stod inacorderad förut. Det var elsängsel med fem trådar och det var ytterst sällan som något får smet.

Vi har får och hästar tillsammans med 5 st grova galvtrådar och med monsteraggregat (vargskydd).
Det sägs att får måste växa upp med trådar, har de tråd som lamm så lär dom sig att stanna inne. Men äldre tackor som har haft nät går igenom tråd. Hos oss stämmer det bra. Äntligen efter flera år så fattar de att stanna på rätt sida hos sina lamm.
Men nu är det sista året med får...har tröttnat fullkomligt:crazy:

grannen har 2 trådar elstängsel till sina får+lamm. vad jag vet har dom aldrig rymt. dom har en fin stor hage med hus att gå in i så dom känner väl inget behov av att sticka.

Liknande trådar

Anläggning Vi planerar att anlägga en spolplats utomhus till våren och jag vill gärna höra om era bra och dåliga erfarenheter av liknande. I...
Svar
14
· Visningar
979
Senast: hamilton1
·
Anläggning Hur stort klarar sig era 700kgs hästar på? Jag vet att det är en omöjlig fråga men någon har väl erfarenhet. Min vuxna ardenner/pre kan...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Luff
·
Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 512
Senast: EZMK
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 463
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar