Stamspolning

hvala

Trådstartare
Bör man göra förebyggande stamspolning regelbundet som vvs-firmorna säger eller är det bara ett säljtrick? Blev uppringd av en firma nyss som ”är i vårt område” som bestämt hävdade att det är en rekommenderad åtgärd, men när jag googlar hittar jag bara ytterst partiska källor (vvs-firmor).

Vi har inga problem med avloppet idag. Avloppsledningarna i huset är bytta 2017. Ledningarna från huset ut till kommunens VA-nät sjunger förmodligen på sista versen (orginal från byggåret -68) och jag är rädd att de kan skadas av en spolning om de är sköra. De är gjorda av plast. Vi har pratat om att låta filma ledningarna för att kolla skicket.
 
Bör man göra förebyggande stamspolning regelbundet som vvs-firmorna säger eller är det bara ett säljtrick? Blev uppringd av en firma nyss som ”är i vårt område” som bestämt hävdade att det är en rekommenderad åtgärd, men när jag googlar hittar jag bara ytterst partiska källor (vvs-firmor).

Vi har inga problem med avloppet idag. Avloppsledningarna i huset är bytta 2017. Ledningarna från huset ut till kommunens VA-nät sjunger förmodligen på sista versen (orginal från byggåret -68) och jag är rädd att de kan skadas av en spolning om de är sköra. De är gjorda av plast. Vi har pratat om att låta filma ledningarna för att kolla skicket.

Man ska iaf inte anlita en firma som "är i ditt område". DET är ett säljtrick. De som är seriösa och bra behöver inte marknadsföra sig så. Samma med ventilationsföretag.

Vår samfällighet har spolat regelbundet i samfällighetens ledningar (går från respektive hus till den allmänna anslutningspunkten) även om regelbundet är med typ 10 års mellanrum. Det har behövts (har filmat innan). Då har även enskilda hushåll kunnat passa på att göra samtidigt och som jag har fattat det har behovet och nödvändigheten varit väldigt olika mellan olika hus.

Jag hade satsat på filmning för att bedöma skicket först. Visar det sig vara riktigt dåligt kanske som du säger en spolning verkligen är i onödan.
 
Bör man göra förebyggande stamspolning regelbundet som vvs-firmorna säger eller är det bara ett säljtrick? Blev uppringd av en firma nyss som ”är i vårt område” som bestämt hävdade att det är en rekommenderad åtgärd, men när jag googlar hittar jag bara ytterst partiska källor (vvs-firmor).

Vi har inga problem med avloppet idag. Avloppsledningarna i huset är bytta 2017. Ledningarna från huset ut till kommunens VA-nät sjunger förmodligen på sista versen (orginal från byggåret -68) och jag är rädd att de kan skadas av en spolning om de är sköra. De är gjorda av plast. Vi har pratat om att låta filma ledningarna för att kolla skicket.
Finns ingen anledning överhuvudtaget att spola ledningarna om det inte är något problem med avloppet. Snarare tvärtom, gamla rör kan helt klart ta skada och även om risken är liten med nyare rör kan tätningar skadas.
 
Bör man göra förebyggande stamspolning regelbundet som vvs-firmorna säger eller är det bara ett säljtrick? Blev uppringd av en firma nyss som ”är i vårt område” som bestämt hävdade att det är en rekommenderad åtgärd, men när jag googlar hittar jag bara ytterst partiska källor (vvs-firmor).

Vi har inga problem med avloppet idag. Avloppsledningarna i huset är bytta 2017. Ledningarna från huset ut till kommunens VA-nät sjunger förmodligen på sista versen (orginal från byggåret -68) och jag är rädd att de kan skadas av en spolning om de är sköra. De är gjorda av plast. Vi har pratat om att låta filma ledningarna för att kolla skicket.
Det är bluff. Vår kommun har gått ut och dementerat detta. Finns ingen som helst anledning och förebygga detta.
 
Jag har aldrig varit med om stamspolning där jag bott, inte hemma hos mina föräldrar (villa), mina två första lägenheter (hyresrätter), två ställen där jag bodde inneboende (villor) och inte heller i nuvarande hyresrätt, bott här i 17 år.
Så nä, det behövs nog inte förebyggande.
 
Herregud vad min make hatar de firmorna! Han jobbar som drifttekniker på avloppsvatten och han får ofta åka ut och fixa efter att dessa spolbilar varit i farten. En tant fick avloppsvatten i hela trädgården efter att de varit och ”spolat”, typ upp till anklarna. Kommunerna får betala massor för utryckningar som de orsakar.
 
Jag har aldrig varit med om stamspolning där jag bott, inte hemma hos mina föräldrar (villa), mina två första lägenheter (hyresrätter), två ställen där jag bodde inneboende (villor) och inte heller i nuvarande hyresrätt, bott här i 17 år.
Så nä, det behövs nog inte förebyggande.
Jag har - som gammal tant - aldrig hört talas om att man ska spola. Det är väl nåt man gör om det uppstår problem?
 
Vi har till och från lite trög avrinning i köket.
Vi spolade igenom rören i samband med att vi byggde om köket för 3 år sedan. Gjorde ingen större skillnad.
 
Jag har sett betydligt mer av insidan av våra avloppsstammar än jag önskat det senaste året :crazy: Lång historia kort så har vi haft upprepade problem med stopp vilket(då) lokaliserades till servisledningen på utsidan av huset. Vi grävde upp efter sommaren och la nya moderna plaströr istället för de gamla söndervittrade betongrören. För tre veckor sen får vi stopp igen och inser då att vi har problem även inne och kommer förmodligen behöver relinea insidan. Efter att ha tittat på dessa (mycket snuskiga) filmer av vårt avlopp om och om igen är det ytterst tydligt att om man inte har några uppenbara problem med sitt avlopp så behövs ingen spolning, när det blir stopp däremot så är spolning det enda som hjälper.
 
Jag har sett betydligt mer av insidan av våra avloppsstammar än jag önskat det senaste året :crazy: Lång historia kort så har vi haft upprepade problem med stopp vilket(då) lokaliserades till servisledningen på utsidan av huset. Vi grävde upp efter sommaren och la nya moderna plaströr istället för de gamla söndervittrade betongrören. För tre veckor sen får vi stopp igen och inser då att vi har problem även inne och kommer förmodligen behöver relinea insidan. Efter att ha tittat på dessa (mycket snuskiga) filmer av vårt avlopp om och om igen är det ytterst tydligt att om man inte har några uppenbara problem med sitt avlopp så behövs ingen spolning, när det blir stopp däremot så är spolning det enda som hjälper.
Åh det låter jobbigt! Hoppas reliningen hjälper!

Hur mycket kostade det att gräva upp och byta servisledningen, och hur lång sträcka var det?
 
Vi har ju avloppshämtning, eget avlopp. Vår kommun har ju en avloppsfirma som spolar och hämtar avloppet regelbunden. Heter det vatten och avlopp avdelningen som tillhör typ tekniska delen av kommun? Räcke inte det?
 
Åh det låter jobbigt! Hoppas reliningen hjälper!

Hur mycket kostade det att gräva upp och byta servisledningen, och hur lång sträcka var det?

Det var inte billigt! Vi passade på att göra lite annat också när vi ändå hade grävare på plats, bl.a. tog vi bort en stenläggning, dränerade en sida av huset och flyttade inkommande vatten så det drev såklart upp kostnaden ordentligt. Dessutom låg vår servisledning väldigt djupt under jord, ca 2-2,5m så schaktet som behövde grävas upp, fraktas bort och sen fyllas igen med bärlager var massivt. Men allt som allt 350 tusen. Från husgrund till gata är det ca 5m, grannar som bytt endast servisledning har betalt ca 70-100tsek.
 
Det var inte billigt! Vi passade på att göra lite annat också när vi ändå hade grävare på plats, bl.a. tog vi bort en stenläggning, dränerade en sida av huset och flyttade inkommande vatten så det drev såklart upp kostnaden ordentligt. Dessutom låg vår servisledning väldigt djupt under jord, ca 2-2,5m så schaktet som behövde grävas upp, fraktas bort och sen fyllas igen med bärlager var massivt. Men allt som allt 350 tusen. Från husgrund till gata är det ca 5m, grannar som bytt endast servisledning har betalt ca 70-100tsek.
Oj :eek: Vi behöver förmodligen se över både avloppsledning och dagvatten. Rören går under vår asfalterade uppfart som då måste göras om i sin helhet :nailbiting:
 
Intressant tråd!

Jag fick stopp i mitt avlopp för nåt år sen, personen som va ute och fixade stoppet då sa att det möjligen hade att göra med att huset tidigare mest används som sommarhus (han sa också att snålspolande toaletter är ett otyg för avloppen) efter det har jag funderat på om jag borde ta ut företag för att spola i förebyggande syfte men det låter som jag kan spara dom slantarna då, jag bor dessutom i huset året runt
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp