Stampar med hoven!!

F

froggy

När jag borstar min häst så stampar hon med hoven i backen, och det är alltid samma ben hon stampar med. Kan det bero på att hon tycker att det kicklar när jag borstar henne? Eller har hon ont någonstans eller är det för insekterna? Jag blir rädd när hon gör konstiga saker som hon ej gjort förut,därför jag frågar detta.
Hon brukar även stampa när hon är i hagen,men det är inte ofta.
Tacksam för svar!

Sv: Stampar med hoven!!

Hennes stamp är förmodligen hennes sätt att försöka tala om något för dig.

Generellt sätt tror jag att om man stampar i en hästflock och ingen av hästarna är speciellt ranghög blir de lite skraja och är de inte vana med människor kanske de springer iväg.

Kanske är hon kittlig precis som du tror. Vår ponny skrapar gärna med hoven och tigger godis. Jag brukar nonchalera det eller ta tag i benet och putta ner det samt säga åt henne, fast bäst är att nonchalera. Om vår stampade skulle jag ta det som en liten irritation från hennes sida för något.

Om det är en hovskäggshäst,dvs med mkt hovskägg skulle jag nog säga att den förmodligen har fotskabb vilket är vanligare än man tror på de hovskäggsprydda hästarna.
Stampandet är ett tecken på det och eftersom hon verkar göra det även i hagen..

Om det är en hovskäggshäst,dvs med mkt hovskägg skulle jag nog säga att den förmodligen har fotskabb vilket är vanligare än man tror på de hovskäggsprydda hästarna.
Stampandet är ett tecken på det och eftersom hon verkar göra det även i hagen..

Och vad kan man göra åt det?

Be veterinären skriva ut sebacil och tvätta igenom hästarna med ca 7-10 dgr mellanrum i 3-4 omgångar..
En del använder eprinex,det är godkänt för ko,e ndel har provat dektomax tror jag det heter osv..

Hade en märr som gjorde så någon enstaka gång, och det var när jag "tvingade" henne att t ex stanna hos mig istället för att gå och beta. Jag tolkade det som ett uttryck för besvikelse och irritation. Det var ett enstaka stamp med frambenet och sen fogade hon sig.

Viss skillnad på enstaka stam och stamp i t ex hagen,eller innne i boxen och vid upprepade tillfällen.
En häst som stampar pga fotskabben gör det hårt och flera gånger på raken..

Absolut, gäller att läsa av... min stampade som sagt vid enstaka tillfällen. Ej att förväxla med upprepade stampningar....

Stampar den enbart när du borstar, eller har det hänt att du varit där under en längre tid, och den stampat mer?

Jag skulle också tippa på fotskabb. Även hästar med väldigt lite hovskägg kan få det om någon annan häst har det.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
543
Övr. Hund Hej! Har en Sankt Bernhard på ca 3,5 år. Han är rätt stökig av sig och har varit det mer eller mindre hela sitt liv men nu senaste...
Svar
14
· Visningar
1 806
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar