stalltemperatur vs täckning

Moppa123

Trådstartare
Hejsan!
Var går er nedre gräns på stalltemperaturen (alltså under natten) när ni börjar täcka hästen inomhus?!

Vissa gånger är det annat som spelar in för just täckningens del, men jag funderar ang. stalltemeperaturen vs vinterpälssättning mm ?

Sv: stalltemperatur vs täckning

Oftast har jag inte haft stalltäcke på min häst då det inte varit minusgrader i stallen jag stått i. I ett hade de fläkt på natten och de hästar som då hade täcke blev ju svettiga :crazy: I nuvarnade stall vet jag inte hur det blir på vintern ännu, men det är varmt inne nu när hästarna är inne, man känner verklligen skillnaden. Så jag får se hur det blir i vinter. När han stod i utebox i vintras hade han ett ylletäcke + thermostalltäcke på sig. Han har ett 200 gr stalltäcke som åker på om det blir så kallt i detta stall så han behöver täcke.

Jag vill helst att hästarna ska kunna vara utan täcken inomhus även på vintern men jag funderar lite på var den mest komfortabla temperaturen är... Kanske runt 15?
är något jag funderar över inför stallbygget .... bra luftutbyte men ändå värme .... vet inte hur det fungerar bäst, någon som har bra ideer?

Senast ändrad:

Jag har aldrig haft hästar täckade inomhus om dom inte varit klippta.
Om jag var du skulle jag ställa frågan till SLU eller söka svar i Hippocampus databas.

jag har täcke inomhus som andas så temperaturen kan vara olika!
jag har de för min häst är känslig och gammal och hon behöver ha nått varmt på kroppen under natten nu!

15 grader är ju jättevarmt i ett stall !
jag skulle inte vilja ha så varmt till mina hästar.
Om du inte klipper hästarna så behöver du inget täcke ens i kallstall, du har ju ingen blåst eller regn att ta hänsyn till.

15 är varmt ja, det var det jag menade :) vilken temp gäller då för klippta hästar 10-12 grader ??? är det oxå för varmt? 8-10?

8-10 skulle jag nog hellre ligga på om hästarna var klippta.

Men luftkvaliteten måste ju vara bra - men det vet du ju redan ;-)

Som sagt, täcken är ju i första hand för att skydd mot regn och blåst och det slipper du ju inomhus. Att skydda bara mot kyla är inte så effektivt, då är det ju mer effekt att se till att de har stråfoder.

På den tiden vi hade klippta hästar var det inga problem med strax över noll inne utan täcke.
PL

Vi har som lägst 5 grader i stallet under vintern. min täckesklippta häst klarade sig fint i vintras. I höst helklipper jag honom och då får han ha täcke. Men med mycket grovfoder, halm att ligga på/tugga på så räcker det nog med ett 200gramstäcke. Eller, synpunkter på det?

Man kan ju tänka så här också:
Hästarna rör sig utomhus det kan dem inte inomhus, så det borde isf vara prioriterat att täcke inomhus då först och främst, men såklart beror på om man står i kallstalle eller ej

I stallet jag är nu ligger det på ca 12-15 grader( nu vet jag inte hur det blir i vinter ). Men med era kommentarer som stöd så tror jag nog att de får stå nakna under natten och sedan får de ha fodrade täcken ute istället :) Tack alla för era kommentarer :bump:

Vi har mellan 5 & 10 +grader inne i stallet och har i princip aldrig täcke på inne.
Undantaget är om det vräkt ner blötsnö, så att hästarna blivit blöta trots vintertäcke ute, då gnuggas dom torr och får på sig ett fleecetäcke över natten.

Hästar gör av med energi genom att röra sig de håller INTE värmen genom att röra sig.

Moppa123 skrev:
Jag vill helst att hästarna ska kunna vara utan täcken inomhus även på vintern men jag funderar lite på var den mest komfortabla temperaturen är... Kanske runt 15?
är något jag funderar över inför stallbygget .... bra luftutbyte men ändå värme .... vet inte hur det fungerar bäst, någon som har bra ideer?

Dimensionerande stalltemperatur för häst enligt SS 951050 (Svensk standard för ventilation för lantbruksdjur) är 10 grader. Det är också en komfortabel temeperatur för hästarna.

oh tusan tackar :bow:
Det där har jag inte hittat, som jag har sökt o sökt på nätet.
10 grader, perfekt
utan täcke dårå :) haha :banana:

Så länge det är frostfritt i hinkarna är jag nöjd. Torrt och vindstilla gör att hästarna mår toppen. Har inte haft några problem varken med klippta hästar eller s.k. "raggsockor". Däremot, när jag hade min häst inhyrd hos en annan, blev min häst sjuk i ett varmt stall. Stallägaren ville ha samma temperatur inne i stallet som dom hade inne i huset och det blev helt fel. Så jag byggde ett eget i rödaste rappet ;) där frisk luft prioriterades.

Har en varm och skön kammare med vatten och avlopp där man kan sitta och fika och må gott i bistra vinterkvällar :cool:

Min står i ett stenstall som inte är direkt varmt om vintern. Hade neråt -7 grader inne i vintras och då krävs det defenitivt täcke om hästen inte har vinterpäls. Tänker nog inte täcka inne förrän det börjar dra sig mot nollan i stallet

Vi har inget täckers bytning i stallet ute måste ha samma som utan, Och han är helklippt och blir snabbt som en isbjörn igen så han går med täcke redan vid 10-15 grader inomhus och utomhus.
Det är samma grader som inne och ute i vårt stall!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 102
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 131
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 250
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar