Stallregler

K

karim

Eftersom att det ska komma en inspektör till vårat stall undrar jag lite om alla regler som finns.

Visst är det väl så att lösdriftshästar bara behöver en ligghall med tre väggar? Det stod något om att öppningen ska eller gärna ska ligga åt söder, stämmer det och hur viktigt är det?

Hur är det med takhöjden, är det själva taket eller är det bjälkarna som ska mätas?

Hur är reglerna för gödselstacken?

De mäter väl även luften i stallet, men hur mäter man den?

Finns det något minsta mått för stallgången? I bredden alltså.

Hur är det med takbelysningen, ska det vara galler ovanpå själva plastkåpan?

Ska alla fönster vara täckta med galler, även såna som hästarna till 97% inte kommer åt?

Finns det några regler angående hagarna?

Vad är det mer som gäller? Tips mottages gärna!

Mvh Karim

Finns det ingen anledning att kolla upp reglerna även om det inte kommer en inspektör???

Gå in på jordbruksverkets hemsida.

Lycka till!

Du kan via ridsportförbundets hemsida beställa en broschyr som heter Hästar och gödselhantering ( kostnadsfritt); i den står det vad som gäller för gödselhantering.
Stallgången har jag hört ska vara minst 2 m bred. Alla lampor ska skyddas så att hästar inte kommer åt att krossa glödlampan eller kåpan- med galler el dyl. Fönstergaller ska sitta så tätt att hästar inte kan komma emellan med hoven och vara av så starkt material att den inte ger vika/ böjer sig. Du kan beställa föreskrifter via samma hemsida som ovan.

Jo det är klart, men nu är ju läget som det är, så då passar jag på att fråga. De borde inte ha något att klanka ner på, men jag vet inte. Hittade en broshyr att beställa om det, så det har jag gjort.

Mvh Karim

Liknande trådar

Anläggning Femtielfte tråden i ämnet gissar jag, men jag hittar inte svaret på min fråga riktigt. Om man läser JBV:s regler säger den alltid att...
Svar
8
· Visningar
1 496
Senast: rebus
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 685
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Ska framledesvis bygga utegångsstall för 6 hästar. Har en del egna idéer och en del kunskap men vill gärna ha input och råd om regler...
Svar
7
· Visningar
2 290
Senast: ptr
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama