Stallkläder till vardags

vinkelina

Trådstartare
jag har alltid varit noga med att hålla skilda stall/ridkläder. Men nu när jag är gravid har jag lite begränsad tillgång på kläder (ridbyxorna passar inte längre, och enda jackan som går på mig är stalljackan)

Nu blir de lite att jag har samma kläder överallt. Men tycker ni att de är ok mot omgivningen? På jobbet har jag arbetsplatsen kläde. Åker egen bil/cyklar. Så de är mest "på stan" jag luktar häst. Budgeten tillåter inte riktigt att köpa en skild omgång kläde som bara används 1-2 timmar om dagen i 5 månader
 
Hade samma problem, var bjuden på 50-årsfest i åttonde månaden och det enda jag hade att ta på mig/kom i, var en rutig stallskjorta och ett par mysbyxor. :cool:
Kändes sådär att gå runt och mingla med folk från hela Sverige uppklädda till tänderna...:meh:

Men annars kan jag med lätthet åka och handla i stallkläderna, åker inte byter om för det och folk får ta det.
Tycker det är värre med alla dessa ignoranta rökare som står och blåser rök utanför affärens entré.:wtf:
 
Kom på att jag faktiskt råkat ta både stallskor och stalljacka på mig när jag skulle på jobbet, kom på det när min kollega frågade om jag försovit mig och släppt ut hästarna i farten..:D
 
Hade samma problem, var bjuden på 50-årsfest i åttonde månaden och det enda jag hade att ta på mig/kom i, var en rutig stallskjorta och ett par mysbyxor. :cool:
Kändes sådär att gå runt och mingla med folk från hela Sverige uppklädda till tänderna...:meh:

Men annars kan jag med lätthet åka och handla i stallkläderna, åker inte byter om för det och folk får ta det.
Tycker det är värre med alla dessa ignoranta rökare som står och blåser rök utanför affärens entré.:wtf:

Eller de som verkar bada i parfym.. :cautious:
 
  • Gilla
Reactions: Mim
Jag använde blivande faders jacka och byxor när mina blev för små.

När även dom började bli trånga så använde jag ett bälte i resår med gylf och knapp oknäppta.
 
Jag åker lätt och handlar i ridkläder. Nu är det en fördel med att bo på landet för på närmaste affär, någon mil sisådär, kan jag träffa på bonnagrannarna som luktar ko :)
Eftersom jag har hästarna hemma kan det bli lite flytande. Går ut i hagen och kollar till dem direkt innan/efter jobbet ibland och då ska det ju kelas såklart.
 
Jag handlar och lever i mina "djurkläder" så länge de inte är för synligt skitiga. Lukta häst har jag inget emot, men att gå med pälstäckta och leriga kläder på stan... helst inte. :p

Jag använder även samma kläder i skolan eftersom vi har djuren där och då måste jag gå med de kläderna på stan + på bussen. Tycker det är svårt att hålla isär djurkläder och icke-djurkläder när man far emellan djuren hela tiden. Kanske det kan vara ett problem för allergiska människor, men i så fall tycker jag rökare är värre (ja, de förstör min dag om jag måste befinna mig i närheten av de pga huvudvärk och illamående).
 
Kommer knappt ens ihåg när jag var "civilt" klädd senast! :P
Då jag studerat på distans de senaste 2 åren (tog studenten igår!) så har jag ju i princip mest åkt till stallet. Så att svänga in på Ica i stallkläder är verkligen ingen big deal för mig.
 
Har BF om två veckor och är otroligt varm av mig, så jag lever och bor i klänningar. Är alltså "finklädd" i stallet numera.. :p
Känner lite samma, hur roligt är det att köpa kläder som man ändå inte kommer att använda efter graviditeten?
 
Jag har typ alltid samma kläder hemma som i stallet. Även stallkläder på affären förekommer. :angel: Men äsch det luktar ju gott med häst så jag ser det som om jag gör omvärlden en tjänst!
 
Jag har inte samma kläder på mig i stallet som någon annanstans, ens hemma, och tycker egentligen inte ens om att sitta i bilen i ridkläderna, men haringet val när det inte finns någon särskild stans att byta om i stallet. Skadad av att växa upp i ett pedantiskt hem.

Däremot har jag kläder köpta i hästsportsaffärer på mig till vardags. Min vinterjacka är "egentligen" en ridjacka. Men de är inte använda i stallet.
 
har typ bara jobb byxor och ridbyxor åtskilja, och jackorna. dvs t-shirts kan jag ena dagen ha på jobb och sen rida i dagen efter innan det såklart åker i tvätten.
men är ofta och handlar mat i stallkläder då medryttarhästens stall är så lägligt bredvid en mataffär :p. jobbar sen i snoffsig klädbutik så där är det bara rent, hårfritt och nytvättat som får vara :). på andra jobbet har jag dock typ det linne jag sov i, ett par mjukisbyxor och ett par slitna gamla kängor. (lant tidningsbärare, dvs sitter ensam i en bil på natten och behöver inte möta folk eller vara presentabel ;) väldigt härligt.)

så länge det är helt och rent så bryr jag mig inte riktigt var jag använder det.
 
Blandar aldrig kläderna, inte ens tshirts. Under graviditeten hade jag ärvda gravidjeans och större tröjor. Jag handlar på hemväg i hästkläder så inte orolig så för andra, kämns bara ofräscht att alltid gå runt i stallkläder.
 
Jag går nästan alltid runt i rid- och stallkläder, både på fritid och jobbtid. Det innebär för mig att nästan alla tröjor och toppar, förutom "fintröjor", får användas som stalltröjor också. Upplever inte att de luktar öht efter tvätt.
Byxor har jag oftast ridbyxor eller mjukisar i stallet, beroende på vad jag ska göra. Ibland jeans eller shorts, nu på sommaren. Mjukisar har jag typ bara i stallet och hemma/ute med hundarna, jeans och shorts har jag även när jag är civilklädd så de får väl också användas i alla lägen.

Men egentligen är det mest bara klänningar och kjolar som (nästan) aldrig är i stallet. Och vid lite eftertanke är det oftast kjol eller klänning jag bär när jag vid enstaka tillfällen INTE är stall- eller hemmaklädd, så det passar ju bra ;)

Handlar dock oftast i stall- och hemmakläder, d.v.s. ridkläder eller sunkiga mjukisar :angel:
 
Rena kläder stör inte, men för mig som allergiker är det ett problem när folk envisas med att gå rundi ingrodda kläder. Om det sedan är rök, häst, hund eller katt spelar mig mindre roll - helvetet brakar lös för mig ändå.

Sedan tycker jag det är ofräscht och dålig respekt att komma med totalt igengrodda mockningsstövlar och tvärskitiga byxor i mataffären.
 
"Sedan tycker jag det är ofräscht och dålig respekt att komma med totalt igengrodda mockningsstövlar och tvärskitiga byxor i mataffären"

detta håller jag med om. finns en skillnad på att komma i svettiga ridkläder(där man bytt till rena skor och har en ren jacka över) och att komma med leriga/bajsiga stallkängor och en 15 år gammal smutsig stalljacka som ser ut som att 4 generationer av hästar dagligen har gnuggat av sig spott efter ridningen på.
det första luktar ju inte direkt mer än häst och svett, vilket inte är mycket värre än sportfånar som springer in efter en träning de inte har duschat efter.
men att gå in i riktigt smutsiga kläder är lagom :yuck:. det är ändå en mataffär.

då jag handlar efter ridning så försöker jag sanera mig så gott det går. dvs inga stallskor, tar en snabbtvätt med våtservetter och tar på mig koftan jag har på väg till/från stallet för att försöka dölja att tröjan är lagom fräsch efter ridpass i 25 grader och sol..

bor iofs på landet så är ibland folk som går runt med grisiga kläder i affären :yuck:.
 
Lite OT, men jag körde alltid träskor till och från stallet. Gick direkt in och bytte till jodphurs eller stövlar när jag kom till stallet. Skorna är ju det som luktar absolut mest om man mockar själv.

Har jag borstat fällande och nyrullad häst går jag inte in i butiker efter det, det inser jag kan ställa till livsfarliga situationer för någon som är allergisk. Sedan planerar jag kanske inte storhandling i stallkläder heller, mer "in lite snabbt och få med middagsmat".
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Livet som enarmad rullar på (har inte så mycket annat att välja på :p ), och bjuder på en del nya upplevelser. Svullnaden i den brutna...
Svar
0
· Visningar
753
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har alltid haft ett känsligt luktsinne, men jag upplever att känsligheten har förstärkts med åren. Jag har tidigare skrivit ett...
Svar
0
· Visningar
649
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan (hoppas att tråden ligger rätt, annars får moderator gärna flytta den) Hej alla kloka Bukefalister! Jag skriver inte ofta här men...
Svar
14
· Visningar
2 932
Senast: ihnfsa
·
Hundavel & Ras Hej! Hoppas få lite kloka råd och vägledning från er hundkunniga! Jag och min sambo har i flera år varit sugna på att skaffa hund och...
Svar
3
· Visningar
1 592
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp