stallkatter

F

fragan

Hej alla!

Jag har en liten fråga.
Har idag fått hem två kattungar, som ska bo i stallet.
Den ena är lite halv-vild, den andra någorlunda tam.
Dom är syskon.
Det går att kela dom när man får tag på dom, men som sagt, lite svåra att få tag i.

Jag undrar nu hur jag ska göra för att:

1. De inte skall springa bort på en gång
2. Få dom tama

Att släppa dom direkt i stallet och ladan, vågar jag inte, då där finns hur många ställen som helst där de kan gå ut.

Hur göra....?

Sv: stallkatter

kastrera dem till att börja med (när de nått lämplig ålder givetvis).

Sen kan det vara lämpligt att tex bara hålla dem i sadelkammaren ett tag (om den är stor nog) tills de är tama nog att komma fram och låta dig lyfta m.m och sen börja släppa ut dem allt eftersom. Men det är nog bra att hålla dem inne ett tag, gärna där de kommer få mat sedan eller nått kanske, så att de förknippar platsen med mat och hemma.

Sv: stallkatter

kastrera dem till att börja med (när de nått lämplig ålder givetvis).
Vilket man kan göra redan när de är leveransklara. :bump:
Gäller bara att hitta en vettig veterinär som utför det. ;)
Sen kan det vara lämpligt att tex bara hålla dem i sadelkammaren ett tag (om den är stor nog) tills de är tama nog att komma fram och låta dig lyfta m.m och sen börja släppa ut dem allt eftersom. Men det är nog bra att hålla dem inne ett tag, gärna där de kommer få mat sedan eller nått kanske, så att de förknippar platsen med mat och hemma.

Håller med.
Pyssla med dem i mängder! Helst kanske du skulle ha dem hemma tills de är riktigt tama?

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
403
Senast: KeeNine
·
Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
570
Senast: Svartkatt
·
Lantbruksdjur Hej, jag behöver lite tips och råd, vi har relativt nyligen skaffat höns (Brahma) och det har hittills fungerat bra. Nu har dock tuppen...
Svar
7
· Visningar
920
Senast: Luff
·
Katthälsa Är det fortfarande något man ”ska” göra på sina katter? Och som följdfråga, hur gör man?? Min gamla katt fick FORL tidigt och vi la...
Svar
7
· Visningar
817
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama