Stallkatter

Camilla Osterman

Trådstartare
Jag har en underbar stallkatt, Doris, som flyttade in förra sommaren. Jag har gett henne p-piller men jag skulle vilja sterilisera henne men hur gör man med en katt man inte kan ta in i huset?

Hon är nämligen en total terrorist mot mina andra katter och jag är rädd för att om Doris kommer in försvinner dom. :cry:

Sv: Stallkatter

Efter att du kastrerat henne (heter så på honkatter också numera) så kan du ha henne inlåst i sadelkammaren några dagar med ev. tratt på huvudet så hon inte får upp såret.

Ett tips som är användbart i många såna fall, kanske med halvvilda skyggisar, är att kattan får vila ut efter kastreringen i en hundbur. Hundburen ordentligt rengjord givetvis. Du kan lägga en gammal handduk över del av buren, så känns det tryggare för kattan.
Det är går faktiskt ganska bra att kattan är där flera dagar. Då har hon en liten sandlåda där, typ reselåda, foder- och vattenskålar, liggplats...

Och själva hundburen i sadelkammaren, pannrummet eller något annat torrt och lagom varmt utrymme där det är lugn och ro men dit du kan komma in ibland och kolla till.

En lite Dorislåda är kanske bästa lösningen. Hon är JÄTTETAM men stallet är inte gjort för att hålla katter inlåsta i och jag är rädd att hon fastnar någonstans med sin tratt. Och i en låda kan hon få massor med mat utan att oroa sig för Per Olsson. Doris gillar mat :p

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
844
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
10
· Visningar
1 944
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 555
Senast: cirkus
·
Övr. Katt Lägger den här och hoppas att det är ok... Jag har en katt. Den flyttade hit från ett katthem hösten 2012, inte det minsta tam. Och...
2
Svar
30
· Visningar
3 429
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar