Stallgolv, jord?

TwiggyM

Trådstartare
Håller på att bygga nya boxar. Det kommer bli boxar med öppen front så att hästarna står och kikar ut. Lite halvt om halvt uteboxar.

Golöver är i dagsläget bara jordgolv (mark) och min tanke var att ha en torvbädd och sedan ströa på med halm. Men nu kom tjag att fundera på om det funkar att bara ha halm och skippa torvbädden.

Är det någon som haft det så? Min fundering är först och främst är det ok, får man ha det så? I andra hand , finns det några nackdelar, blir dte för kallt på vintern trots rejäl halmbädd?

Sv: Stallgolv, jord?

Vi har jordgolv i boxarna som vi fyller upp med först torv och sedan spån, alt bara spån. Vårt stall är iofs inte "öppet", men där har det aldrig blivit för kallt för dom. Har dom dessutom halm har de ju alltid något att tugga på för att hålla värmen :) Jag svarar egentligen inte på dina frågor här, men det jag ville komma till var att du måste tänka dig för. Vi blir tvungna att gjuta golvet nu eftersom det alltid regnar i detta land, så vi har haft två översvämningar (som har kommit underifrån sas) sen i höstas. Inte kul... Så fundera på om du vill chansa på att jordgolvet håller och riskera att få gjuta sen, eller om du vill gjuta från början. Bara ett litet tips från mig.

De första två vintrarna (05-06 samt 06-07) bodde våra hästar i de här enkla, men väl fungerande uteboxarna.
http://www.pixbox.se/alb_show_id321714_page0.html

Underlaget var "stampat jordgolv" och vi strödde med torv. Den enda gången det blev lite blött var när det var snöstorm från öster och snö hamnade inne i boxarna. Då lade vi på halm ett par dagar så klarade det sig bra ändå.

De två hästarna som bodde i uteboxarna är kallblod (kallblodstravare respektive korsning fjord/kallblodstravare). När det var som kallast i februari -06, omkring -20 under en hel vecka, hade de både sina stalltäcken av ull samt ett tunt utetäcke på sig på natten. Annars räckte det med ulltäckena.

Immer

hejsan! Jag håller också på med att bygga boxar och har bara jordstampat golv och står i valet och kvalet om jag skall gjuta eller inte. Så det vore intressant att höra ifrån fler som bara har jordgolv och om man får ha det så..

Det där med att få ha det så.... Det är nog från kommun till kommun. Man bör tänka på att urin från hästarna inte kan komma ut i vattentäkt, bl a.
Våra boxar inspekterades av miljökontoret och det var helt OK att ha det så.

Immer

*kl* Tack för svaren. Någon risk för att det skall snöa in finns inte. Boxarna har en 2m stallgång framför sig och stora dörrar som går att ha halv eller helöppna utanför det. Dvs boxdörrar, gång och sedan ytterdörrar.

Det där med att det kan bli blött har jag funderat på. Dock ligger stallet högt och det brukar hålla sig relativt torrt utanför stallet...vi får hoppas.

Skall ta en torvbädd med halm över och se hur det går. Hör gärna fler åsikter ändå.

usch jordgolv. Det lär bli jobbigt :D
Jag hade det när jag stog på lösdrift. När det hade regnat mycket förstördes torven helt! Blev bara massa lera!

Skulle tagit halm eller spån sugger upp bra. Men ibland kan det sugga upp för mycket och allt blir förstört.

Vill inte verka otrevlig eller så med mitt inlägg men jag hade det inte kul :confused: Vissa dagar kom man och allt va förstört :crazy:
Och det va så tråkigt.

Men man kan ju alltid testa.

Det spelar ingen rol för hästarna om det blir kallt! huvusaken är att det inte är dragigt! Kontrollera att inte marken blir alltför blöt vid exv vår- och höstregn. I så fall kommer ditt jordgolv förvandlas till en lerig geggamojja! Står stallet "torrt" och du inte har en häst-gräv-maskin kan det fungera hur bra som helst med jordgolv.

I våra uteboxar har vi jordgolv och ett tjockt halmlager. Fungerar jättebra och det frusna fullblodet frös inte ens när det var -30 grader i vintras! :)

En fundering bara, blir inte golvet äckligt efter en tid?
Menar, kiss och bajs som blir nertrampat i det, borde ju börja lukta väl??

Jag mockar bort kiss och bajs varje dag som i de andra boxarna. Det kiss som kanske rinner gemon halmen bör ju absorberas av marken.(?)

Håller på att bygga nya boxar. Det kommer bli boxar med öppen front så att hästarna står och kikar ut. Lite halvt om halvt uteboxar.

Golöver är i dagsläget bara jordgolv (mark) och min tanke var att ha en torvbädd och sedan ströa på med halm. Men nu kom tjag att fundera på om det funkar att bara ha halm och skippa torvbädden.

Är det någon som haft det så? Min fundering är först och främst är det ok, får man ha det så? I andra hand , finns det några nackdelar, blir dte för kallt på vintern trots rejäl halmbädd?

Om marken under av någon anledning är självdränerande, som ibland förekommer, är det en utmärkt lösning!
I annat fall bör du gjuta, annars får man lätt en lersoppa när det regnat mycket.
Ligger stallet högt eller lågt i naturen?

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästmänniskan Jag står i ett stall där fodringar under vardagar (3 ggr om dagen) samt utsläpp tidigare har ingått i hyran men nu pga. ändrade...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama