Ställer sig knepigt?

Polly_Mulle

Trådstartare
Med bakdelen före framdelen efter att hon legat i boxen eller rullat sig i hagen?

Visste inte om jag skulle lägga den här eller på Gnägg, men provar här...

Har en häst i stallet som reser sig upp som jag skrev ovan, inte alltid men säkert 19 ggr av 20! Har bara sett en häst göra så innan och han var inte frisk utan rejält taskig i rygg och bakdelen.

Är det jätteovanligt?
Tyder det på skador eller liknande?

Hjälp mig fundera lite är ni gulliga!

Sv: Ställer sig knepigt?

15 visningar och INGEN som har en fundering eller har sett hästar ställa sig likadnat??

En kompis till mig hade sin häst i en hage tillsammans med kossor, den reste sig så men jag tror den blev påverkad på nåt sätt..

Den här hästen har ALDRIG gått med kossor, utan är uppfödd i riktig lösdriftsflock på ca 20 sto m föl.
Det är därför jag är så nyfiken, har som sagt bara sett det en gång förr...

Min nyaste häst gör också det inte alltid men ganska ofta och oftare i boxen än ute. Först blev jag lite konfused reagerade inte på vad som var annorlunda men att det såg konstigt ut när hon reste sig till jag kom på vad hon gjorde. Har faktiskt aldrig sett någon annan häst göra så men efter att ha sett henne resa sig så undrar jag mer varför reser inte de andra sig så också, krävs ju mkt mindre ansträngning och framför allt så glider benen aldrig iväg som de kan göra när de reser sig vanligt ser mkt mer kontrollerat och samlat ut.
Om hon har gått med kor eller inte som ung har jag ingen aning om vad jag såg fanns det inga hos uppfödaren när jag köpte henne nu men hur det varit tidigare vet ju inte jag.
Jag blir inte längre förvånad av deras uppfinningsrikedom i olika saker, har sett de mest udda beteende hos hästar utan att det behöver betyda något annat än att de en gång kommit på att göra så. Tex har vi lika roligt var dag åt min stora lata drul när han rullar sig och skall byta sida så reser han sig bara fram (sitter alltså) och så tar han några steg åt sidan med frambenen så att han kommer åt att lägga sig på andra sidan. Händer det då något intressant så blir han kvar sittande och tittar, är mer än en gång en bil har saktat ner på vägen och stirrat på honom. Naturligtvis glömmer man alltid att ta med en kamera och föreviga min sittande luns.

Hm då är det inte bara jag som sett hästar med denna spännande teknik. Tack för att du delade med dig och jag vill se bild på sittande luns!! :D

Puttar lite och hör efter om någon mer sett detta spektakel???

Nä, har bara som några andra skrivit sett det hos kossor. ;)

Men har några kompisar som har hästar som sitter upp (riktigt sitter) när dom legat ner. Dom kan sitta så rätt länge också. Det ser lite roligt ut. :rofl:

Över 100 visningar? Är det SÅ ovanligt att de ställer sdig med bakdelen först?

Ha ha äntligen fick jag honom på bild. får jag presentera en styck sittande luns :rofl:
nilssitter.jpg

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 864
Senast: Fibusen
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka