stallbandage...

U

Uddatyp

har tänkt o pröva stallbandage mot gallorna min häst har.
men de e de att hästarna går in kl 15.30...vet att de är tidigt men de går inte att göra nåt åt just nu..
och eftersom ja inte är där efter den tiden så måste ja linda henne då.

de bli inte för länge med lindorna på från 15.30 till 9 nästa morgon?

om de nu hjälper med att linda...kan man linda varje natt eller hur ofta kan man göra de?
hört att de inte är bra att linda varje natt..

Sv: stallbandage...

vissa tävlingshästar står ju *paketerade * mer lr ,mindre dygnet runt

är där ingen som skulle kunna plocka på nattbandagen senare?

de ingår inte i stallhyran att ta bort och ta på sånt.
så de går inte..
men de e ju bara sånna snabba..som man bara knäpper på liksom..
går ju hur fort som helst att ta på och av.

visst kan man ha sin häst lindad såpass. hade ett halvblod på 80-talet som va stor(ca.170-175) därtill kraftig i typen, han va 11 år när jag köpte honom och mkt. tävlad upp till 1.50 hoppning. hade honom på en anläggning där han bara kunde vara ute 4 tim. om dan pga. dom goda tränarmöjligheterna, lindade honom varje dag för att benen skulle hålla sig torra, han luftade ju sig när han va i hagen. funkade jättebra.....skulle jag missa nån dag blev han lite "svampig"

Fleecelindor inga problem att ha på såpass länge, däremot skulle jag inte ha elastiska lindor så lång tid.

då användes nästan bara elastiska lindor, MED PADD under. (jag tycker att man bör ha padd under fleecelindor oxå)

de bli inte för länge med lindorna på från 15.30 till 9 nästa morgon?

borde inte vara någon större fara att ha hästen lindad så länge. Men kom ihåg att linda ordentligt, så att lindorna inte hasar ner å hästen fassnar å gör illa sej!

kan man linda varje natt eller hur ofta kan man göra de?

du kan ju till att börja med linda varje natt tills gallorna försvunnti. sen kan du ju pröva att sluta med nattlindorna ett tag. då märker du ju om de kommer tebax fort.
om du inte vill linda så finns det ju många olika sorters liniment som man kan ha på, som inte kräver att man lindar efter (blue lotion ex).

jag har brukat gjort så att jag lindat min häst när han gått hårdare (om man ridit något långpass eller tränat hårt). annars så kan man smörja med liniment.
som någon skrev så kan det vara bra att ha en pad även under fleece lindor.
elastiska lindor kan ju vara bättre att sätta på om man vet att de ska sitta på ett längre tag, då fleece lindor har en tendens till att halka ner efter ett tag.
men det finns ju även bra mellanting till fleece å vanliga elastiska lindor. Aerborn lindor (finns på hööks) är elastiska lindor som liknar fleece, men är inte lika tjocka och de är lättare att linda på.

hoppas det blir bra med gallorna och att mitt inlägg varit till någon hjälp! :)
:banana:

de är sånna stallbandage som man inte lindar..sånna snabba som man bara knäpper på..dom som e på hööks.
så de e inga lindor..

Jag skulle inte linda! ...om du inte vill linda VARJE dag året om..Själv lindar jag ytterst sällan...inför en tävling eller ngt annat viktigt tillfälle...Anledningen till detta är att hästens naturliga metod att transportera bort överskottet av ledvätskan (gallor är just en ökad mängd ledvätska) förstörs..eftersom man ersätter det med lindor istället...d e iaf vad jag har hört..Jag skulle skritta eller promenera hästen eller kyla med vatten eller ngt liniment..

//Krizz:)

men..hur ska man få bort gallorna då?
hästen har nämligen nästan alltid haft gallor..den förra ägaren gjorde inget åt de så ja tänkte att åtminstonde testa att se om de går med lindor.
ja har inte testat linement..kanske man ska testa först?
funkar de inte så funkar de inte..men man kan ju testa.

ja kan ju inte skritta hästen hela tiden heller..

om hästen har gallor av ena eller andra anledningen, och stallbandage hjälper är det ju jätte bra, inte behöver man linda varje dag för det, hur går det då eftersom du själv lindar ibland...?har du förstört den naturliga förmågan...? är hästen stor, tung eller gammal tycker jag det är mer än ok. att ha stallbandage.(i andra fall med givetvis) linement är ju isåfall inte heller naturligt, bandagen är ju skonsammare mot huden. och inte behöver man fundera över väta heller(linement +vatten kan ge blister skador).

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har blivit ombedd att omstrukturera min dagbok. Jag hoppas att det blir mer överskådligt. To 6 juni – Magkrasch och stugsittande...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 139
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar