Stallbandage på Gaffelbandsskada

russell

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst med en skada högt upp i gaffelbandet på ena bakbenet. Hästen har varit på klinik flera gånger innan och det har missats dom gångerna. Han har då haft det i säkert 4-5 månader, så det är ingen aktiv skada. Hästen går ute i hage på dagarna och skrittas för hand 30 min varje dag.

Jag har funderat på att använda stallbandage om nätterna, eventuellt Back on Track. Hur gör man på bakbenen, lindar bara båda bak, eller ska alla fyra benen lindas?

Tips mottages tacksamt! :-)

Båda bak räcker :)

Har en vän vars häst har en skada i gaffelbandsfästet fram, den hästen får inte springa över huvudtaget. Går i sjukhage och skrittas uppsuttet 30min/dag..

Båda bak räcker :)

Har en vän vars häst har en skada i gaffelbandsfästet fram, den hästen får inte springa över huvudtaget. Går i sjukhage och skrittas uppsuttet 30min/dag..

Tack!

Min ska gå ute i hage, absolut inte stå i sjukhage. Men ska aktas för alltför kuperad terräng och för djupa underlag. Har återbesök om en måndag för att utreda djupare och se hur omfattande skadan är.. :(

Tråkigt! Hoppas det är bra snart!

Är din häst kollad med ultraljud? Isf borde man redan nu veta hur "omfattande skadan" är tycker jag.. Jag hade inte velat åka hem med en häst där jag inte vet hur skadad den faktiskt är..

Tråkigt! Hoppas det är bra snart!

Är din häst kollad med ultraljuda? Isf borde man redan nu veta hur "omfattande skadan" är tycker jag.. Jag hade inte velat åka hem med en häst där jag inte vet hur skadad den faktiskt är..

Han är ultraljudad ja, tyvärr är han väldigt tjockhudad och det var väldigt svullet. Han blev behandlad så att svullnaden ska gå ner så man kan se lite bättre. men det dom kunde se var att fibrerna i "senan" var mycket svagare där den är skadad. Dom tyckte att eftersom han redan har gått med det så länge så är det inget akut och antagligen ingenting som blir värre, eller bättre för den delen. Kanske ska inflika att vi har varit på flera olika kliniker, bla Strömsholm, som inte tyckte det var nödvändigt att ultraljuda, för hästen hade ju bara "växtverk".

Känner bara att det var tur att jag inte släppte det. Så jag åkte till en Equiterapeuft. Hon tyckte absolut att en veterinär skulle titta på honom, så dom klämde in oss när vi redan var där. Och på så sett så gjorde vi en ny undersökning, och dom tyckte absolut att det skulle ultraljudas! Vilket väll var supertur!

Linda om du vill du, båda bak i sådana fall, men på en så gammal skada gör det tyvärr varken till eller från för själva gaffelbandet.

Däremot så undrar jag lite över att den var så svullen - det tyder snarare på en ny skada än en gammal. Kan den ha slitit upp en gammal skada/fått ännu en skada? Då skulle jag inte våga chansa på att ha den i hage där den kan springa/skutta

Liknande trådar

Hästvård Nyss hemkommen med en häst som har en konstaterad lindrig/liten skada på gaffelbandsgrenen lateralt fram… Skadan uppkom efter en dag i...
Svar
5
· Visningar
642
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Igår kväll började Slyngeln plötsligt klia sig "överallt" och var klart besvärad utan att verka hitta stället det kliade på ordentligt -...
Svar
6
· Visningar
1 214
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 751
Senast: tuaphua
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 039
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka