Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

rosetta

Trådstartare
Jag är hästlös och har varit det under 4 månader. (Har häst på G nu)..
Stallägaren kräver mig på full stallhyra då han hävdar att han fortsatt har kostnader för personal och foder!
Har han rätt att ställa in sina egna hästar i "min" box, eller ännu värre, har han rätt att hyra ut boxen i andra hand till jag kommer tillbaka och sko sig på dubbla hyror?

Kan tillägga att stallet är fullt så det finns inte någon ledig plats för mig om jag vill komma in med ny häst i morgon (givetvis kommer han ställa ut en av sina hästar när jag kommer). Jag är helt med på att jag ska betala kallhyra. Jag vill inte säga upp min plats då det är kö i de flesta stallet i min närhet. Någon som vet? Det ska väl stå 1 st tom box i stallet om jag betalar?
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Låter mycket märkligt att han kan hyra ut boxen till ytterligare en person.
Om du har hyrt en box och betalar för den spelar det inte någon roll om du har en häst i den eller inte.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Vad jag förstått är det skillnad på om du hyr "en box" eller en specifik fox. Är det en specific box får den inte nyttjas, men är det en box vilken som helst är det ok för stallägaren att fylla upp stallet bara han/hon ser till att du du får en tillgänglig box den dagen du behöver det.
Huruvida stallhyran ska vara full eller kallhyra vet jag inte och borde specificeras i det avtal ni har?
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Utan att veta vad som står i avtalet er emellan så är det generellt så att betalar du fullt pris för boxen så ska den vara tom.

Om det är så att din box hålls för dig men att den nyttjas på annat sätt under tiden kanske man kan komma överens om en summa som du betalar för att hålla kvar boxen men annars så ska boxen vara din att nyttja när som helst.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Så Skogstrollet, vad du menar är om han har rätt att hyra ut min boxplats en gång till för att jag inte fysiskt nyttjar den då jag betalar full stallhyra? Har man rätt att ta ut dubbla boxhyror?
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Kan tillägga att stallet är fullt så det finns inte någon ledig plats för mig om jag vill komma in med ny häst i morgon (givetvis kommer han ställa ut en av sina hästar när jag kommer).

Då finns det väl visst en ledig plats för dig? Även om boxen inte står tom nu så skriver du ju själv att stallägaren kommer att ställa ut en av sina hästar när du tar dit en häst.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Så Skogstrollet, vad du menar är om han har rätt att hyra ut min boxplats en gång till för att jag inte fysiskt nyttjar den då jag betalar full stallhyra? Har man rätt att ta ut dubbla boxhyror?

Nej det är inte vad jag menar, läs igen.
Om du betalar för "en" box, och den dagen du kommer dit med din nya häst och det finns "en" box åt dig - så har han fullgjort sitt avtal med dig. Om han sen har andra hyresavtal med andra rör inte dig, så länge du får och har tillgång till "en" box i hans stall.

Har du en specifik box (box nr 12 är din enligt avtalet) ska den stå tom om du inte använder den. DEN boxen kan han inte hyra ut till någon annan och samtidig ta hyra av dig ifrån.

Men för att svara på din fråga måste du berätta vad det står i ert avtal.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

KL

Den här diskussionen har varit uppe tidigare i en tråd och vad jag minns så var det fullt ok att stallägare gör så, så länge det finns en tom/ledig box för den som hyr.
Det var också ok med tillfälliga lösningar/tillfälliga boxar eller att aktuell box brukas tillfälligt.
OM det inte handlar om specifika boxar, då kan det vara annat.

Skogstrollet svar var ett bra exempel och givetvis beror mycket på hur avtalet ser ut.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Det handlar om avtal och marknad. Vad är du beredd att betala för att ha tillgång till boxen?

Du kan inte begära att få betala kallhyra, det är en avtalsfråga. Säger stallägaren att du måste betala fullt för att inte bli av med boxen, är det vad som gäller.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Fast nu har jag fått ett "riktigt" svar! Jag kontaktade en jurist och till svar fick jag att om jag betalar full hyra så ska en box vara reserverad åt mig under hela perioden. Däremot kan stallägaren komma överens med mig som hyresgäst om att få låna min box under perioden. Bra för alla att veta!
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Vilket svar du får beror ju på hur du frågar.
Har juristen läst ditt avtal?

Om avtalet är ett uppstallningsavtal så är det nämligen inte så.
Men om du frågar enligt "Jag hyr en box" så är det så, för då gäller reglerna för lokalhyra.

Så hur frågade du egentligen?
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Det låter ju inte vettigt! Du kan ju inte betala hyran om inte DIN häst står där?
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Min spontana reaktion är, utan att göra någon som helst research, att det är konstigt att stallägaren ska kunna göra dubbel vinst på samma box. Men kanske är det så.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Jo det går att göra dubbel vinst.
Bara inte hyresgästen blir lidande av det.
Vilket inte är fallet om det omedelbart frigörs en box när hyresgästens häst anländer.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

I mitt förra stall, står/stod det i kontraktet att vid uppsägning gäller full stallhyra under uppsägningstiden. Inte kallhyra. Inte riktigt samma sak som i ditt fall, eftersom du "reserverar" en box (inte säger upp) i väntan på en häst att fylla den med. Men min poäng är att det är en avtalsfråga. Jag är inne på samma spår som Skogstrollet var tidigare i tråden.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Det låter ju inte vettigt! Du kan ju inte betala hyran om inte DIN häst står där?

Vill man ha sin box kvar så måste man betala hyra, eller struntar du i att betala hyra när du åker på semester. Då använder du ju inte lägenheten.;)
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Visst är det vettigt. Du måste ju betala om du vill behålla boxen. Vissa tar bara kallhyra, andra tar full hyra även om inte hästen är där.

Allt handlar om avtal. Men som Boj skriver, vill du ha kvar lägenheten får du vackert betala hyra även om du inte själv är där under semestern.
 
Sv: Stallägare rätt att hyra ut samma box 2 gånger

Och det finns det ju tydligen, då stallägaren skulle flytta ut sin häst om du ville ha in en egen. Det anses då som att det finns en reserverad box.

I de flesta fall skriver man ju inte in vilken box som hästen disponerar, utan bara att det finns en box för hästen att disponera.

I det stall jag hyr så står det just bara att jag hyr en box 8 kvm eller större, eftersom vi har olika storlekar och de mindre boxarna är lite billigare per månad. Har man då en box på 9 kvm, det kommer en häst som är större och inte ryms i 8 kvm men vår häst gör det så kan vi flyttas till den om det faller in med versamheten.

Nu kommer det iofs inte att ske i vårt stall, men som ett exempel för att få en fungerande verksamhet.

Så vad står det i ditt kontrakt, att du hyr en preciserad box eller står det att du hyr en box? Här mellan är det stor skillnad som Inte_Ung påpekar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 051
Senast: Skye
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 278
Senast: Piaff
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 057
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 824
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp