Ställa ut Blandisar?

Ja, de ställs ut i huskattsklass. Eftersom det inte finns någon standard för dessa katter att dömas efter så tittar domaren på sådant som temperament, utstrålning, kondition, charm osv.
Huskatter kan inte ta några certifikat eller titlar (undantaget World Winner och Scandinavian Winner, om en huskatt bli bis på en sådan tävling så får de titeln WW eller SW), men de kan bli nominerade och bli BIS (Best In Show).
Huskatterna delas in i långhår och korthår.

För huskatter på utställning krävs att de är minst uppskattningsvis 6 mån gamla och kastrerade, samt förstås ID-märkta och vaccinerade, som alla katter.

Ja, det finns huskattklasser. Det som skiljer är ju att det inte finns någon standard, så domerna dömer efter vad de "känner för", ofta är temperamentet extra viktigt.

Eftersom det inte finns någon standard att sätta poäng efter kan inte husisar ta titlar (förutom på Scandinavian Winner). De tävlar inom hårlag, alltså långhår mot andra långhår, och korthår mot andra korthår.

Katter över 10 mån måste vara kastrerade, i övrig gäller samma regler som för raskatter.

De domare jag gått assistent hos vill att katterna ska se ut som just huskatter, och en typad katt (dvs med ett utseende drivet långt åt något håll, tex siames eller perser) har alltså inte gått lika bra. Men givetvis är det helt beroende på domare.

Är man mycket utställningsintresserad kanske en raskatt ändå är att fördra, eftersom det kan bli lite tråkigt i längden, när de andra får avancera och ta titlar.

Vad jag vet kan alla katt raser ställas ut även bondkatter. :D

Så om Ossie (Norsk skogskatt/Bonnkatt) vill, kan hon alltså följa med och vara utställningsfin någon gång?
:d

Liknande trådar

Övr. Katt Då bägge katterna bara vill dricka ur kranen och jag är less på starta och stänga av kranarna hemma så funderar jag på fontän. Funkar de...
Svar
5
· Visningar
379
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Nu är min killes katt försvunnen igen. Hon brukar aldrig gå långt, utan håller sig till området. Men grannens katt är alltid ute (aldrig...
Svar
3
· Visningar
391
Senast: MiniLi
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
14
· Visningar
1 128
Senast: ameo
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
454
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka