Stall/boxar utan gjuten grund

PopcornPlayer

Trådstartare
För en herrans massa år sedan arbetade jag på en anläggning som hade en mindre stallänga med åtta boxar i. Hälften av dom var formade som uteboxar med boxdörrarna direkt ur ladan. Dessa boxar hade ingen gjuten grund utan det var tjocka permanentbäddar direkt på marken. De andra fyra fanns inne i ladan med en stallgång emellan dessa. Stallgången mellan var i trä, och boxarna vill jag minnas var också tjocka permanentbäddar direkt på marken.

Min fråga är, får man ha det såhär? Och får man det vad finns det för för och nackdelar med detta?

Sv: Stall/boxar utan gjuten grund

"Mitt" förra stall såg ut så. Alla boxar stod direkt på marken och stallgången var sandjord. Det är ganska vanligt häromkring (nordöstra USA). Fördelen som jag kan se är att det är lättare att flytta runt boxväggar, minska och utöka den relativa ytan - man behöver inte borra i betong. Det är inte svårare att mocka och det verkar ganska mjukt och skönt får hästarna att sova på (naturligtvis stod de på gummimatta + strö ovanpå sandjorden). Dessutom blir det aldrig halt i stallgången om någon råkar hälla ut tio hinkar vatten.

Att kratta stallgången är dock väldigt tråkigt. Sopborstar är trevligare än krattor.

Hur är vädret i NO USA? Min tanke är att här i Sverige så borde det bli väldigt kallt vintertid. Marken kanske iofs inte fryser på samma sätt när det ligger en permanentbädd på den?
Har någon tanke på att ha ett par boxar så och sedan lägga marksten i stallgången (någon typ som inte är så hal då)

fast, en gjuten betongplatta ger ju absolut ingen värme.. inte ens om den är isolerad under (vilket man inte gör när man gjuter platta till stallar) snarare så blir det varmare.. dels av markvärmen (en betongplatta sprider kylan från sidorna och hindrar markvärmen) och dels av permanentbäddarna som alltid finns kvar, även om man mockar ur allt strö..

Nej, det är jag fullt med på. Min tanke var mest om marken fryser vintertid, så torde det ju vara kallare att stoppa ner foten på en bit fryst mark än en betongplatta i frystemp. Fast med bäddar borde det som sagt inte marken frysa högst upp. Men marken borde alltså vara varmare än betongplattan även utan strö på?

Jag vet egentligen inte om man får ha det.
Men antar att det delvis beror på vad man har för gödselhantering. Du får säkert inte ha ngn permanentbädd på det sättet för då antar jag att den kan läcka ut kväve och fosofor och annat till marken.

Även med singel under bädden?

Kan lägga till att jag är fullt införstådd i att denna diskussionen får tas med kommunen sedan om det nu skulle vara ett alt sedan, jag spånar mest nu :)

Det är ungefär som i medel-Sverige fast vi har längre dagar och därför mer solljus (New York är väl ungefär på samma breddgrad som Venedig). I vintras var det smällkallt i en hel månad och vattnet frös sönder rören i tvättstugan i lägenhetens källare men ute i stallet var marken minsann fortfarande "normal". Kanske är det lättare att värma upp sandjord än betong, och hästarnas kroppsvärme hjälpte till att hålla golvet ofruset? Jag gillade verkligen sandjordsgolvet - det bidrog till att stallet blev tystare och även när man tappade grepen i golvet och välte metallhinkar med borstar i, hördes det knappt alls. Lugnt och bekväm stämning.

Ja, jag gillar faktiskt lösninger mer o mer ju mer jag tänker på det.
Vet även att det finns en ridskoleanläggning som anordnar en hel del fälttävlan som inte heller har gjuten platta som grund. Efter vad jag har googlat fram finns det även en hel del lösdriftshallar utan gjuten grund, så olagligt lär det inte vara.

Någonting som jag gillar är när man inte gjuter en platta, utan lägger sant och sen gummiplattor som golv inne i boxarna. Normalt brukar dock stallgången vara gjuten. Det blir himla fint.

Nackdelen med det är att boxarna blir lite för torra i spånet, så hästar med känsliga hovar får torra hovar. Men har man permanentbädd ovanpå gummiplattorna så händer ju inte det.

Green%20interlocking%20EVA%20mats%20in%20stable%202_jpg.jpg

Tusen tack för bilden. Var hittar man dessa mattor?
Spån avskyr jag, så i så fall blir det permanentbädd m torv o sen torv eller halm ovanpå.

Hur löste man problemet med att boxväggarna stod direkt på marken? För trät borde väl börja ruttna? I gamla lador och så har man ju stenblock som håller upp väggarna en bit ifrån marken.

Jag skulle gärna vilja ha ett sådant stall som du beskriver, det låter väldigt bra. Och som du sa miljön borde ju bli mycket trevligare.

Längst ner mot marken satt en metallskena har jag för mig - i alla fall på boxfronterna. För mellanväggarna minns jag faktiskt inte hur lösningen var men alla plankorna ligger ner horisontellt istället för att sitta vertikalt så en rutten bottenplanka kan man ju säkert lätt byta.

Jag står inte i det stallet längre och har inga bra bilder på hårddisken men här får man kanske ett hum om konstruktionen:

adrianeating.jpg

adrianwithdressagesaddle.jpg

Jag kan försöka gräva upp andra bilder om någon är intresserad.

min granne ska göra ngt sånt i ett nytt kall stall, dvs ha gummi mattor + permanent bädd, de har hård gjord mark under med singel och sen ska de nog ha sand på det, det borde i alla fall vara mjukare och varmare än att stå på betong golv.
har själv funderat på att göra ner grävda boxar med gummimattor, verkar bra^_^

Jag har ett sånt stall utan betonggolv.
Men det är bara 2 boxar i det stallet.
Har ju lösdrift annars men i med lagen kräver att d ska finnas sjukboxar.
Att det ble utan betonggolv det är för att vår hyresvärd inte gick med på att göra betonggolv.
Å vi tjafsade inte så mycke med han i heller i med d e ju typ sjukboxar och dom används ju väldigt sällan.
Förutom att jag gör i ordning hästarna å sånt där när jag ska ut å rida då e ja ju där.
Är väl mest vintertid jag använder boxarna när man har varit ute å ridit å hästen e svettig så då får han stå inne å torka.
Jag tycker det funkar bra med ett sånt golv å det är ju som sagt tyst när man går på det.
Trivs i mitt lilla stall :)

Här ser man den lilla boxtröskeln som håller allt spån på plats. Tyvärr har jag inga bilder från en boxinsida.

IMG_1428.jpg

Det är öppet upp till taknocken och hästarnas boxar har inget innertak. Boxarna ligger tio och tio i fil med "ryggarna" mot varandra. Ovanpå "ryggen" där boxarna möts ligger ett litet loft utan väggar. Det är som en lång plattform som löper längs hela stallet så långt boxarna når (boxarna når inte ytterväggarna på kortsidorna utan man kan gå runt alla boxar som i en oval).

deathnoise.jpg

Det var alltid underbart fin luft i stallet och precis lagom varmt (kallstall). Varje gång slutar i en stor ytterdörr, så varje kortsida har två stora dörrar. På långsidorna finns det en likadan dörr samt "människodörrar". Sadelkamrarna ligger i en separat byggnad fem meter bort, och foder förvaras på en kortsida inne i stallet.

Det var ett friskt och trevligt stall på många vis. Synd bara att stallägaren är en riktig :devil:.

Ja, jag gillar faktiskt lösninger mer o mer ju mer jag tänker på det.
Vet även att det finns en ridskoleanläggning som anordnar en hel del fälttävlan som inte heller har gjuten platta som grund. Efter vad jag har googlat fram finns det även en hel del lösdriftshallar utan gjuten grund, så olagligt lär det inte vara.
Det är inte olagligt att ha boxar utan betong. En permanentbädd är ju tänkt att suga upp all urin så det blir av den anledningen ingen urlakning till omgivningen (dessutom regnar det ju inte inomhus och då rinner ju inte gödseln iväg heller). Det som kan vara en nackdel kanske är när man mockar ur bädden. Det kan vara lite svårt att inte få med singeln (eller vad man nu har) som ligger under bädden. Men det är nog den enda nackdelen jag kan komma på i alla fall.

Kanske är olika beroende på vilket län man bor i, men vi har fått besked om att man måste ha betong under boxarna. Har en loge med jordgolv som ska renoveras och enligt den personen vi pratade om vad det inge snack om saken, vi är tvungen att gjuta golv om vi ska ha hästarna där.

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 156
Senast: __Stilett__
·
S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 269
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar