Stålbensfraktur

F

Fillo

Tog in min häst från hagen en eftermiddag, hon var lite däven men ingen hälta eller så, trodde mest att det berodde på värmen. När jag sadlat och satt upp för att rida ner till paddocken märkte jag omgånde att hon inte var ren, bad en kompis titta på henne men vi kunde inte se ng i skritten, så vi satt henne på lina och i traven kom hältan på frambenet.
Besökte vet dagen efter och de konstanterade då efter en lång hältutredning att det var en fissur i strålbenet. Jag trodde inte i min vildaste fantasi att detta kunde hända oss! Vet var inte speciellet positiv till det hela då vi var där efter ca en vecka igen för att få slå på en ringsko. fick en kommentar av veterinären i stil med att jag troligtsvis kan rida min häst igen men då enbart i en paddock med mjukt underlag, men chansen var minimal. Själv rider vi fälttävlan så jag gissar på att vi är ganska körda.
Är det ng som har en positiv erfarenhet ¨så hade det varit toppen om de ville dela med sig av den till mig, allt jag googlar på om strålbensfrakturer är negativt och har överlag slutat med avlivning.
I morogn är det domedagen för oss, då skall vi på återbesök efter närmare sju veckors boxvila, och tyvärr så tror jag att jag har ridit på min underbara pålla för sista gången.
fillo..

Sv: Stålbensfraktur

generellt dålig prognos på strålbensfraktur, men jag har faktiskt själv skott en travare (några gånger under konvalecensen) som senare blev frisk från just denna åkomma.

Jag vet inte hur det är med frakturer på strålbenet, men vid "vanlig" strålbenshälta brukar de funka bäst på hårt underlag.

Var hos veterinären i går, fick ytterligare 6 veckorsboxvila på henne!
Därefter ytterligare ett besök i september och sedan ett halvårsvila innan jag får sätta igång henne.
Hon är fortfarande halt, fissuren hade läkt ihop lite grann. Tyvärr är jag i dagsläget ganska överygad om att jag har ridit henne för sista gången. :(

Usch, din stackare... jag lider verkligen med dig. Har ingen egen erfarenhet av stålbensfraktur men satt i ungefär samma situation som du för ungeär 1 ½ år sedan då min häst hade fått diagnosen kronisk kotledsinflammation (=aldrig mer ridas ordentligt/avliva). Men när vi åkte upp på "domedagen" till vet kunde ingen av oss tro våra ögon - hon haltade inte det minsta lilla! Idag fungerar hon som vilken häst som helst och jag kan inte begripa hur nära jag var att ta bort henne.
Så ge inte upp än, miracels DO happen! ;)

Jag står just nu med en utdömd häst pga strålbensfraktur. Även han har fått vila 7 veckor men det gick inte ha honom i sjukhage, han sprängde staketet varje dag och i boxen stegrade han sig... Så han har inte blivit bättre. För att bli helt frisk krävdes sjukhage i ett år och baserat på det så finns det ingen chans att han nånsin blir frisk. Jag är just på g att skicka in försäkringspapper och ordna med allt praktiskt runt omkring..

Tyvärr är det väldigt dålig prognos :( Min vet. sa att det främst är ponnyer som klarar sig då de inte är så tunga.

Jag red min dagen innan, en jättehärlig tur, och nästa dag var han blockhalt i hagen.

Här är några trådar startade av Chili och av mig som handlar om strålbensfraktur. Den hästen som jag har skrivit om fick sin diagnos i höstas men frakturen är flera år gammal, kanske ända sedan hästen var unghäst. Fungerar i dagsläget likadant som hon har gjort hela tiden under de 3 åren nuvarande ägaren har haft henne. Hon går lite mer med "symaskinssteg" än vad hon skulle ha gjort utan den här skadan. Ringsko och tätare intervaller med skoningen men hur det kommer att hålla i längden är det ingen vetrinär som kan uttala sig om.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=827791&highlight=str%E5lben+helt

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=886924

Hej!

Nu har jag lustläst alla tådar om strålbensfrakurer och tömt hela googel på info. Med risk för att igen låta negativ så ser det inte så ljust ut. Veterinären har skrivit ut Vetranquil så jag får droga henne så att hon håller sig lugn. Känner att detta inte är rätt mot hästen. VAd är det för liv, totalt 12 veckors boxilva, därefter rasthage i 1/2 och ändå är inte oddsen bra efter detta enl veterinärerna själva. Min häst är mega deppig, ögonen är tomma på glädje, jag tycker så synd om henne och kan dessvärre inget göra.
Någon som kanske har tips på hur man piggar upp en deppig häst ???
/Fillo

Hej!!
Jag vill bara komma med ett litet inlägg att efter totalt 3 månaders promt boxvila har nu hennes fraktur mirakulöst försvunnit!! Hon är inte halt, dock lite stel och jag har nu börjat att promenera henne dagligen och det finns inte ett tecken på någon som helst hälta!! I nästa vecka skall jag börja skritta henne igen, uppsutten!!!
Det finns allt hopp vid strålbensfrakturer!!!!

Kul att det går framåt! En kompis häst fick en liknande skada nära en led i hoven och prognosen var extremt dålig. Men efter cirka ett års vila är de nu igång och rider några minuter varje dag, och hältan är borta helt. Så det finns hopp!

Hej på er alla,

Nu kommer verkligen positiva besked om strålbensfrakturer.
Vi är nu full igång, skritt, trav galopp, har inte vågat mig på att hoppa än men än så länge funkar hon kalasfint!!
Min lycka är fullkomlig!!

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Autistisk bror
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat