Stärka relationen med hästen och leka med den?

finapina

Trådstartare
Läste just en artikel i en hästtidning om att långt fler borde leka, umgås och busa mkt mer med sina hästar än dom gör. Även låta hästen ta egna initiativ i t.ex ridning. Dvs inte " bara" rida och träna. Hur gör ni? Vad gillar er häst att göra? Promenader? Busa med boll? Bli jagade? Hur får dom ta egna initiativ? Nyfiken i en strut är jag!:)
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Mina hästar är dressyr-hästar och kan inte få ta egna initiativ hur som helst vid ridning. Då skulle man inte kunna utbilda dem till så avancerade saker.

Däremot kan jag på en utbildad häst på helt slack tygel och avvaktande sits driva och uppmuntra dem att välja väg i svår terräng.

Jag uppmuntrar dem i utbildningen i dressyren att testa saker. De får inte göra fel, tex hänga mot tygeln, ignorera hjälper de kan eller försöka skicka av en. Men att det inte blir rätt sak de testar är helt ok. Bara de inte gör generalfelen.
Ber jag om galopp är det ok att inte fatta det i ett läge av utbildningen. Men har man lärt sig gå i form och graden av kontakt i tygeln är det inte ok att skena runt ridbanan och ignorera hjälperna och hänga i underhalsen. Går man däremot kvar i eftergift och testar sluta tex - helt ok. Då testar vi igen.

Jag tror man kan ha mkt starka band genom att bara berömma då hästen gör rätt och be den om lagom svåra saker.
En välutbildad dressyrhäst vet att den är kung. Även om den följer. Och då har man BAND.

Jag tror det är svårt för dem att veta när de ska bestämma och när vi ska det. Konsekvens tror jag på. Mina har varit nöjda. Trots att jag leder och de följer.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

En klok hopphäst kan ta egna initiativ - när det behövs. Det betyder dock inte att hästen får vara olydig, för det kan också bli en risk.

Annars tycker jag att man visst kan leka med hästar, så länge hästen är med på noterna. En häst som får göra något roligt då och då hålls på ett gott humör.

/V
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Jag leker en del med min i paddocken, springer, hoppar hinder, löslongerar eller bara myser/ lite smått tricktränar. Började med det i höstas och märker stor skillnad på hästen, hon är mycket trevligare och positivare nu :)
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Jag tycker inte att ta eget initiativ ar att gora saker de vet ar fel. Da far man ju ratta till det. Samma sak nar initiativet inte riktigt fungerar i vad nu for situation man kan vara i. En initiativtagande hast for mig ar inte en olydig hast. En olydig hast tar inte initiativ. Det ar liksom tva skillda saker.
Jag har en hast som garna tar eget initiativ, da fragas det forst. Och sager jag ok sa gar han vidare med vad det nu kan vara. Sager jag nej sa slapper han det.
Sa jag haller med.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Jag lösjobbar min häst på ridbanan regelbundet och det tycker jag stärker relationen otroligt mycket.

Han kommer på inkallning, följer mig lös bla och jag märker att det sättet jag jobbar honom på uppmuntrar honom att vilja vara med mig/tycker jag är rolig och det är nåt som ingår i min grundfilosofi, att jag ska vara en rolig, intressant och trygg person.

I skogen kan jag rida kravlöst och ibland "flängrida" lite just för att skuffa undan krav och ett strikt upplagt träningspass..vi alla behöver breaka ibland och släppa kraven..även ett unikt tillfälle för mig som ryttare att träna på sits och rida för endast säte/vikt. Likaså där lägger jag in dessa mer kravlösa pass där fokus mer är på bus.
 
Senast ändrad:
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Förut så räddade det nästan livet på mig när min ponny tog eget initiativ! Det var en arg älg som kom emot oss som jag inte såg och han satte full galopp åt andra hållet. Sen tyckte han konstigt nog att bli jagad av en älg var kul och lyssnade på min minsta vink, så att hästen är olydig om den tar eget initiativ är inte alltid rätt;)
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Min unghäst gillar även att ta upp en kork som jag nästan aldrig får upp själv:D supersött och uppskattat;)
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Kanske lägger jag för mycket mänskligt i ordet leka - för leka med människor - nej det gör man inte när man är häst. Jag ser det lite som att när jag hanterar min häst är den på jobb och har där en uppgift att sköta. Leka får han göra med sina hästkompisar i hagen. Men det betyder inte att jag är en kall tyrann som ska styra allt med järnhand men han ska lyda mig och göra det jag bestämmer. Å andra sidan, märker jag att han inte är på humör för vad jag vill göra så lägger jag ner. Att vara lyhörd för hästens signaler är väldigt viktigt i min relation till hästen. Men leka - nä.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Kl.
Nej jag leker inte med mina hästar är alldeles för ömtålig för det och springer lika fort gör jag inte häller.

Men dom får komma med egna initiativ vid hantering och ridning, ser det snarare som en fördel när jag rider ut då det inte är jag som har bästa kollen på vad som finns under hovarna på hästen även i hoppningen har jag stor fördel att hästen kan tänka själv och vågar säga att nu har matte total fel, i alla fall på den nivån jag rider:D.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Jag kör lite enkel trickträning och där får han prova sig fram vad som är rätt och belönas efter det. Han får ta egna initiativ i hoppningen där jag inte alltid lotsar honom rätt. I dressyrarbetet jobbar vi dock stenhårt med konsekvens, eller vi borde gör det, fram ska vara fram direkt och galopp ska vara galopp direkt etc. Ute kan han få gå in på någon stig han gillar ibland men han ska gå dit jag vill när jag bestämt mig.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Min äldre häst leker jag mycket med. Han kan en del trick och gillar t.ex. "agility" (d.v.s. Jag pekar på ett hinder och han springer och hoppar över det). Han är duktig på att kommunicera med människor (eller väldigt lätt att läsa av, beroende på hur man ser det). Ibland är jag ute och "åker häst" och då får han vingla runt som han vill, ibland kräver jag disciplin och arbete. Han har inga problem med att jag inte är helt konsekvent med vad jag tillåter.

Min yngre (nåja 13år), kan jag inte behandla på samma sätt. Hon är trygg med regler och håller sig till dom. Om jag inte håller mig till dom normala spelreglerna blir hon störd, stressad och sur. Hon har inget intresse av trickträning. Jag bestämmer alltid när jag rider henne. Däremot kan jag välja att göra saker som jag vet att hon vill, t.ex rida hennes favoritslinga eller galoppera när jag känner att hon vill dra på.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Precis så är det ju! Väldigt individuellt!

Hade ett äldre sto som älskade att få bestämma väg själv när vi var ute i skogen. Ibland släppte jag tyglarna och lät henne gå som hon ville, och aldrig att hon valde vägen hem! Nej, in på små slingriga djurstigar, över stock och sten. Och hon visste precis när det var slut på det roliga och jag började bestämma igen.

Ett annat sto gillade inte det där, hon blev osäker och ville ha guidning. Men henne lekte jag mycket med i paddocken i stället, löslongerade, longerade runt/över/mellan/under olika grejer, byggde små trailbanor. Uppsuttet eller vid hand.

Har nog alltid "lekt" mycket med mina hästar och försökt att göra sånt som utvecklar den finstämda kommunikationen.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Min är inte busig varken med hagkompisen eller mig, han vill ha lite "arbete" när vi umgås. Men att löslongera, ledningsövningar i frihet ("gå fot", svänga när jag svänger, backa när jag backar osv), gå ut på "titt-promenad" och att han ibland får välja väg i skogen (men inte ofta, förstår inte varför han jämnt vill in i snårig granskog), har stärkt vår relation och gör att vi båda tycker att det är superkul att umgås :). Känslan av att kunna styra en häst som springer lös på en bana och sen kunna kalla in han till mitten, och sen kunna gå runt med han precis som om jag hade ett grimskaft på... obeskrivlig lyckokänsla, speciellt första gången!

I stallet så får han ibland gå ut från boxen till stallgången och spankulera runt, om han frågar först och jag säger ja. Tjuvgår han ut ur boxen behöver jag bara titta argt och peka och säga "gå tillbaks" så går han tillbaka. Öppen boxdörr när jag tar in han för skötsel alltså, han går på lösdrift.

Men första tiden tillsammans fick jag vara lite hårdare, eller ja vad ska man säga, sätta upp reglerna. Han är smart så han fattade fort att han får stå vid boxöppningen, men inte sätta hoven utanför om inte jag säger ok till det.

Nästa steget som jag vill ta är att få till bättre halter i både longering och löslongering, lära han att tolerera att jag kliver upp från pall, och börja med lite trickträning :).

Vid dressyrträning på banan är det striktare regler som gäller, men han är bra på att läsa av mig på om "nu är det slapp- och lek-dag" eller "nu tränar vi på allvar-dag".
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Ja, ju mer man arbetar lite friare med hästarna, desto mer märker man att de utan tvekan kan skilja på lek och allvar! Att de snabbt som ögat läser av vad de får och inte får, om man tillåter dem att kommunicera mer finstämt.

Jag tror att man måste tillåta och uppmuntra hästen att tänka själv, att ta egna konsekvenser, och att aldrig släppa på vem som sätter gränserna.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Mitt sto har jag löslongerat endel och tränat lite trick ..eller ja, lärt in spansk skritt. Löshoppat har hon också gjort några gånger :) Har också haft henne lös nån gång då och då. Även om detta är lite "lek" så är det jag som är ledaren och hon följer mig.

Vad du menar med egna initiativ vet jag inte. Men jag låter henne inte bestämma. Däremot när man lär in något nytt är det ok att "testa" sig fram. Hästar vet inte vad man menar i början och då måste de få testa, när det sedan blir rätt kommer beröm.
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Shettisen kan springa lös på vår åker intill gården utan att rymma eller sticka iväg. Vi springer i kapp, jagar varandra, hoppar över diken. Hon kommer då man ropar på henne. Då får hon en lucernbit, sen får hon springa iväg igen. Lite som en hund;) Hon har blivit mycket lättare att köra och tömköra sen vi började lösträna.

Stora killen gillar också att jaga och bli jagad, men det gör vi bara i hagen. Till skogen går vi ofta och bara "är". Äter lite bär på somrarna, hittar nya ridvägar, kollar runt oss...Han kan gå lös brevid. På vintrarna brukar vi köra agility på gården med lite olika hinder, koner och cavaletti. Han gör allt för en liten lucernbit så han är väldigt enkel att "dressera".

Att klia varandra gör jag med båda hästarna. Vi har hästarna på gården så jag och min man "umgås" väldigt mycket med våra hästar. De är väldigt sociala. Då vi kommer hem gnäggar de och kommer fram och hälsar. Sen blir det mycket prat, klappar och kliande under dagen. MEN dom har klart för sig var gränsen går och att man inte gör hur som helst. Tycker att dom blivit riktigt trevliga och lydiga båda två:)
 
Sv: Stärka relationen med hästen och leka med den?

Ja det är väldigt häftigt, att dom kan läsa av en så bra... Är min riktigt arbetssugen när vi löslongerar så blir han väääääldigt "överkänslig", tittar jag på fel kroppsdel blir det full sprutt, står jag för "hårt" framför honom backar han, och om jag börjar prata med någon som står utanför tvärstannar han och står blickstilla tills jag ger han ett kommando igen. Såna dagar är det nog snarare han som tränar mig än tvärtom :P, jag har inte det bästa kroppsspråket alltid så det är bra att han är så tydlig och konsekvent med mig :D...
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 763
Senast: inverterad
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 903
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 340
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp