Stängsel på berg

cello

Trådstartare
Hjälp!
Finns det något bra sätt att sätta stolpar på berg så att det blir STADIGT? Helst inte alltför tidskrävande per stolpe heller då vi har ca 50 stolpar att sätta.. :crazy:
Har testat med stolpskor, men får ingen stabilitet, gör vi fel? Själva skon sitter som berget i berget, men stolpen blir hur vinglig som helst..
Gärna exakta beskrivningar och kanske bilder? :bump:
 
Vi har några stolpar över en bergknalle i en hage. Vi har borrat ett hål i berget, i hålet sitter en järnstång som vi sedan surrat fast stolpen i. Funkar väldigt bra, stolpen sitter mycket stabilt. Det tar en stund att fixa men jag har inte behövt byta stolpar eller göra om det på säkert tio år så det känns som om det är har varit värt jobbet.
 
Vi använde hemgjorda sådana här: http://se.lgprodukter.se/product.html/bergdubb-universal?category_id=90, när vi skulle dra en sträcka stängsel över en bergknalle.

Vi svetsade fast en lagom lång bit armeringsjärn på en bit plattjärn (40-50 cm) som vi borrade 3 hål i. Vi borrade i berget med en borrhammare, slog i armeringsjärndelen samt använde något slags stenlim i hålet. Så sågade vi av den spetsiga delen av stolpen och skruvade fast stolparna med genomgående bult.
Det sitter utmärkt än idag, 10 år senare.

Vi hade 4-5 stolpar i rad på berget, på två ställen.

Ett problem med elstängsel och stolpar på berg/sten, är att marken ej jordar, d.v.s. det blir ingen elstöt.
Om man måste dra en så lång sträcka över berg som TS behöver, så måste man komplettera den ordinarie eltråden med en jordtråd, så att djuren verkligen får en stöt.
 
Vi använde hemgjorda sådana här: http://se.lgprodukter.se/product.html/bergdubb-universal?category_id=90, när vi skulle dra en sträcka stängsel över en bergknalle.

Vi svetsade fast en lagom lång bit armeringsjärn på en bit plattjärn (40-50 cm) som vi borrade 3 hål i. Vi borrade i berget med en borrhammare, slog i armeringsjärndelen samt använde något slags stenlim i hålet. Så sågade vi av den spetsiga delen av stolpen och skruvade fast stolparna med genomgående bult.
Det sitter utmärkt än idag, 10 år senare.

Vi hade 4-5 stolpar i rad på berget, på två ställen.

Ett problem med elstängsel och stolpar på berg/sten, är att marken ej jordar, d.v.s. det blir ingen elstöt.
Om man måste dra en så lång sträcka över berg som TS behöver, så måste man komplettera den ordinarie eltråden med en jordtråd, så att djuren verkligen får en stöt.

TACK!! :D:bow:
Låter jättebra, fast de var ju läskigt dyra, så tillverka egna är nog bra ja! :crazy:
Då hade ni två per stolpe?
 
Ett problem med elstängsel och stolpar på berg/sten, är att marken ej jordar, d.v.s. det blir ingen elstöt.
Om man måste dra en så lång sträcka över berg som TS behöver, så måste man komplettera den ordinarie eltråden med en jordtråd, så att djuren verkligen får en stöt.

För de allra flesta stolparna är det inte berg i dagen, utan typ en decimeter ner, så det borde inte bli problem med jordningen?
 
TACK!! :D:bow:
Låter jättebra, fast de var ju läskigt dyra, så tillverka egna är nog bra ja! :crazy:
Då hade ni två per stolpe?
Vi hade en per stolpe. Det blir stadigt ändå. Det är ju tre bultar. Och ungefär lika "högt" som en normalstolpe är nere i jorden.
Satsa på att de stolpar som sitter i jorden är riktigt stadiga, kanske extra långa, och att hörnen är riktigt stadiga (gör dem helst som parallellogram-hörn, alltid 90-graders), då kommer stolparna på raksträckans huvudsakliga uppgift vara att hålla upp trådarna.
Se också till att raksträckorna verkligen är raka, inte med några svaga böjar eller så, det ökar totalen av stängslets hållfasthet väldigt mycket. Gör hellre ett 90-graders hörn till för att justera stängseldragningen.

Parallellogram hörn samt snabbfakta om välbyggda stängsel:https://www.google.se/url?sa=t&rct=...13.pdf&usg=AFQjCNGHm77-BEM9c65Iw0Glgpd0FTusBw

Googla gärna vidare, råden om rovdjursstängsel och stabila stängsel är utmärkta att använda även för häststängsel, även om man inte behöver lika många eltrådar till hästarna som för att skydda får mot rovdjursangrepp.
 
Vi har inte berg men däremot en cement platta under grusen i ena vinterhagen. Lösningen blev att gjuta fast en trästolpe i en hink med cement. Tung som bly att flytta men går bra med säckakärra, klarar den skånska blåsten och borde väl fungera lika bra på ett berg.
Numera används de även för att bygga temporära hagar i gräshagar m.m klart mycket bättre än de vita plaststolparna med spett nertill.
 
Som nödlösning funkar det att surra ihop trefötter av lite längre slanor och skruva issolatorerna i. Går att ha som A med, men då bygger det på att tråden stötta på andra hållet. Fast de går att komplettera sen om det behövs.
 
Som nödlösning funkar det att surra ihop trefötter av lite längre slanor och skruva issolatorerna i. Går att ha som A med, men då bygger det på att tråden stötta på andra hållet. Fast de går att komplettera sen om det behövs.

Jag har själv "betongsuggor", hemgjorda av mindre storlek, som är gjutna så att man kan sätta en 7 cm trästolpe i hålet. Vi använder två av dessa som utfyllnad där vi ska en lättflyttad stolpe där det några gånger om året körs med maskin för att rengöra fårens vinterhage, och har använt dem som enstaka stolpe på berg också.
Typisk bra att ha grej, som faktiskt kommer till användning då och då...Vi tog t.o.m. med dem när vi flyttade...
 
  • Gilla
Reactions: ptr

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 676
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 919
Senast: _Zacke_
·
Fritid Har några nya projekt jag funderar på nu och tänker att vi kanske kan ha en tråd för smarta lösningar, budgetvarianter, och allehanda...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 345
Senast: keramin
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 608
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp