stackars..

M

mooews

åh.. idag när jag skulle klippa klorna på min hund så bad jag syrran om hjälp. så jag gosade med Tjabo samtidigt som syster klipper och det går jättebra som vanligt. tills tjabo skriker rätt ut. och sen är det blod över hela golvet.

jag fattar inte hur hon kunde klippa så jävla långt in. hon vet ju att man bara ska ta lite grann längst ut. så nu är typ hela klon kapad. finns ingenting kvar knappt och tjabo har jätteont. ibland slutar det att bläda men såfort han går emot något börjar det igen. jag tycker så synd om han. men hans klor behöver verkliiiigen klippas (vi hann bara med 3) men nu är det ju omöjligt. så fort han får syn på saxen så springer han ju iväg. åh, det känns så hopplöst. jag som har övat ändå sen jag fick hem han, och pillat och hållt på med tassarna o klorna. och nu har han blivit jätteduktig och så förstörs allting bara för att min syster är så jävla klumpig. det kommer ju aldrig mer gå att klippa hans klor igen..

var bara tvungen att skriva lite. ni som har vatt med om samma sak.. har ni kunnat klippa klorna igen sen, eller har det varit omöjligt?

jag antar att jag får börja om från noll igen. pilla och ha saxen vid han utan att något händer och träna..

suck.
 
Sv: stackars..

Jag råkade klippa en eller 2 ggr så det började blöda på nån klo på min förra hund, då började hon med att varje gång man skulle klippa klorna, så skrek hon skithögt för varje klo man klippte... mamma vågade inte klippa klorna på henne för hon ylade som en varg eller så. Jag fick hålla i henne och säga NEJ åt henne varje gång hon försökte börja skrika, efter några ggr slutade hon. Hon gillade det inte men tyst var hon, fast mamma kunde inte klippa klorna mer för då ylade vovvan som en galning, hon var ju inte dum. ;)
 
Sv: stackars..

okej, tack för tipset. jag har faktiskt en klofil hemma men jag har aldrig testat den. får ta och göra det..
 
Sv: stackars..

haha. smart vovve :)

jag får väl göra ett försök igen om några dagar. annars får vet. göra det om det är totalt omöjligt.
 
Sv: stackars..

Ni gjorde ett misstag o det var o släppa upp han ni skulle klippt klart som inget hänt sen låtit han vara. De allra flesta efter en sån här grej springer runt o ojar hunden så den tills slut kommer o tycka kloklippning är jätte farlig sak o göra.

Jag har också klippt långt som F*n på rottisen men han låg inte still men vi klippte vidare o låsades som ingenting, det går o klippa utan problem bara dom första gångerna han var lite spänd.
 
Sv: stackars..

Jag har också lyckats klippa min hund i pulpan(mer än en gång :o ) men precis som PIRU har jag trots att han pipit och ryckt till bara fortsatt att klippa klart resten av klorna. Har inte haft några problem alls med kloklippningen nästa gång.

Fil är ju ett bra tips, annars är du nog inne på rätt spår att backa lite i kloklippningsträningen igen. Se bara till att du själv inte är nervös!
 
Sv: stackars..

min tik är jättefjantig med att klippa klorna, så fort man tar fram klossaxen blir hon ett darrande asplöv och sitter klistrad på en som ett frimärke.
hon har alltid varit känslig för beröring på tassarna och därtill att man har klippt henne i pulpan ett par ggr har ju inte gjort saken bättre :crazy:

nu har jag dock en liten hund (vet inte hur stor din är) som jag kan vända på rygg och hålla fast mellan benen för att underlätta klippningen. men hon rycker med benen och darrar som att jag var på väg att döda henne. men det är bara att vara bestämd så går det efter lite blod, svett och tårar ;)

så mitt förslag, om du har en lagom stor hund är att lägga den på rygg i knät och tala om att nu är det på detta vis det ska ske och sen slutdiskuterat. beröm medans du klipper och ge honom en godis efteråt :)

Lycka till i fortsättningen!
 
Sv: stackars..

Jag har råkat klippa för långt, efter det tyckte inte Selma det var så kul att få klorna klippta men hon fick stå ut och efter några gånger var det bra igen. :)

Fortsätt som vanligt bara och gör ingen stor grej av det..

Det allra viktigaste tycker jag är att ha en riktigt bra klotång som man kan hyvla av tunna skivor med, det blir så mycket enklare då.
 
Sv: stackars..

Midas har aldrig tyckt om när man klipper klorna på honom eller torkar honom om tassarna. Han tycker inte om när man håller fast ben/tass på honom alls :(
Men vi har en deal med varandra, han får lov att sitta när jag klipper, så får han lov att sitta still ;)
Han tycker överhuvudtaget inte om när han känner att man håller fast honom.. Så han kan jag inte "våldkrama" som jag gjorde med rottisen :(
 
Sv: stackars..

Jag har råkat klippa sönder min hund några gånger, dock bara en gång med störtblödning som följd. Valpis blodade ner oss, soffan, golvet... Det var en ren olyckshändelse; valpis ryckte till precis när jag klippte, så blev det som det blev. Han hatade att klippa klor redan innan, så det var ju plus/minus noll. Har en ras som kan vara ganska anal med sina tassar.

Vi försökte försiktigt klippa klor efter det, men inte förrän häromdagen - lång tid efteråt - lyckades vi klippa alla klor på framtassarna (efter den lilla incidenten ger vi oss inte på att klippa baktassar). Maken höll, jag klippte, sedan filade jag lite.
 
Sv: stackars..

Jag har också lyckats klippa min hund i pulpan(mer än en gång :o ) men precis som PIRU har jag trots att han pipit och ryckt till bara fortsatt att klippa klart resten av klorna. Har inte haft några problem alls med kloklippningen nästa gång.

Fil är ju ett bra tips, annars är du nog inne på rätt spår att backa lite i kloklippningsträningen igen. Se bara till att du själv inte är nervös!

Tyvärr så piper inte min utan han blir förbannad o det är inte så trevligt när han ligger på rygg mellan benen på en:devil: kan lätt bli av med saker då :p
 
Sv: stackars..

Ni gjorde ett misstag o det var o släppa upp han ni skulle klippt klart som inget hänt sen låtit han vara. De allra flesta efter en sån här grej springer runt o ojar hunden så den tills slut kommer o tycka kloklippning är jätte farlig sak o göra.

:bow: Exakt (nästan) vad jag tänkte skriva :cool:
 
Sv: stackars..

Tyvärr så piper inte min utan han blir förbannad o det är inte så trevligt när han ligger på rygg mellan benen på en:devil: kan lätt bli av med saker då :p

Kloklippning för våghalsiga...:D Här kör vi vacker tass på framändan och bara ligga på sidan för bakstället.
 
Sv: stackars..

En gång på varje hund har jag råkat klippa lite för mycket, de gnällde bara till och jag fortsatte att klippa, vilket gick bra.

Men de kommer ihåg det! Två stora rottishanar på 60 kg som försöker göra sig så små & osynliga de bara kan när de ser klotången.

Min mamma's tax däremot, visa klotången så lägger han sig direkt på rygg och är redo för klippning. /Linda
 
Sv: stackars..

Jag har råkat klippa mina hundar i pulpan massor med gånger... Men jag fortsätter att klippa som om inget hänt... Mina hundar är inte svåra att klippa för det...

Gör inte så stor sak av att hålla på med tassarna. Ta hunden och klipp en klo varje dag under en tid så vänjer den sig. Bäst är att man är ensam när man gör det. Dels för att man då bara har sig själv att klandra om det blir fel... Dels för att det för hunden inte blir en så trängd situtation... som det lätt bli om man är fler inblandade.

Ha alltid klotången på dig. Och så när du håller på med hunden så lyfter du en tass och så klipper du en klo rätt som det är... Utan några speciella ritualer... Lyft bara tassen och klipp... Håll reda på vilka klor du klippt och vilka som är oklippta...
 
Sv: stackars..

Äh, jag har klippt mina hundar i pulpan flera gånger. Det är inte lätt när de är kolsvarta, grova och jag hade en tik vars pulpor växte hela tiden. (omplacering, tidigare ägaren lät klorna växa så längt att de korkskruvade sig, klorna klippte och brändes hos vet)
Det är inte värre än att man får skura golvet. Kan man inte ens klippa hunden i pulpan utan at tåf stora problem - hur löser ni det när hunden får ett sår som ska rengöras?
De får helt enkelt bara finna sig i det.
 
Sv: stackars..

Min hund var lätt att klippa klorna på när hon var liten (det är väl de flesta valpar innan de kommer på vad det handlar om?) men allteftersom hon blev äldre blev det svårare och svårare. Eftersom jag inte klippt klor innan så var jag osäker på hur jag skulle gå tillväga så jag gick till en djuraffär som hjälpte mig och visade hur jag skulle göra.

Min hund skrek som en stucken gris när hon märkte vad det var frågan om men det var bara att hålla i henne med ett fast och bestämt grepp och låta henne skrika bäst hon ville.

När vi senare skulle göra det hemma själva så kissade hon ner sig av rädsla i min sambos knä när hon förstod vad som var på gång. Men vi bara fortsatte klippa och låtsades som ingenting. Efter detta har det aldrig varit några problem, hon "tittar bort" (ungefär som jag gör när jag får sprutor!) och låter mig klippa utan problem.
 
Sv: stackars..

OM nu hunden skulle få enorma problem med kloklippning i framtiden (vilket är högst osannolikt) så går det att muta hunden till att ligga stilla. jag fick inte ens peta på tikens klor i början och nu slänger hon sig på rygg med benen i vädret när hon ser klotången :D
 
Sv: stackars..

*kl*

Vi har slutat klippa klorna på våra hundar. Vi använder en liten dremmel istället och slipar! Det går mycket fortare, resultatet blir bra så mycket bättre och man kan hålla klorna riktigt korta och fina utan att pulpan växer ut med klon, som den ofta gör när man klipper som vanligt. Pulpan drar snarare sig tillbaka när man slipar klorna. Smidigt!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 756
Senast: Dino
·
Hundhälsa Hur gör ni när ni klipper klorna och vad har ni för kriterier? Ligger, sitter eller står hunden? Är den på golvet, i soffan, på bord...
2
Svar
39
· Visningar
2 190
Hundhälsa Jag åkte iväg och hälsade på min syster i 8 dagar och kom hem idag. Min mamma tog hand om min hund så länge, och det hade inte varit...
Svar
5
· Visningar
773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • Tråden för spår
  • Min arga lilla hund.

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp