Stackars kattfamilj

P

Popplin

Jag har sedan några år tillbaka arbetat med hemlösa katter. För tre veckor sedan ringde djurskyddsföreningen på min ort och bad om hjälp med en liten kattfamilj om en mamma och två kattungar. Det var jätteakut och var tvunget att lösas senaste dagen efter. Vad gör man?

Jag övertalade föreningen att upplåta sitt klubbhus till katterna, där jag inredde med klösträd, lektunnlar, filtar, leksaker god mat och kattlåda. Utrymmet är på ett rum och kök. De har daglig tillsyn och gasolvärmespis som håller dem varma och goa.

Den ena kattungen flyttade någon dag efter omhändertagandet till ett eget bra hem. Den andra kattungen är tingad, men ska vara grundvaccinerad innan flytt. flyttar därför om ca 2 veckor. Mamma katt är ännu inte tingad..

På föreningens möte här om veckan beslutade de att katternas situation var djurplågeri (!!?) och ville då ge honkatten 14 dagar (nu 7dagar) på sig att hitta ett nytt hem. Hemmet till kattungen som jag ordnat ville de inte längre ha, även om nya ägarna vaccinerar, försäkrar och kastrerar katten vid lämplig ålder, dessutom skriver kontrakt och betalar avgift för katten. Utan även denna skulle få två veckor på sig att hitta ett ANNAT hem. ???
För övrigt kan jag nämna att föreningen annars inte har brytt sig om katterna alls. Honkatten har inte kastrerats, ingen har avmaskats eller avskabbats. Ska det få gå till på det viset? De skickar hellre ut katterna till första frivilliga utan att tänka på hur katten sedan kommer att få det... Jag tycker inte att det är klokt!
Jag har skött och hälsat på katterna var dag. Och ifrågasatte vad de menade var djurplågeri.. De är lugna och harmoniska, sover när man kommer, men blir så klart uppspelta när det kommer besökare eftersom de är mycket själva. De har dock sällskap av varandra och tak över huvudet. Visst önskar man att de ska ha än mer sällskap och bo i ett helt vanlig hem med en egen familj, men inte är det så pass illa att det inte kan vara en utmärkt temporär lösning??

Nu till min fråga: Får man lov att kalla sig djurskyddsförening när man handlar på detta viset? Ska de förespråka avlivning av friska djur? katterna har för övrigt bott i klubbhuset (1 rum och kök) i tre veckor, vilket är en liten tid att hitta nytt hem åt vuxna katter....

Sv: Stackars kattfamilj

Nej - det är verkligen illa skött av dem.

Denna situation gäller ju enbart en kort period - i deras nästa hem ska de förhoppningsvis få stanna i flera, flera år. Då ska man lägga krutet på det inte på deras nuvarande situation (som f.ö är helt acceptabel om det gäller några månader). Fråga dem vilka sorts underliga prioriteringar dem har egentligen.
Ifrågasätt även varför de inte vill att den ena kattungen inte ska få komma till det bestämda hemmet.

Har dem aldrig sysslat med katter förr eller? Att omplacera en vuxen katt tar tid och är svårt i många fall.

En eloge till dig som tog om hand kissekatterna iaf! :bow:

Har nog läst om dem på annat forum... Så sorgligt :cry:
Varför är man en djurskyddsförening om man inte är intresserad utav att hjälpa djur??!
Finns det ingen du känner som kan upplåta ett rum åt kattungen och mamman ett tag? Varför dög inte det hemmet som tingat sista kattungen då? Galenskap.

NEJ jag tycker inte en sådan förening borde få kallas nåt med orden djur och skydd.

men vilka idioter!! :mad:

är väl inte djurplågeri öht, dom har ett hus och får mat och tillsyn. dom verkar inte vara intresserade av att hjälpa katterna utan bara att bli av med dom så dom kan få sitt klubbrum tillbaka.. :crazy:

Ursäkta dröjsmål! Det har varit alldeles fullt upp med dessa katter. Jag kan lyckligt meddela att kattmamman har fått ett hem. Tyvärr ombesörjde den sk. djurskyddsföreningen detta själva, trots avtal. Katthonan bor nu i ett hem där det finns kattkompis, men intressenten var inte intresserad att skriva på något kontrakt ang. kastrering och ID-märkning samt vet. vård vid behov, och angav att hennes arbete var "hemligt". Jag tycker att detta låter alldeles absurt, och ifrågasatte omplaceringen. Tyvärr fanns det inte mycket jag kunde göra för att förhindra det..

Kattungen bor nu hemma hos mig tills den flyttar till sin ägare som har tingat den.

Jag pratade även med ordföranden dagen innan katterna flyttade, och sade då att katten inte kunde komma till sin nya ägare före dom behandlat henne för öronskabb samt. avmaskat. Detta ignorerade han och placerade katten iaf. Jag sade även att han måste höra av sig någon dag innan han ska lämna katten, eftersom jag då måste hämta kattungen. Berättade att jag är borta måndag-tisdag tills mycket sent på kvällen, och att jag då inte hade möjlighet.
Tisdag förmiddag ringde ändå ordföranden och sade att han lämnar katten där nu, och att jag sedan kunde hämta kattungen!! Den stackarn fick sitta där själv hela dagen ända in på natten innan jag hade möjlighet att hämta den, och mamma katt fick åka till sitt nya hem full med mask och öronskabb!

Jag tycker att hela historien har varit mycket opoffesionellt hanterad. Och jag förstår faktiskt inte hur de kan handla på detta vis och sedan mena att de hjälper utsatta djur, utan snarare utsätter dem.

Kattungen är i alla fall i tryggt förvar här, har fått ett eget rum tillsammans med en annan hemlös liten vildkattunge, som vi hoppas hitta ett hem till... Och är nu igång och avmaskas och rensas i öronen =) Hon är så glad för all uppmärksamhet!

Finns det inte något sätt att avsätta honom, ordföranden?
Gå ut med det i lokaltidningen i värsta fall? Prata med andra i föreningen?
Så här får det ju inte gå till!

Du har helt rätt - det får det inte. Jag har varit i kontakt med föreningen i andra ärenden, då de också ville avliva. Otroligt nog så är just ordföranden den enda i samlingen som kan tänka sig att göra någonting över huvud taget. Det är nog de andra som beslutat om avlivning. Däremot så är han så pass oerfaren att han inte förstår att man inte kan lämna iväg katter med ohyra, och dessutom till första bästa peron som vill ta hand om dem. Det är ju tänkt att dessa djur som omhändertas ska komma till seriösa och goda hem.. men icke..

Tyvärr så är det så att jag även sköter och matar ett antal vildkatter som föreningen tidigare villa avliva. De äter vid deras klubbhus, och medlemmar skänker mat till dem. jag övertalade föreningen att bekosta kastrering av katterna, och lovade att sköta dem själv. Annars ville de avliva. Det blir tyvärr så att det går ut över dessa katter om jag sätter mig på tvären alldeles... Annars hade jag med gott samvete gått ut i tidningen och avslöjat vilken bluff de är.. men det hjälper tyvärr inte mycket till...

Hur ska man dessutom kunna arbeta för att höja kattens status när en förening som ska arbeta för djurets bästa skänker bort dem till höger och vänster? vill man att de ska få samma status som våra övriga sällskapsdjur så får man ju se till att göra en seriös omplacering med köpeskontrakt och ev. förmedlingsavgift.. man kan självklart inte drämma till med tusenlappar, men så fattig ska ingen djursägare vara att de inte kan betala några hundralappar för sin nya familjemedlem....

herregud.... *skakar på huvudet*

Ja vad ska man säga om denna förening... det är tur för katterna att du finns iaf!!! Det måste ta enormt mycket energi för dig att arbeta "tillsammans med" människor med den inställningen, så jag vill gärna ge dig en pepp-kram för du verkar toppen!!

Skönt att det iaf löste sig för kattmamman och ungarna, även om man får lite dåliga vibbar, men hoppas det blir bra för mamman ändå.

:bow::bow:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
815
Senast: Svartkatt
·
Övr. Katt Min mamma har inte långt kvar nu och kommer att lämna efter sig fyra katter. Tre av dem får flytta in hos mig efteråt, men den fjärde är...
2
Svar
26
· Visningar
4 494
Katthälsa För att göra en lång historia kort blev jag jourhem åt en honkatt akut. Den hade levt ett hårt liv. Jag frågade flera gånger om det...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 055
Senast: Emine
·
Övr. Katt Hej! Ganska nyligen köpte vi en Neva hona som har fått någon kull tidigare. Vi har alltid drömt om att få kattungar och nu kommer det...
Svar
3
· Visningar
1 066
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama