Stabilisera magen/tarmarna

_Runaway_

Trådstartare
Nu till betessäsongens intåg vill jag börja ge någon form av stabilisator för mage/tarm till hästen, som är extra mottaglig för fång i år. Har använt microbalans, vilket funkade bra, men herre så drt det blir om det ska användas under en lång period. Finns något billigare? Förutom Kraffts magtarm.
Har hört att ProVva kan vara bra? Innehåller det mycket socker? Hur mycket ska man ge, och vilken sort?
 
Sv: Stabilisera magen/tarmarna

Foderjäst! Funkar även med torrjäst säger folk men jag har inte provat själv.
 
Sv: Stabilisera magen/tarmarna

Jag ger min "maghäst" någon form av "magpulver" hela tiden när han står på stall, när han är på betet behövs det inte.
Bakteriebalans eller Probimin funkar bäst, Krafft MagTarm äter han inte.
Bakteriebalans finns på Granngården, Probimin kan man beställa ifrån Top Speed.
Han får även foderjäst (1dl/dag) och b-vitaminer (20ml/dag) under stallperioden.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 624
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Fundering. Har två minisar här hemma. Båda är lösa i magen. Detta pga grovfodert. De går på fri tillgång och det är plastat hö. Den...
Svar
17
· Visningar
1 475
Senast: MaRomer
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 041
Senast: Deluxe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp