Stå upp/lättridning

P

Panter

Ni som rider distans måste väl stå upp eller rida lätt hela tiden? Eller sitter ni ner? Fick nyligen prova en bomfri sadel, jag hade stora problem med att stå upp i galoppen och rida lätt i traven... :( är det meningen att man ska sitta ner eller är det träning som krävs? :angel:

Sv: Stå upp/lättridning

Det är nog träning och lite annorlunda teknik som gäller! Du vänjer dig efter ett tag. För visst rider man lätt när man är ute och travar långa sträckor. Sitta i traven skulle nog bli alldeles för ansträngande både för ryttare och häst.

Panter skrev:
Ni som rider distans måste väl stå upp eller rida lätt hela tiden? Eller sitter ni ner? Fick nyligen prova en bomfri sadel, jag hade stora problem med att stå upp i galoppen och rida lätt i traven... :( är det meningen att man ska sitta ner eller är det träning som krävs? :angel:

Jag rider lätt mest, men står också en del. Lite lättridning i tretakt också. Då behöver man inte fundera på att byta sittben. :idea:

Man vänjer sig vid en bomfri sadel, fast jag har inte provat alla. ;) Även de är nog olika. Mina sadlar är lite smalare upptill efter justering, så att jag inte behöver sitta så barbackabrett.

Hälsning Maja

När jag skaffade mig min bomlösa (SportsSaddle Endurance) så tyckte jag inte heller att det gick att rida lätt i den.. Kändes helt omöjligt! Sen fick jag rådet att dels länga lädren en del och sen verkligen försöka att resa mig mer RAKT UPPÅT vid lättridningen och se, det funkade! Testa så får du se?! *tipsar om*

/JES

Men om man har en islandshäst som inte travar då? Kan man rida distans då? Han väljer ju den gångarten som är lämpligast för underlaget samt om det är upp eller nerför. Jag står upp men sitter mest!

Ja, det var väl trav som var på tapeten här och som nog blir jobbig att sitta ned i, men har du en häst som töltar bekvämt och fint och du sitter ned så spelar ju inte det någon som helst roll. Mina magmuskler skulle dock dö av att sitta i en riktig trav några längre sträckor, men tölt däremot är ju bekvämare.

Har funderat lite på tretaktsridning - hur gör man? Har jag förstått det rätt att det är något att ta till när traven blir snabb?

Jag kan visa dig!!! Lättast är att du börjar med att stå upp två steg och sitta ned ett. Du sitter då ned på varannat sittben. Lättast att börja med är på en lugn stabil häst som inte travar så snabbt. Pamorina går utmärkt att rida tretakt på:) Vissa hästar blir lite störda av det men ofta bara till en början. Om du har en häst som "puttar" över dig till det andra sittbenet är tretakt jättebra för då hinner de inte med och du belastar bägge sidorna lika mkt. Jag brukar variera och lägga in tretakt kortare sträckor (2-4km) för att variera ridningen. Man får bra balans också!

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
11
· Visningar
642
Senast: Badger
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 173
Senast: CaisaCax
·
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
697
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka