Stå still vid uppsittning?

_FiA_

Trådstartare
Hur lär man en 3åring att stå still när man sitter upp. Hon är nyss inriden, jätte snäll att hantera. men hon trampar runt hela tiden när man ska sitta upp. har försökt med pall också, men det fungerar inte heller

Sv: Stå still vid uppsittning?

Påbörja uppsittningen, men så fort du märker att hon inte står still, hoppa av. Så kan du få hålla på ett tag tills hon lär sig vad som gäller. Tag gärna hjälp av någon som kan hålla still henne i början. Det kan vara ett sätt.

en fråga på denna tråd. hur gör man med en 16 årig fd ridskolhäst som inte står still? använde pall, är någåt stel så de går lättast. någon måste håla i hästen åt mig för att den skall stå stilla, vilket leder till att det inte blir JAG som korrigerar, blir arg då hästen skuttar runt

jo jag försökte med det, så fort hon började tramsa runt klev jag ur stigbygeln, höll på en timme men det blev ändå ingen skillnad. så gv upp.. itne så bra kanske.

Hoppas verkligen inte att du sysslar med stenåldersfasoner och hoppar upp från marken och på vänster sida.
En nyinriden häst kan mycke väl få problem med balansen då det hänger en grönsak till mäniska alldeles för länge på ena sidan. Det mest logiska för hästen blir just då att vandra iväg.

Hämta pallen igen, sitt upp från både vänster och höger sida. Ställ pallen så hästen får gå runt den och din kortade innertygel. Sätt foten i stigbygeln och vänta en sekund, börjar hästen gå, så antinge så tar du ut foten och låt den gå ett varv runt pallen. Eller så svingar du dig upp i farten och gör halt, och berömmer när den står still.
Den kommer snabbt att lära sig att den är ok. att stå still, men att en unghäst rör på sig är en balansfråga, inte att den är olydig.

Den kommer snart att tycka att det är ok att stå still om du bara övar.

Senast ändrad:

en fråga på denna tråd. hur gör man med en 16 årig fd ridskolhäst som inte står still? använde pall, är någåt stel så de går lättast. någon måste håla i hästen åt mig för att den skall stå stilla, vilket leder till att det inte blir JAG som korrigerar, blir arg då hästen skuttar runt

Kan det finnas en anledning att den skuttar runt, taskig sadel kanske?
Vi kan inte se allt som våra hästar gör, som vi inte vill, som ofog.

hmmm, sadelpromeblem kan tyvärr ligga ganska nära tillhands... hennes sadel är inte i bra skick, men med voljock och padd så ligger den som den skall, tror jag. ordentlig lufttunnel, samt att man jämna svättmärken efter ridning (så har nu jag fått förklarat åt mig) så den borde ju funka

Kan den stå still ordentligt innan du hoppar upp - dvs kan den stå 2-3 min och kan du lämna den någon meter utan att h*n flyttar sig? Kan den inte det skulle jag börja med att träna detta - använd gärna något kommando.
Sedan när den fixar detta ställer du upp framför en vägg (ev ett staket om ingen vägg går att fixa fram), och när du sitter upp och hästen då ev. flyttar sig i sidled korrigerar du under tiden du sitter upp. När du väl är uppe fortsätt korrigera tills hästen står still, och när DU är nöjd ger du kommando att knalla iväg - glöm då inte berömmet!! Får du den inte att stå still så hoppa av igen och träna på att stå still med dig på marken framför och sedan i höjd med sadeln, för att sedan börja om med uppsittningen - variera sida och har du en stor häst är det nog lämpligt att du står på något. Detta är ju inget som fixas på 15 minuter utan du får vara redo att det kan ta tid, och den som är mest envis går vinnande ur striden :smirk:

När jag började rida in min så gjorde jag som ngn nämnde att jag kortade tygeln på den sidan jag stod (den andra tygeln kan vara ganska lös) så att hästen har huvet ställt mot mig. Sen upp med foten i stigbygeln. Om hon började gå runt så hoppade jag med utan att ta ur foten tills hon stannade. Sen när hon stod still så hoppade jag upp och gick hon så kortade jag en tygel så att hon bara kunde gå runt runt. Ännu effektivare om man lyfter tygeln också. Ganska fort så förstår de att det är absolut bäst att stå still. Och då gav jag eftergift med att länga den kortade tygeln och mkt beröm. Så fort det funkade så satt jag upp från pall eller ngt och nu står hon perfekt still och flyttar sig närmare pallen om jag lägger "yttertygeln" mot halsen. Hoppas att du kan få det att funka. :)

Försök att bryta den gamla vanan när du sitter upp. Gör på ett nytt sätt, t.ex. att gå upp på " fel" sida av sadeln. Eller att sätta i foten i stigbygeln, vänta ett tag och sedan ta utt foten igen. Hästen kommer att bli ganska konfunderad och undra vad du håller på med. Eftersom du tillåtit hans vana att inte stå still kommer han att fortsätta med det tills att du säger ifrån och bryter den.

Jag var petnoga från början med min o hade mamma som höll förta gångerna. Men han var lärd att stå still på kommando (inkörd bla o väldigt noga med det i den dagliga hanteringen, står alltid lös osv) så det var inte så svårt att klara sig självsedan.

Sitter alltid upp från pall, dock enbart från vänster sida. Jävla ridskola som lärde en det, nu kan jag inte sitta upp från höger, hur jag än gör blir det fel o jag vrider om knäet så jag knappt kan gå på flera dagar.

Man ska sitta upp kvickt o inte bli sur över att hästen kliver ngt steg åt sidan om man märker de tappar balanen, dock får min inte klampa iväg som en ångvält, det krävs inte för att återfå balansen. Är oxå noga med att han står bra i balans innan jag sitter upp och jag lämnar alltid honom ståendes när jag hämtar pallen, lös så redan där så står han still sas.

Han han börjat krångla hade jag DIREKT tagit hjälp av mamma igen. Inte samma gång men varit förberedd o haft henne med nästa gång. Krånglar han nu, ex är ivrig att komma i väg så flyttar jag tillbaka honom o säger åt honom o stå still å låter hoonm stå lite, lös, så han "komemr ner på jorden" o accepterar att v inte ska gå förrän han är lugn o står still. Har jag redan börjat kliva upp på pallen stoppar jag honom o sitter upp kvickt, är noga med att han står still när jag suttit upp o berömmer.

Btw som Blandrastik säger - checka sadeln. Jag vet att min inte ligger hundra längre och skulle han börja krångla så kommer jag lägga ned ridningen tills i vår. Anledningen att vi inte provar ut ny nu är att sadleutprovaren rådde oss att vänta då han bara ska ridas ca 10 gånger till under hösten utspritt på helgerna och hon trodde det skulle vara stor risk att en sadel som provas ut nu inte passar i vår så vi ska dit då ist.

Om han just ar inriden sa askuttar han runt eftersom de inte gjorde den delan av traningen ratt, for en korekt inriden hast ska sta stilla nar man siter upp.

Ar hasten besvarlig sa ar den basta hjalpen en medhjalpare som haller i hasten sa den star stilla.

Hade de gjort inridningen mera korrekt ( i alla fall i mina ogon) sa skulle de ha fragat hasten efter att sta stilla i alla moment dar det behovs, sadling, hantering pa marken och uppsitning. Och de ar inte fardig med skolandet forens hasten star stilla.

Ifs sa kan ju hasten borjat tramsa runt eftersom den byttigt ryttare ( i all afall forstod jag det sa).

Mitt rad ar i alla fall att anvanda en medhjalpare som haller i din hast nar du sitter upp. Pall ar oxa bra..

när hästen börjar tranmsa, kliv av och ta höger hand över manken så att du står bredvid fast med normal tygelfattning, rygga 10.15 steg och led tillbaka normalt till uppsittningsplatsen.. gör om, om, om, om, om sålänge hästen transar vid uppsittningen..

en ridskoleponny jag red förra veckan tramsar sådär.. 2 andra ville hjälpa till att hålla fast hästen, jag sa nej och ryggade henne istället.. räckte med två ggr för att hon skulle fatta och stod sedan still när jag hoppade upp.. så dom fattar fort att om man tramsar får man rygga och det är skitjobbigt..

Jag gjorde-ungefär- som Raggartass beskriver, dvs lärde hästen att stå still på kommando, innan jag började sitta upp på den. Sen ställde jag den med nosen mot en vägg och bad den stå still. Om den vandrade iväg under uppsittningen, hoppade jag ner igen och placerade den på "rätt" ställe igen och gjorde om hela proceduren. (Gissa om jag fick träna på att ha tålamod! :angel: )

Om hästen vandrade iväg efter att jag satt mig i sadeln, men innan jag gett den kommando att gå iväg, så stannade jag den och när den stod lugnt och väntade hoppade jag av, som belöning ;). Sen gjorde vi om alltsammans igen... Efter några lyckade uppsittningar red vi sen en sväng!

Jag kan tillägga att min häst var väldigt osäker på vad jag ville i början och väldigt stressad över att få någon på ryggen (köpte den som "inriden" :angel: ), så när jag skriver "vandrade iväg" så antar jag att det är vad din häst gör- min bockade som ett tok. Rekommenderar därför skyddsväst, förutom hjälm.

Lycka till! (Kom ihåg att tålamod är en dygd och att man, kanske, får en belöning för det i framtiden ;) )

Min unghäst håller också på så där . Han är alltid väldigt ivrig i väg när man ska rida , och det är närmast omöjligt att ha honom stilla ;) Om man hoppar upp efter att ha ridit en stund står han faktiskt helt stilla :D Så det kommer säkert lösa sig för oss rätt så snart ;)

*knapplån*

Så där höll min häst på i början när jag fick henne. Inte så att hon stack men hon skulle inte stå still när man hoppade upp. Det var inget farligt beteende snarare irrirterande. Höll på säkert ett år med alla möjliga metoder. Flera utav dem är beskrivna i tråden. Men ingen utav dem fungerade perfekt. Till sist sa min kompis att jag skulle ge henne något gott så fort jag suttit upp. Jag var inte specielt förtjust i den tanken men provade i alla fall. Efter tre dagar (alltså tre uppsittningar) så stod hästen helt stilla och inväntade sin morotsbit. När jag hållit på så i kanske 2 månader så började jag plocka bort godiset. Nu behöver jag inte längre godiset för att hon skall stå prick stilla och "effekten" har hållit i sig än så länge (alltså flera år).

För våran del så tror jag att det var helt enkelt var frågan om att bryta en ond cirkel.

Mvh

Tora

mitt sto sprang iväg så fort jag satte foten i stigbygeln från början, men jag tog ur den och stirrade på henne tills hon stod still. .:mad:(hon viker undan och skäms om man gör så)Hon slutade efter typ tio gånger, blev bättre och bättre när hon började förstå vad som var fel. Detta funkar dock inte på ponnyn, han skiter fullkomligt i det utan skuttar omkring..:bump: Men som sagt är det nog väldigt individuellt vad som funkar på vilken häst..

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
579
Kropp & Själ Jag har haft en arbetsterapeut på plats för att hjälpa mig med min hjärntrötthet och hur jag ska hantera mitt arbete på den nivå jag...
Svar
18
· Visningar
990
Senast: BernT
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar