Stå still vid uppsittning

jis

Trådstartare
Mitt sto står inte still vid uppsittning och det blir bara värre och värre.

Jag har försökt träna bort detta med olika tips som jag fått.
Tex att korta ena tygeln så får hon snurra tills hon tröttnar. Höll på i 2 timmar, hon tröttnade inte...
Har även provat att när hon går iväg så flyttar jag tillbaka henne till samma position hela tiden. Samma sak där. Höll på i flera timmar utan att det blir ens en liten förbättring.
Har även provat att följa efter henne när hon går iväg. Inte heller det hjälper.

Hon är kallblodskorsning och är så fruktansvärt envis. Hon ger sig aldrig!

och ju mer jag håller på och försöker träna bort detta, desto värre blir det.
Innan kunde jag iaf sitta upp även att hon tog några steg frammåt/åt sidan. Men nu rusar hon nästan iväg.

Någon som har ett tips som verkligen fungerar

Funderar på att ta ut en tränare men frågan är vad de kan hitta på som jag inte redan provat?

Gör det jobbigare för hästen. Våra hästar har vi backat när de inte stått still. Hästen går ett steg framåt, får backa minst tre tillbaka. Om det behövs får man backa runt hela ridbanan (det brukar det sällan behövas). Det tog inte många gånger innan ponnyn fattade att det var enklare att stå till när vi köpte henne.

Gör det jobbigare för hästen. Våra hästar har vi backat när de inte stått still. Hästen går ett steg framåt, får backa minst tre tillbaka. Om det behövs får man backa runt hela ridbanan (det brukar det sällan behövas). Det tog inte många gånger innan ponnyn fattade att det var enklare att stå till när vi köpte henne.

Hon backar gärna själv när jag ska sitta upp. Ibland går hon framåt, ibland backar hon, ibland flyttar hon åt sidan.
Så det är inte så att hon alltid går framåt.

Sen är det detta med envisheten. Så jag är tveksam till att hon kommer tröttna på att backa...
Men jag ska ge det ett försök.

Passar sadeln? Sitter du upp från pall? Det skulle kunna bero på att hon tycker att det är obehagligt när du sitter upp, det kan bli bättre om du använder pall.

Kan den stå still utan att du just sitter upp, eller är det endast uppsittningen som blir ett problem?

En tränare, gärna proffs eller annan välrenommerad, kan nog hjälpa dej mycket. Sen kanske man inte arbetar enbart med specifikt detta, ofta är det mång faktorer som styr att just uppsittningen blivit ett problem. Ofta små grejer som man kanske inte är riktigt medveten om själv att man gör/inte gör.
:-)

Tex att korta ena tygeln så får hon snurra tills hon tröttnar. Höll på i 2 timmar, hon tröttnade inte...
Har även provat att när hon går iväg så flyttar jag tillbaka henne till samma position hela tiden. Samma sak där. Höll på i flera timmar utan att det blir ens en liten förbättring.
Har även provat att följa efter henne när hon går iväg. Inte heller det hjälper.

Innan kunde jag iaf sitta upp även att hon tog några steg frammåt/åt sidan. Men nu rusar hon nästan iväg.

Funderar på att ta ut en tränare men frågan är vad de kan hitta på som jag inte redan provat?

Jag lärde min unghäst stå still när man satt upp med hjälp av godis. Jag ställde honom vid pallen, han fick en godisbit, jag klev upp på pallen, en godisbit till, satt upp och när jag satt i sadeln fick han en goditbit till innan han fick gå iväg. Det tog bara några gånger innan han stog still och väntade på att få godis.

Det kanske inte funkar lika bra på din häst men det kanske är värt ett försök?

Kan den stå still utan att du just sitter upp, eller är det endast uppsittningen som blir ett problem?

En tränare, gärna proffs eller annan välrenommerad, kan nog hjälpa dej mycket. Sen kanske man inte arbetar enbart med specifikt detta, ofta är det mång faktorer som styr att just uppsittningen blivit ett problem. Ofta små grejer som man kanske inte är riktigt medveten om själv att man gör/inte gör.
:-)

Ja hon stannar och står still tills jag lyfter benet mot stigbygeln. Då börjar hon gå frammåt/backa/gå åt sidan.
Jag har bara haft denna häst ett par månader och i början gick det ganska bra att sitta upp även om hon inte stod helt stilla. Men det känns som att det bara blir värre ju mer jag försöker träna bort det.

Jag lärde min unghäst stå still när man satt upp med hjälp av godis. Jag ställde honom vid pallen, han fick en godisbit, jag klev upp på pallen, en godisbit till, satt upp och när jag satt i sadeln fick han en goditbit till innan han fick gå iväg. Det tog bara några gånger innan han stog still och väntade på att få godis.

Hon blir väldigt bufflig och respektlös när man ger godis från handen så jag ger henne inget godis. Ger man henne vid träning så kräver hon att alltid få godis. Så godis funkar tyvärr inte för henne.

Är det så att hon bara vill iväg för att hon är ivrig och pigg så kanske det går att lina henne lite innan så hon inte har en skyhög energinivå under skinnet.

Kan någon hjälpa dej att hålla i? kanske korrigera henne medan du sitter upp?

Lär henne ett ståstillkommando? (Mina hästar vet att säger jag ett speciellt ptroo så menar jag allvar, man står still då. Varan den ena hästen är känslig och reaktiv med hög energinivå)

Kräv inte stillastående för länge om den är ivrig, så den blir frustrerad.

Om det bara blir värre skulle jag ta hjälp av någon. Men grunden är väl att ha en röd tråd, konsekvens och gärna utgå från något hästen (och människan) är säkra och trygga i. (Den står still när du ställer den vid pallen, börja om därifrån. Tex.)
Kan den få ta ett steg eller två, kanske det kan få vara ok faktiskt. Men den får ju inte kliva iväg hur som helst, hur kan jag lättast bryta ett sånt beteende)

Sådär gör jag med. Jag klättrade upp på min 11a för första gången igår och stå still vid pallen var inge bekymmer. Hon börjar tigga så fort hon får se pallen :p

Hon blir väldigt bufflig och respektlös när man ger godis från handen så jag ger henne inget godis. Ger man henne vid träning så kräver hon att alltid få godis. Så godis funkar tyvärr inte för henne.

Du kan ju klia på favoritstället istället för att ge godis.

Du har fått massor av tips och du verkar ha gjort rätt själv i teorin. Men sen har timingen en stor del av det hela, beröm rätt sekund, gör det jobbig rätt sekund. Är man för sen förstår inte hästen vad som är rätt och fel, och vi människor har mycket långsammare reaktionsförmåga än hästar.

Nej, och jag tror inte inte att hon har ont någonstans.
Bra! Har nämligen själv haft en häst på försäljning som hette att den var 'lite otålig'.. den hatade sadeln och sprang iväg när man satt upp... men den hade ont i ryggen. :/ Så där var ju lösningen relativt enkel.

Något som jag funderar på är om du skulle kunna klickerträna henne? något jag själv har O erfarenhet av, men ett alternativ till godis om hon blir odräglig av det. Kanske köra en period utan ridning och köra trick och lydnad från marken och få henne lite 'gamig' på att uppgifter och göra rätt istället för att springa iväg? (sedan köra longering, löshoppning, promenader och annan motion?)

Ta ut en duktig NH-tränare som kan hjälpa dig med vilka signaler du sänder ut till hästen och kan hjälpa dig med tajmingen i att hindra henne att gå. Man måste nästan vara ett steg före hela tiden och det är svårt att se och känna in om man inte är van. Respekterar hästen dig för övrigt, i stallet, när du hämtar i hagen o.s.v? Är hästen ranghög? Ser hon dig som en ledare för henne? Har du inte haft henne så länge så kanske du inte hittat ledarskapet för henne än.

Jag har löst det problemet på flera hästar genom att gå upp från andra sidan. Hästen har inga "dåliga erfarenheter" såsom att vilja fly från den sidan och står därför oftast still. När det är helt befäst att kliva upp från andra sidan så brukar det funka bra med "gamla sidan igen", och sen brukar jag alternera sida dels för hästens rygg samt dels för sadeln och dels för min egen smidighet:D

En tanke som jag tänker är hur snabb/smidig och mjuk är du på att komma upp i sadeln? tynger man ned sadeln sidvärtes samt vill ta tag i fram och bakvalv för att komma upp/häva sig över ryggen så dras sadeln snett över hela ryggen och det är ingen häst som tycker om det.

Alla sadlar flyttar på sig till viss del vid uppsittningsmomentet och vissa hästar är mkt känsliga för snedbelastningen oavsett om det sker under en superkort tid.

Det kan ju även vara så att tidigare person eller du själv petar hästen i sidan vid uppsittningen och även här är vissa hästar "petiga".

Ett annat förslag är högre pall/bord/bänk så att du bara kan lägga benet över och inte alls belasta ngn sida på hästen.

Mkt beröm för minsta framsteg är oxå en del av vägen till ökad kommunikation.

Mer konkret är att jobba hästen på backen med start, stopp och backa samt att du kan röra dig runt hästen och ta på den överallt och den ska stå still.

Lycka till och hoppas att det löser sig med träning.

Träna på att ta godis från handen också ;) typ att hon får bara godis när hon stilla väntar med huvudet bort från dig, när man sedan övar vid en pall så sträcker man godiset över ryggen så att hästen måste vrida halsen åt höger för att nå, då får du till slut en häst som självmant ställer sig nära pallen och nästan lutar sig närmre så det blir superenkelt att sitta upp.

När beteendet är förstärkt så kan du fasa ut godisanvändandet så att man ger godis kanske 9/10 gånger hon gör rätt, sedan 8/10, 6/10, osv tills du bara underhåller beteendet med en fin belöning någon gång då och då.

Godis kan ju också ersättas med något annat trevligt som kliande på manken eller något hon gillar som motiverar henne. Man kan ju också variera kvalitén på godiset så att man ger en lagom god belöning så att den är motiverande men inte för god så att hästen blir lite för motiverad.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 124
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
4 430
Senast: anna_panna
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar