Stå still vid uppsittning?

jis

Trådstartare
En häst som inte står still vid uppsittning, utan börjar gå iväg så fort man sätter foten i stigbygeln, ibland redan när man bara lyfter foten från marken.
Ibland bara skrittar hästen iväg, ibland börjar den trava.

Jag tror att den bara inte har lärt sig rätt från början utan har tillåtits göra såhär.

I början var det inget stort problem utan hästen tog några steg bara, men nu eskalerar det och blir bara värre.

Hur ska man lära hästen att stå stilla?

Jag fick tips att låta hästen snurra runt i cirklar när den inte står stilla, men jag upplever att hästen blir stressad av det och att det förvärrar saken.

Att hoppa upp från marken kan ge en obehag för hästen, då du blir hängandes på sidan.
Alltid pall, sten eller vad som helst, men inte från backen.
Sen är det bara att nöta och nöta. Jag gillar klicker, så du får tajming och peka på rätt beteende även om hästen gör fel två sekunder senare.
Att ta hjälp av någon tycker jag inte heller är fel.

Jag har med våra unghästar alltid börjat från en pall, och lärt dem att om de kommer sidvärts mot pallen så får de godis. Sedan får de godisen först när jag fått hänga lite, sen får de den när jag suttit upp och tillslut har de fått vänta tills jag satt mig ordentligt tillrätta och är klar att gå. På så vis var det enkelt att få hästen att vänta tills jag är klar.

Står han stilla innan du börjar hoppa upp? Jag fortsätter aldrig med ridningen förrän hästen kan stå stilla vid pallen när man hoppar upp, och tills man ber den att gå framåt. Lär hästen att "parkera" vid pallen, träna det ofta, inte bara när du ska rida. Man kan använda godis, klicker eller bara beröm, vad som funkar bäst för din häst. Sedan börjar du röra honom överallt, och hänga på honom, och han måste fortfarande stå stilla. Går han fram ett steg backar du honom och börjar om. När det funkar bra hoppar du upp. Går han då framåt hoppar du snabbt av, backar honom och börjar om från början. Rid aldrig iväg förr än du fått honom at stå stilla.
Det kan ju vara svårt att bryta ett invant beteende men om du är konsekvent kommer det nog funka till slut. :)

Godis får inte att ge denna hästen då den blir oerhört respektlös och bufflig och nafsig av det.

Jag har med våra unghästar alltid börjat från en pall, och lärt dem att om de kommer sidvärts mot pallen så får de godis. Sedan får de godisen först när jag fått hänga lite, sen får de den när jag suttit upp och tillslut har de fått vänta tills jag satt mig ordentligt tillrätta och är klar att gå. På så vis var det enkelt att få hästen att vänta tills jag är klar.

Ja, hästen står stilla tills jag lyfter benet och ska sätta foten i stigbygeln.

Jag ska testa detta.

Står han stilla innan du börjar hoppa upp? Jag fortsätter aldrig med ridningen förrän hästen kan stå stilla vid pallen när man hoppar upp, och tills man ber den att gå framåt. Lär hästen att "parkera" vid pallen, träna det ofta, inte bara när du ska rida. Man kan använda godis, klicker eller bara beröm, vad som funkar bäst för din häst. Sedan börjar du röra honom överallt, och hänga på honom, och han måste fortfarande stå stilla. Går han fram ett steg backar du honom och börjar om. När det funkar bra hoppar du upp. Går han då framåt hoppar du snabbt av, backar honom och börjar om från början. Rid aldrig iväg förr än du fått honom at stå stilla.
Det kan ju vara svårt att bryta ett invant beteende men om du är konsekvent kommer det nog funka till slut. :)

Ja, hästen står stilla tills jag lyfter benet och ska sätta foten i stigbygeln.

Jag ska testa detta.
jag började med att hoppa upp o ner bredvid min unghäst, han gillade det inte , men det blev ok , stå på pallen bredvid hästen , slå på sadeln , osv , håll på tills han står still, sätt foten i stigbygeln , rör han sig måste du flytta tillbaka honom , inte flytta dig,tänkte på en sak, kan orsaken vara att du stöter till honom med foten när du sätter foten i stigbygeln ? det kan göra att han börjar röra sig .

Hoppar in i denna tråd för att kanske få lite tips om min häst. Sedan en månad tillbaka står hon aldrig still när man ber henne. Hon går iväg när jag ska spänna gjorden, sitta upp eller bara står bredvid henne. Även på stallgången går hon fram och tillbaka heeeela tiden. :/ Hon har tidigare varit lydig och stått stilla där man ställt henne. Kunnat stå lös i stallgången och varit jätteduktig.
Vad kan denna helomvändning bero på?
Kan det bero på yttre faktorer? Vi har i höst bytt stall, hon har fått en valack att bossa runt i hagen och är under igångsättning efter långvarig vila. Jag försöker varje dag att vara konsekvent med att stå stilla när jag ber om det, dvs flytta tillbaka när hon tar ett steg.
Några tips på vad jag kan göra för att få min häst att stå stilla igen?

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
551
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 028
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama