Stå inne utan foder.

Vita_N_6520

Trådstartare
Hur många timmar tycker ni att hästen kan stå inne utan grovfoder?
Jag vill gärna ta in min häst ett par timmar om dagen, då hon blir så enormt fet av allt gräs :D
Står hon inne lite så växer inte magen lika mycket iaf.

Men hur många timmar kan jag ha henne inne utan att det blir "skadligt"?

Sv: Stå inne utan foder.

Du kan ju ge henne halm eller liknande inne, som inte direkt är någon näring, men något att tugga på för henne, så håller hon sig sysselsatt.

ska man gå efter vad som är naturligt för hästen så äter dom ca 16-20 tim per dygn om dom har möjlighet.Detta är nått jag försöker följa.
Min tex står inne på nätterna men går på bete på dagarna.han får 4 kg hö inne. detta är det knappt så han äter upp.

Men har du inte någon nerbetad vinterhage att ha henne i ett tag på dagen?

Våra hästar går bara halva dagen på betet ännu så länge. De släpps ut i vinterhagen på morgonen där de har halm att att tugga på om de vill och efter lunch öppnar vi upp till betet. Trots detta börjar pålles mage bli rejält rund :crazy:

Känns lite synd om din pålla att stå inne :)

Men har du inte någon nerbetad vinterhage att ha henne i ett tag på dagen?

Våra hästar går bara halva dagen på betet ännu så länge. De släpps ut i vinterhagen på morgonen där de har halm att att tugga på om de vill och efter lunch öppnar vi upp till betet. Trots detta börjar pålles mage bli rejält rund :crazy:

Känns lite synd om din pålla att stå inne :)

Det är den hon går i... :angel:
Hon går ju ute dygnet runt, så det kommer ju bara bli några timmar hon får stå inne, och det lider hon nog inte av.. ;)

Ok då förstår jag. :D Måste vara en stor vinterhage då eftersom den inte är nerbetad.

Ja vad är det de brukar säga? De ska ju inte gå för många timmar utan stråfoder eftersom hästen inte har någon gallblåsa och därmed rinner gallan till nästan ständigt och då behövs det foder i tarmen som gallan kan bearbeta. Risk för magsår då tror jag. Vet inte om det är 4-5 timmar max? Någon annan vet kanske?

Mina står gärna inne ca 4-5 timmar om dagen för att vila från alla insekter, värme, regn eller ngt annat. Om de får halm ellerhö äter de inte det så jag brukar inte ge dem ngt.

utan foder... i alla stallar jag jobbat i och varit uppstallad ivar det normalt att man fodrar vid 20.00 på kvällen och morgon fodrar vi 6-7 tiden...
så utan foder i 9-10 timmar....
det flersta hästarna på min anläggning där jag har min pålle uppstallad är elit presterande tävlingshästar....

Hästar som har fri tillgång och äter på "naturligt hästvis" gör inte frivilligt längre uppehåll i tuggandet än 3-4 timmar.

De kan däremot vara utan något längre om det kniper, inte förrän efter ca 10 timmar börjar tarmfloran tappa livsgnistan. Det kan leda till allvarliga tarmstörningar, kolik mm...
Man brukar säga 8 timmar för att inte ta onödiga risker.

Hur många timmar tycker ni att hästen kan stå inne utan grovfoder?
Jag vill gärna ta in min häst ett par timmar om dagen, då hon blir så enormt fet av allt gräs :D
Står hon inne lite så växer inte magen lika mycket iaf.

Men hur många timmar kan jag ha henne inne utan att det blir "skadligt"?

Vad är det för ras på din häst?

Om det är så att hon blir för fet av gräset , så klarar hon sig ett par timmar över dagen utan mat.
Det är nog farligare för henne att få sjukdomar relaterade till övervikten, än sjukdomar relaterade till att hon skulle stå utan stråfoder några timmar.

Jag har mina hästar, sv halvblod, tinker och shettis inne ett par timmar p ådagen för att slippa insekterna.
De står visserligen på halm, men äter inte utan sover.

För att de inte ska bli överdrivet feta så är de även inne på natten nu för det växer så mycket i mina hagar. Och då får de ½-2 kg hö.
Jag tar in dem mellan 21-23 tiden, och ut igen vid 6 tiden på morgonen.

Jag tycker du verkar resonera klokt ang din häst.

Samma här. På vintertid står de inne 9 h. Kvällshöet brukar dock vara i 2-3h. Har kollat hästarna vid olika tillfälle nattetid. Men sen blir det 6-7h utan foder. De står på torv, men jag har gjort så att de har hönät fyllda med halm.

Men.... hörni, bara för att det finns stall där hästarna är utan mat uppåt 10 timmar, för att de Överlever, betyder inte det att så är det bästa sättet att hålla häst!

Den största anledningen att aldrig låta det gå för många timmar emellan ätandet har jag förstått det vara pga risken för magsår, plus att tarmen behöver få arbeta. Hos hästen rinner det hela tiden till saliv, eftersom de är gjorda för att äta nästan hela dygnet. Hos människan är det främst salivproduktion när vi stoppar något i munnen.
Den sura saliven som rinner ner i hästens magsäck kan orsaka för lågt PH om den inte har föda att bearbeta och hästen får magsår.
Tyvärr har det blivit väldigt vanligt med magsår hos ridhästar och är än mer vanligt hos travhästar. Även för stor kraftfodergiva kan orsaka magsår, om jag förstått det hela rätt.

Kort och gott.
Hästen är gjord för att äta nästan hela dygnet.
Inte bara mentalt, utan även fysiskt.
2-3 timmar helt utan något att tugga på tycker jag är okej, men helst inte mer.

Samma här. På vintertid står de inne 9 h. Kvällshöet brukar dock vara i 2-3h. Har kollat hästarna vid olika tillfälle nattetid. Men sen blir det 6-7h utan foder. De står på torv, men jag har gjort så att de har hönät fyllda med halm .

Då är med andra ord inte era hästar utan något att tugga på i så många timmar alls, eftersom när de ätit upp höet på 2-3 tim, kan de knapra på halm :bow:

Tack för alla svar!

Det kommer förmodligen bli så att hon står inne ca 3-5 timmar (inkl ridning), nu varje dag.
Har gjort det i ca en vecka nu och jag kan redan spänna sadelgjorden ett hål till :eek: :D

Jag vet att det är skadligt för hästen att stå utan foder, därav min undran hur länge den kan stå utan att direkt ta skada av det :p

Ingen aning om rasen. Nån slags connemara korsning tror folk som ser henne iaf :D

Det är inte så att hon blir superduperjätte fet, men när hon blir så tjock som hon blir så passar inte sadeln = då kan jag inte rida = hon går inte ner i vikt :crazy:

Om våra står inne på sommaren, får de äta halm. Om de står inne längre får dom lite hö också.

Våra hästar får man fodra mellan 21.00-22.00, och de FLESTAS hö räcker 1-3 h. Jag funderade på hönät/korg i boxen så hon kunde få fri tillgång till hö.. men jag är rädd att hon ska fastna på något sätt! något tips? (förlåt om jag bryter tråden..)

Som de andra säger så börjar hästarnas magar få magsår efter några timmar, inte bra.

Jag har använt en IKEA-kasse som jag klippt av handtagen på och hängt upp genom boxgallret.

Alla handtag är bortklippta och kasserade, sedan har jag stuckit hål i påsen och satt i balsnören som upphängning istället.

Jag har hängt påsen i boxgallret, på ganska brett avstånd så att den hänger sträckt och inte säckar ihop och tappar ut innehållet. Det mest ideala hade kanske varit att hänga den i ett hörn, men vi har inga hörn med galler på två sidor i våra boxar...:D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 994
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
793
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 265
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka