Sqreen door

lisa412

Trådstartare
Eller skärm dörr eller vad man nu kallar det.. Jag tänkte iaf bygga en sån till stugan men behöver lite tips och hjälp.

Min dörr ska bara vara en väldigt enkel variant, den ska också vara lätt. Så jag tänkte använda nån sorts list eller nån bräda som inte blir så tjock och tung.
Men hur får jag ihop det? Lister är ju ganska tunna så det känns riskabelt att skruva en skruv igenom. Eller??

Som sagt, det ska inte va nått fancy och komplicerat bygge, dörren ska inte sitta där år efter år utan det är bara en tillfällig lösning. :)

Min inspiration:
screendoor4.jpg

Hörnbeslag är en variant, men då får man ju likväl skruva och eventuellt förborra.
Jag hade gjort hörnen med limmade plywoodtrekanter på "baksidan", kanske 80 x 80 mm, hörnen blir både starkare och styvare än med skruvade beslag. Enkla limklämmor funkar fint, har man en kraftig häftpistol kan man använda den istället för att fixera de limmade plywoodbitarna mot stombitarna under torktiden, och slippa limklämmor/-tvingar helt.
Nätet hade jag fäst med häftpistol, med dubbelvikta kanter.
Stommen borde gå fint att göra av t ex ströläkt (typ 25 x 23 mm).

Hörnbeslag är en variant, men då får man ju likväl skruva och eventuellt förborra.
Jag hade gjort hörnen med limmade plywoodtrekanter på "baksidan", kanske 80 x 80 mm, hörnen blir både starkare och styvare än med skruvade beslag. Enkla limklämmor funkar fint, har man en kraftig häftpistol kan man använda den istället för att fixera de limmade plywoodbitarna mot stombitarna under torktiden, och slippa limklämmor/-tvingar helt.
Nätet hade jag fäst med häftpistol, med dubbelvikta kanter.
Stommen borde gå fint att göra av t ex ströläkt (typ 25 x 23 mm).

Typ såhär:?
IMG_10181.jpg

Japp, typ så. Och ramläkten sågade i 45 grader i hörnen, starkare än att bara fulskarva ände-mot-sida som man gjort på din första bild.

• Gilla
Reactions: Sar
Jag skruvade i lister/ribbor. Liten smal skruv bara. Hörnbeslag i hörnen och ribba mitt på rakt över lodrätt med L-beslag. Häftade fast myggnät med häftpistol. Skruvade dit gångjärn. Klart. Kostade typ 150-200 spänn (nätet dyrast). Kan ta bild om så önskas.

Jag skruvade i lister/ribbor. Liten smal skruv bara. Hörnbeslag i hörnen och ribba mitt på rakt över lodrätt med L-beslag. Häftade fast myggnät med häftpistol. Skruvade dit gångjärn. Klart. Kostade typ 150-200 spänn (nätet dyrast). Kan ta bild om så önskas.

Ja visa gärna bilder! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 141
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag nu har köpt mig en gammal stuga med en väldigt stor karaktär så kändes det inte som att det fanns några alternativ - stugan bara...
2
Svar
28
· Visningar
2 730
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 711
Senast: Calmiche
·
Fritid Vad har ni för projekt för kommande år? Stort som smått, inne eller ute, huset eller cykeln. Mitt främsta 2022 projekt är att lösa...
2
Svar
32
· Visningar
2 819
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar