Sv: Spurstop

Kan nån beskriva hur spurstop går till å i vila grenar det används?

Typ en samlande/bromsande sporr-hjälp.
Används främst i Performanceklasserna, kanske allra mest i WP.

En god intränad spurstop kan vara jättebra, det viktigaste är att hästen tänker samling broms och inte bara broms då det då ofta resulterar i knackiga rörelser.
Fördelen är att du aldrig behöver lyfta handen iprincip utan kan både gasa o bromsa med skänkeln (o styra)

... ok, men måste det vara hälen/sporre? Jag använder vaden/hela underbenet och det funkar utmärkt. Å så har nån sagt att man ska vinkla upp hälen, annars kan det blir missförstånd om vad som är stopp och vad som bara är samlande. Jag tycker att det mest handlar om en gradskillnad....Jag både samlar och stoppar med samma hjälp men med skillnad i "styrka" (fast det är egentligen inte fysisk styrka utan mer "stark" tanke....) Och sätet är förståss inblandat....

... ok, men måste det vara hälen/sporre? Jag använder vaden/hela underbenet och det funkar utmärkt. Å så har nån sagt att man ska vinkla upp hälen, annars kan det blir missförstånd om vad som är stopp och vad som bara är samlande. Jag tycker att det mest handlar om en gradskillnad....Jag både samlar och stoppar med samma hjälp men med skillnad i "styrka" (fast det är egentligen inte fysisk styrka utan mer "stark" tanke....) Och sätet är förståss inblandat....

Nej absolut inte. Spurstop hjälpen startar i vaden och vandrar sig neråt till hålen/sporren om hästen inte lyssnar, den lydiga hästen går i princip bara på vad.
Finns ju massa varianter, alla har sin egen stil och det är självklart att man ska vara så tydlig som möjligt mot hästen men frågan är hur många hjälper man vill sätta i sporren. Gas, broms, samling, styrning etc. Jag personligen rider endast med surstopinspirerad ridning kan man säga då jag kan tycka att en renodlat spurstop riden häst IBLAND får gångarter jag inte tycker om (bromsade gångarter utan flyt).

Tack! Ok, jag kan ibland känna att missförstånd ligger nära: "Menar hon samling, halvhalt, eller ska jag stoppa....?" Jag vet inte riktigt hur jag ska renodla det så det blir tydligare, och därmed lättare för hästen att tolka....

Tack! Ok, jag kan ibland känna att missförstånd ligger nära: "Menar hon samling, halvhalt, eller ska jag stoppa....?" Jag vet inte riktigt hur jag ska renodla det så det blir tydligare, och därmed lättare för hästen att tolka....

Förstår vad du menar.
Jag har dels delat upp skänkeln i en kramande tryckande "samlande variant av spurstop" i samlingen kommer ju att de sätter sig lite tillbaka. Vill jag samla o rida framåt sitter jag samtidigt till o smackar. Stoppar gör min på röstkommando, likaså övergångar eller saktar in.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 478
Senast: Nepenthe
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
907
Senast: Shixle
·
Utrustning Har tenkt å kjøpe disse støvlene, men usikker på hvilken storlek jeg skal ta. Er det noen som har støvlene og kan si om de blir videre i...
Svar
4
· Visningar
213
Senast: MimmiNO
·
Dressyr Har nån gång sett eller fått för mig att man inte får ha röd rosett inne på banan när man tävlar dressyr. Alltså att man kan ha den på...
Svar
3
· Visningar
595
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama