Sprutad led nu förhöjd temp.

Shaggy

Trådstartare
Igår behandlades Novan i en led. Hon sprutades vid lunchtid. På kvällen (kl 21) hade hon 38,1 i temp vilket ju ligger lite högt, normaltemop tror jag ligger runt 37,5. Hon hade även ätit dåligt men smaskade i sig sin krafft protein som hon fick då.
Hästen har fram tills nu gått på bete dygnet runt otäckad utan att frysa. Nu står hon alltså på box ett par dagar vilket ju betyder att hon inte kyls av via regn och vind. Är den temp höjningen något att oroa sig för eller ligger den inom normalt intervall?
Jag är påväg ut för att tempa henne igen nu så jag vet inte än hur det ser ut idag.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Ibland akn de få en förhöjd temp i samband med ledinjektion men om hon inte verkar få ont i leden, de ska ju inte halta så är det inget att oroa sig för såvida den inte fortsätter att stiga då kan du ju kontakta vet o höra.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Jag hade kontaktat veterinären direkt för att fråga. När min häst blev sprutad i båda hovlederna fram skulle jag tempa honom varje dag i minst 7 dagar och höra av mig omgående om tempen var högre än normalt.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

kvällstempen kan vara lite högre. har fått lära mig att alltid tempa på morgonen, vet inte om det stämmer.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Tempen kl 7 i morse låg på 37,6 vilket känns lite bättre.
Hon var rejält halt i boxen igår kväll. Jag ska ut och kolla henne och ta av bandaget på lunchen så då får jag se om hon är svullen och hur hältan ser ut.
Angående högre temp på kvällen så är det ju för att dom rört sig hon hade stått på box i 2-3 timmar före tempning.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Är den MER halt efter behandlingen:confused:

Om Ja, så skulle jag bli orolig.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Om hästen är MER halt efter att den blivit sprutad hade jag ringt veterinären direkt!
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Om hästen blivit både haltare och fått temp så måste du ringa vet! Det kan vara en led inflammation som kommer efter sprutningen! Det är något som inte är helt ovanligt och om den inte kommer till vet omg. är det stor risk att hästen dör!
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

CamillaJohansson skrev:
Om hästen blivit både haltare och fått temp så måste du ringa vet! Det kan vara en led inflammation som kommer efter sprutningen! Det är något som inte är helt ovanligt och om den inte kommer till vet omg. är det stor risk att hästen dör!

Förklara gärna lite närmare var som händer och varför det är stor risk att en häst dör på det viset.

Som jag ser det när det gäller Novans temp så är det inte någon feber utan en förhöjd temp på kvällen = normalt då tempen var helt ok på morgonen.

Sen vet vi ju inte vad som hänt idag än med både hälta och temp.

Sen när det gäller hältan som ökat (både med och utan feber) så kan jag bara referera till det som jag varit med om och det har inte varit någon fara utan mer som ett tecken på att det verkligen händer något med behandlingen.
Men självklart så har de flesta gånger (har jobbat med travhästar så det har blivit några gånger jag varit med) förlupit utan ökad hälta eller feber.

Så jag är jättenyfiken på vad det är som händer och varför risken är stor att Novan kan dö.
 
Sv: Sprutad led nu förhöjd temp.

Status vid lunch var
Temp 37,4
Hälta som tidigare (altså ingen försämring)
Sticksår ingen värme ingen svullnad ingen smärta.
Jag tror inte att det är någon fara utan den förhöjda tempen igårkväll berodde nog på att hon kom in i på stall kanske i kombination att kroppen reagerade på behandlingen. Hältan var förvärrad igårkväll men ser nu ut som tidigare och det kan finnas ett antal naturliga förklaringar till att det blev så. Jag är inte orolig längre för att det är något fel men givetvis kommer jag fortsätta tempa henne för att se att inget händer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp