Spruckna trampdynor? Husmorsknepen?

ch791022

Trådstartare
Råkade få med mig hund hem från midsommarfirandet:angel:

Tyvärr så är han öm i båda framtassarna pga ganska djupa sprickor i trampdynorna. Så länge han går på gräs och andra mjuka underlag så travar han glatt på men det går tyvärr inte helt att undvika asfalt och annat hårt här runt om. Så min fundering är vad jag bäst kan göra för att hjälpa honom att läka ut dom så fort så möjligt?

/Camilla

Sv: Spruckna trampdynor? Husmorsknepen?

Ringblomssalva är mjukgörande. Jag köper en ekologisk, riktigt fet variant som räcker hur länge som helst. Har den ibland på vintern där de saltar överallt. Kanske det funkar på de spruckna tassarna?

Jag använder mig av Rapsodog Tassalva. Fungerar även ovh ta Helosansalva.

Hade ganska nyligen problem med två trampdynor som sprack upp av någon anledning. Jag smorde in dem med PROB super cream, på med en tratt och endast rastning, det blev bättre väldigt snabbt. Minns inte hur snabbt, men snabbare än jag räknat med t.o.m. Dessutom kladdade inte salvan.

När min hund kom tillbaka ifrån sitt äventyr i höstas (sprungit måånga mil på bland annat asfallt ogh grus under 11 dagars tid) hade han i princip inga trampdynor kvar, dom var helt enkelt bortnötta. Så då köpte jag fleecesockor åt honom, vi gick korta promenader och jag smörjde med någon salva som jag hade här hemma för små tassar, och det läkte förvånansvärt fort och han sprang glatt på igen!

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)... 9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 672
Hästvård Ni som har hästar som har haft kotledsinflammation. Hur rider ni dessa? här finns tyvärr mycket grus och asfalt om man ska ta sig...
Svar
14
· Visningar
3 844
Senast: Freeride
·
Hästvård Hästen fick antagligen våren -11 en senskada vid djupa böjsenans fäste i hoven vänster fram. Hästen var då 4 år och gick från att ha...
Svar
9
· Visningar
2 718
Senast: axel
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 399
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka