Sprucken ball bak...

I

Idaidut

Vår unghäst har spruckit i ballen på höger bak. Trodde det var strålröta, men när hovis var här så tyckte han inte det utan trodde hon trampat på nån sten eller så så att hon spruckit. Jag är dock tveksam... Hon har två sprickor, en från mittstrålfåran och en lite längre ut. Den i mitten är ganska djup och liksom lite svampig inuti. Hovslagaren ville inte skära något där och tyckte som sagt inte att det var strålröta. Han sa att man kunde spruta kopparsulfat, men gav inte fler råd. Vi har inte steniga hagar då det är gammal odlingsmark de går på. Eftersom jag trodde det var strålröta så har jag tjärat varannan dag och kratsat hovarna på henne när de gått ut på morgonen. Ska jag konsultera någon annan hovis? Har så svårt att få tag på någon... Om jag använder Thrush Buster, kan det vara dumt om det inte är röta? Sprutar man in det?

:(

Sv: Sprucken ball bak...

Strålröta brukar ju vara rätt lätt att känna igen på den speciella lukten den avger,ta ett sniff och luktar det skunk och är lite löst och svampigt så är det säkert röta som du tror.
Jag brukar klippa bort det lösa och tvätta rikligt med strålrent eller alsolsprit.
Viktigt vid röta är att hålla torrt,leriga hagar är inte bra,kutterspån i boxen verkar vara det bästa har jag märkt med mina.

Ja de säger att det luktar skunk, men jag tycker det luktar.. tja lite blä.. Synd att det inte finns luktgoogle.. :p

De hade inte Thrust Buster i affären när jag kollade... Hovis sa ju kopparsulfat så jag får testa det istället. Det kan inte vara dåligt ifall att det inte är röta..?

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 907
Senast: skuggi
·
Hästvård Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle...
2
Svar
22
· Visningar
8 861
Senast: Skywalker
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 891

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka