Sprickor "mellan tårna", vad göra?

Dorro

Trådstartare
Min tik har på flera tassar fått sprickor i huden under tassarna. Inte i trampdynorna, eller i direkt anslutning till dem, utan i huden mellan trampdynorna. De är längsgående, oftast längs en tå, mellan 0,5 och 1 cm långa. Hon kan reagera om hon kliver på hårda snöklumpar eller isbitar, annars ingen hälta eller smärtreaktion. Vissa har spruckit lite mer och svullnat lite. Dem gillar hon inte att man klämmer på.

Någon som har erfarenhet av detta? Varför blir det så? Är det för att det är torrt? Skär hon sig på vass snö...? Något annat? Hon är tre och detta har inte hänt tidigare. Det är inte heller i närheten av nått löp. Hon går i och för sig mer i lössnö nu, samt drar mer. Belastning?

Jag gör rent där der ser mer svullet ut och smörjer med typ Helosan i hela tassen.

Vad skulle ni göra?
 
Sv: Sprickor "mellan tårna", vad göra?

Jag skulle köpa skor/tass-skydd.
Och om det inte hjälper med att rengöra efter varje promenad (på de saltade vägarna) + att smörja, skulle jag ringa veterinären.
 
Sv: Sprickor "mellan tårna", vad göra?

Jag provade med sko då hon hade på bara en tass först, men tyckte inte att det verkade göra nån skillnad, annat än i den "akuta" fasen när det som blivit lite svullet lade sig. Då gick det tillbaka med smorning.

Vi har lyckligtvis inga saltade vägar i närheten och går väldigt lite på väg i alla fall. Men rengöring varje kväll tror jag på. Har köpt 4S-salva idag på inrådan, så vi hoppas att det hjälper.
 
Sv: Sprickor "mellan tårna", vad göra?

Ok. Hoppas det hjälper.
Synd att skor inte hjälpte, eftersom det ju då skulle skydda mot snön.
 
Sv: Sprickor "mellan tårna", vad göra?

Hoho, vilket klipp jag verkar gjort! De hade ingen 4S-salva för hund på affären utan endast en för häst. Men även den var ju mjukgörande och mot sprickor och så, så jag tänkte att vad f*n, det är säkert samma sak. Den stooora burken kostade 60 kr och nu ser jag på nätet dom små hundburkarna för 85...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp